וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במזרח ירושלים יודעים מי אשם בפיגועים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

25.9.2008 / 10:04

תושבי מזרח העיר מנסים להסביר מה עומד מאחורי רצף הפיגועים היוצא משטחם: "חיים כאזרחים לא שווים מובילים למצב נפשי לא תקין"

יומיים לאחר פיגוע הדריסה בירושלים, שבו דרס תושב הכפר ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים 19 בני אדם, במזרח העיר מנסים להסביר מה עומד מאחורי תופעת הפיגועים היוצאים מהאזור. "הרבה דברים מדאיגים ומלחיצים את תושבי מזרח ירושלים", אמרו תושבי מזרח העיר לוואלה! חדשות, "אולם מה שמדאיג אותם יותר מכל הוא עתיד מזרח העיר. אם ישראל רוצה להשאיר אותנו בשטחה, אז שתתייחס אלינו כאזרחים שווים. אם הם לא רואים בנו אזרחים שווים – שיחזירו אותנו לרשות ושם נדרוש את זכויותינו. לחיות במצב כזה במשך שנים כה ארוכות מוביל למצב נפשי וחברתי לא תקין".

"תושבי מזרח העיר חשים שהם אינם חלק מהרשות הפלסטינית ולא חלק מישראל למרות שירושלים מאוחדת לפי החוק", אמרו תושבים. "העולם הנוצרי אינו מתעניין בהם, העולם המוסלמי אינו מתעניין בהם. אי אפשר שלא לחוש בייאוש הרב במצב הרוח של התושבים כאן. ישראל מגבירה את הלחץ נגד התושבים – סוגרים עמותות, מרכזים, בנקים".

תושבי מזרח העיר מקשיבים להצהרותיהם של הפוליטיקאים ואינם יודעים כיצד עליהם לחוש. "מצד אחד חיים רמון ואהוד אולמרט אומרים שהם רוצים להתנתק מצור באהר ומשכונות במזרח ירושלים, אך מצד שני הם מצהירים שישראל אינה מוכנה לדון בירושלים במשא ומתן עם הפלסטינים, ומעבירים את הרכבת הקלה שעולה מיליונים למדינה, לתוך השכונות במזרח העיר".

גם בניית גדר ההפרדה, לדבריהם, מובילה לתסכול רב בקרב התושבים. "בניית הגדר והפיכתה של מזרח ירושלים לבית כלא גדול מביאה לייאוש גדול", אמרו. "בנוסף מונעים מאיתנו היתרי בנייה במזרח העיר, מחרימים לתושבים רבים תעודות זהות ודורשים מהם להוכיח שהם תושבים, מגבילים את הגיל בתפילות במסגד אל-אקצא, מונעים איחוד משפחות, לעיתים משפילים אותנו ומאלצים אותנו לעמוד זמן רב במחסומים בכניסות לירושלים".

מיקום ביה"ס מסוכן לבריאות

מצב החינוך הכושל במזרח העיר זוכה להתייחסות מצד האגודה לזכויות האזרח והיא תולה, בין השאר, גם בו את התסכול הרב של התושבים. אתמול עתרו הארגונים "אדם טבע ודין", "האגודה לזכויות האזרח" ונציגי ועד ההורים המקומי, לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לחייב את עיריית ירושלים למצוא בהקדם מבנה חלופי לבית הספר היסודי לבנים בשועפט. לטענתם, בית הספר הוקם בסמיכות למפעל מזהם ליציקת מתכת, באופן שמסכן את בריאותם, ופוגע בזכותם הבסיסית של התלמידים לחינוך נאות בסביבה בריאה.

בסיור שערכו מדען אדם טבע ודין ד"ר אריה ונגר, נציג האגודה ונציגי משרד הבריאות בבית הספר, נמצאו ליקויים סביבתיים ותברואיים, ונקבע כי בשל הקרבה למפעל, המבנה אינו מתאים לשמש כמוסד חינוכי. בעקבות תלונות התלמידים על ריח מתכתי חריף, כאבי ראש עזים, הקאות וסחרחורות, החליטו ההורים, כבר בפתיחת שנת הלימודים, להשבית את בית הספר עד למציאת פיתרון.

בעתירה מציינות עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד קרן הלפרן-מוסרי מאדם טבע ודין, כי הנזק הבריאותי כתוצאה משאיפת העשן המזוהם והמסוכן הנפלט בקרבת בית הספר ומגיע אליו, עלול לגרום לילדי בית הספר נזק בריאותי בדרכי הנשימה, צריבות בעיניים ופגיעות נוספות בטווח הארוך, לרבות הגדלת הסיכון לתחלואה בסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully