וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות החולים מיישרות קו נגד החולים

רוני לינדר-גנץ

25.9.2008 / 6:27

הקופות יגבו מהמבוטחים את מלוא 90 השקלים שיופחתו ממס הבריאות, אף שהן יכולות להתחרות ביניהן ולגבות סכום נמוך יותר

ארבעת מנכ"לי קופות החולים מצהירים מראש כי יגבו מהמבוטחים את מלוא 90 השקלים שיופחתו ממס הבריאות של התושבים. זאת, למרות שלפי הצעת החוק הן יוכלו להתחרות ביניהן על המחיר ולגבות מהם סכום נמוך יותר. כך עולה ממכתב ששיגרו הארבעה לראש הממשלה ושרי האוצר, הבריאות והמשפטים.

המכתב שוגר לשרים לקראת הדיון שהיה אמור להתקיים אתמול בכנסת בסעיף בחוק ההסדרים, שלפיו מס הבריאות יופחת ב-90 שקל וקופות החולים יגבו סכום זה או נמוך ממנו ישירות מהמבוטחים במתכונת של "מס גולגולת", הנגבה באופן שוויוני מכל המבוטחים. במסגרת השינוי אף יצטרפו עקרות הבית למעגל משלמי מס הבריאות, לאחר שעד כה היו פטורות מהמס.

אלא שברגע האחרון משך שר האוצר רוני בר און את ההצעה עד לשבוע הבא, לאחר שהתברר כי אין לו רוב להעבירה, לאור התנגדותם של מפלגות ש"ס והגמלאים. הצעת האוצר נתקלת בהתנגדות עזה מצד כל השחקנים במערכת הבריאות, ובראשם קופות החולים.

במכתב ששיגרו המנכ"לים לראש הממשלה ושרי האוצר, הבריאות והמשפטים, הם מתריעים בפני המהלך ומבהירים כי לא תהיה תחרות על המחיר: "המהלך יגרום לכל הקופות לגבות בסופו של דבר את מלוא 90 השקלים, עקב מצוקת התקציב", כותבים המנכ"לים. לפיכך, לטענתם "הניסיון לכנות חוק זה כמי שעשוי לתרום להגברת התחרות בין קופות החולים הוא בגדר אחיזת עיניים". במשרד האוצר הגיבו בפליאה להתנגדות לסעיף. "מדהים לראות שארבעה מנכ"לים שמייצגים קופות חולים שאמורות להתחרות זו בזו מתאמים ביניהם עמדות. זה מריח כמו שיתוף פעולה שנוח למנהלים ורע למבוטחים", אמר בכיר באוצר.

לעומת זאת, סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות, עו"ד יואל ליפשיץ, סבור כי זכותן של הקופות לצאת בהצהרה אחידה שכזו: "אם מנתחים את האותיות הקטנות בהצעה לא נותרה לקופות ברירה אלא לגבות את מלוא התשלום והתחרות היא למעשה על שקלים בודדים, אם בכלל", הוא אומר. המנכ"לים טוענים גם כי מדובר במס רגרסיווי שיחול באופן שווה על בעלי הכנסה נמוכה וגבוהה, וזאת בשונה מכל מערכת המסים בישראל. "ניתן רק להניח כי הנפגעים העיקריים ממנה יהיו בעלי ההכנסה הנמוכה כמו הקשישים והאמהות החד הוריות ", כותבים המנכ"לים. בנוסף הם טוענים כי המס יוצר זיקה בין תשלום לבין קבלת שירות רפואי וכי הוא עלול לגרום לאנשים שלא שילמו אותו להימנע מלפנות לקבל שירות מתוך תפישה מוטעית שהשירות מותנה בתשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully