וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: "הכלכלה האמריקאית נמצאת בסכנה"

גיל קדרון

25.9.2008 / 5:11

נשיא ארה"ב נשא נאום מיוחד לאומה, בו קרא לקונגרס לאשר את תכניתו להצלת המשק, על רקע הביקורת הקשה עליה ועל תפקוד הממשל

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הזהיר הלילה (בין רביעי לחמישי), כי הכלכלה האמריקאית עומדת בפני מיתון ארוך וקשה, אם הקונגרס לא יאשר את חבילת הסיוע שנועדה לחלץ את המוסדות הפיננסיים שנקלעו למצוקה. בנאום טלוויזיוני לאומה אמר בוש, כי "השווקים הפיננסיים אינם מתפקדים כהלכה" וכי "הציבור מאבד את אמונו בבנקים ובתי ההשקעות".

"אנו בעיצומו של משבר פיננסי חמור", הצהיר המשיא, "והממשל הפדרלי נותן לו מענה באמצעות פעולה החלטית". הוא הדגיש כי תכנית הסיוע של הממשל תאפשר לקנות מהבנקים ומבתי ההשקעות נכסים המעיקים עליהם ולתת להם אשראי כדי שיוכלו לחדש את פעילותם. לדבריו, הכספים שהממשל מבקש, בהיקף של 700 מיליארד דולר, מיועדים לאושש את כלכלת ארה"ב ולהעלות אותה על דרך המלך.

שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון הודיע לפני נאום בוש, כי הממשל יפקח לתקופת ביניים על המוסדות הפיננסיים שייהנו מתכנית הסיוע. לאחר שיתאוששו, המוסדות הללו יימכרו, והכספים מהמכירה ישובו לקופת הממשל. הוא גם הבטיח, כי ייעשו שינויים בחקיקה להפחית את שכרם של מנהלים בכירים.

שתי המפלגות הביעו הסתייגות גדולה מהתוכנית של ממשל בוש, אותה כינו "כללית מדי", "אנטי חוקתית" ו"אנטי אמריקאית". מכל קצוות הקשת הפוליטית אמרו פוליטיקאים כי הם חוששים להעניק כל כך הרבה כוח לממשל, ללא שזה הוכיח כי ביכולתו לטפל במשבר, וללא פיקוח מתאים. גם שני המועמדים לנשיאות, ברק אובמה וג'ון מקיין, תקפו את התוכנית של ברננקי מאותן סיבות.

בו בזמן, נשמעת בשבועות האחרונים ביקורת קשה כנגד ממשל בוש, בטענה שיצר את הלך הרוח המתירני שאיפשר את התנפחות בועת וול סטריט, שהתפוצצה כעת בפני העם האמריקאי. כמו כן, רבים הביעו כעס על קבלת ההחלטות המהוססת של הממשל לאחר שהחלו הבנקים לקרוס.

עם זאת, ראש ועדת הכספים בבית הנבחרים האמריקאי ברני פרנק, דמוקרט ממסצ'וסטס, צופה כי הקונגרס - על שני בתיו - יאשר את חבילת הסיוע שביקש הממשל. נציגים של הדמוקרטים והרפובליקנים יוועדו כבר היום בוושינגטון וידונו בתכנית. גם שני המועמדים לנשיאות ארה"ב - ברק אובמה וג'ון מקיין צפויים להשתתף בדיון.

מקיין הודיע אמש הערב (רביעי) במפתיע כי ישהה את מסע הבחירות שלו לנשיאות וייסע מחר לוושינגטון, במטרה לסייע לממשל ולקונגרס להגיע להסכמה בנוגע לחבילת הסיוע. הסנאטור מאריזונה קרא לאובמה לפעול בצורה דומה, "על מנת להתמודד עם המשבר ההיסטורי".

כמו כן, ביקש מקיין לדחות את העימות הטלוויזיוני עם יריבו, שנקבע זה מכבר ליום שישי. אובמה כינס מסיבת עיתונאים משלו, בה הבהיר כי בכוונתו להופיע לעימות ביום שישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully