וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מקיין מעורב באופן אישי במשבר הכלכלי?

טלי גולדשטין

25.9.2008 / 0:17

לפי דיווחים, ריק דיוויס, מנהל הקמפיין של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, קיבל תשלומים מענקית המשכנתאות שקרסה "פרדי מאק"

חברת יעוץ הנמצאת בבעלות של מנהל הקמפיין של ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, קיבלה לידיה סכומים גדולים מחברת המשכנתאות העומדת במרכז המשבר הכלכלי שפקד את וול סטריט בשבועיים האחרונים, כך דיווח אתמול (רביעי) העיתון הבריטי "גרדיאן".

חברה בראשות ריק דיוויס, עוזר ותיק של מקיין ומנהל הקמפיין היומיומי שלו, קיבלה תשלומים בסך 500 אלף דולר בין סוף 2005ועד לחודש האחרון מענקית המשכנתאות "פרדי מאק", דיווח ה"גרדיאן".

הדיווחים סותרים באופן ישיר את אמירותיו של מקיין בסוף השבוע האחרון. כנשאל בראיון לגבי הקשר בין דיוויס לענקיות המשכנתאות הקורסות "פריד מאק" ו"פאני מיי", השיב מקיין כי לדיוויס, "לא היה כל קשר אליהן ואשמח להעניק את מסמכיו לבדיקה לכל המעוניין". מוקדם יותר החודש, הולאמה "פרדי מאק" על ידי הממשל האמריקאי, יחד עם עמיתתה "פאני מיי", דבר שהחריף את המשבר המתמשך בשוק הדיור האמריקאי, בוול סטריט ובכלכלה הרחבה.

האם העיתונות משקרת?

מקיין ואובמה התנגחו בעבר לגבי הקשר בין חברות שתדלנות ומוסדות פיננסיים המעורבים בסערה בוול סטריט. "פרדי מאק" ו"פאני מיי" ידועות בשידול אגרסיבי על מנת להדוף דרישות לפיקוח ממשלתי על עסקיהן. קמפיין מקיין פרסם תשדירים שטוענים כי אובמה מקבל עצות נדל"ן מפרנק ריינס, מנכ"ל לשעבר ב"פאני מיי" – קשר אותו אובמה מכחיש מכל וכל.

על פי דיווח ה"ניו יורק טיימס", מקורות יודעי דבר טענו כי דיוויס לא עבד עבור "פרדי מאק", למעט פגישה אחת עם עובדים רמי דרג באוקטובר 2006, וקיבל על כך תשלום חודשי בסך 15 אלף דולר. דיוויס עזב את החברה שלו, "דיוויס מנפורט", על מנת לעבוד בקמפיין מקיין. עם זאת, הוא עדיין מחזיק בנתח מניות בחברה. ה"שיקגו סאן-טיימס" דיווח כי דיוויס לא הגיע היום לארוחת צהריים קבועה עם כתבים, הנתמכת על ידי העיתון "כריסטיאן סיינס מוניטור".

יועץ בכיר של אובמה רמז הבוקר כי "פרדי מאק" שילמה לדיוויס כדי לקבל גישה למקיין. "ברור עתה שג'ון מקיין וריק דיוויס לא אמרו את האמת לגבי הקשר הפיננסי המתמשך של דיוויס עם "פרדי מאק", אחת השחקניות הראשיות במשבר", אמר דן פייפר, מנהל תקשורת בקמפיין אובמה. "זה מדאיג שהחברה של דיוויס – שלה משלם עדיין קמפיין מקיין – לא רק המשיכה לקבל פיצויים עוד החודש מ"פרדי מאק", אלא גם שלא עבדה הרבה בתמורה וכפי הנראה, בסך הכל קיבלה תשלום עבור אספקת גישה לקמפיין מקיין".

ביום שני, ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי דיוויס קיבל תשלומים נוספים בסך 30-35 אלף דולר בחודש מתוקף תפקידו כנשיא " Homeownership Alliance", ארגון הנשלט על ידי "פאני מיי" ו"פרדי מאק", ומטרתו להילחם במאמצי הממשלה להגביל את עסקיהן.

קמפיין לא הכחיש את עובדת התשלומים ל"דיוויס מנפורט", אך פרסם הצהרה התוקפת את האמינות של הכתבה ב"ניו יורק טיימס": היום, פתח ה"ניו יורק טיימס" במתקפה האחרונה שלו על הקמפיין הזה מתוקף היותו תומך בברק אובמה", נאמר בהצהרה. "זוהי התקפה במסווה של חדשות. וההאשמות החמורות שמועלות בה מבוססות על טענות של מקורות אנונימיים, טקטיקה מצערת אך מוכרת של העיתון".

פיו ולבו שווים?

מקיין הודיע הערב במפתיע כי ישעה את מסע הבחירות שלו לנשיאות וייסע מחר לוושינגטון, במטרה לסייע לממשל ג'ורג' בוש ולקונגרס להגיע להסכמה בנוגע לחבילת הסיוע בסך 700 מיליארד דולר, שאמורה לסיים את המשבר הכלכלי החמור. מקיין קרא ליריבו ברק אובמה לפעול בצורה דומה. כמו כן, ביקש מקיין לדחות את העימות הטלוויזיוני עם יריבו אובמה, שנקבע זה מכבר ליום שישי. כך דיווח ה"וושינגטון פוסט". מקיין גם ביטל הופעה מתוכננת בתוכנית האירוח של דייויד לטרמן.

התרסקות הכלכלה האמריקאית פוגעת קשות במקיין, ומשרתת את יריבו ברק אובמה, כך מראה סקר חדש של רשת ABC וה"וושינגטון פוסט" שהתפרסם הבוקר, ומראה כי לאובמה יתרון של 52 אחוזים לעומת 43 בלבד למקיין בקרב אנשים שצפויים לבקר בקלפי ב-4 לנובמבר. זו הפעם הראשונה בה זוכה אובמה ליותר מ-50 אחוזי תמיכה.

השבוע ספג מקיין ביקורת קשה בעקבות מספר הצהרות בנוגע לכלכלה, שהציגו אותו באור שלילי. בתחילה תיאר מקיין את "יסודות הכלכלה" כ"איתנים", ומאוחר יותר פירסם מאמר בו דיבר בשבח צמצום הפיקוח על הבנקים. בהודעתו לתקשורת קשר מקיין בין ההחלטה "לשים את הפוליטיקה בצד" לבין פתרון המשבר הכלכלי, וכינה זאת חובה פטריוטיות, אותה קשר לאירועי ה-11 בספטמבר. נשלאת השאלה האם דאגה כנה לכלכלה האמריקאית היא הסיבה האמיתית להשהיית הקמפיין או שמא הדרך של מקיין להקדים תרופה למכה לפני שייחשף שלד מביך מאד בארונו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully