וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשר פרווה

לי רותם

24.9.2008 / 16:19

מהערצה להשמצה ובחזרה, פרווה והשימוש בה הם מקור למחלוקת. זה רק עניין של אופנה או אג'נדה סביבתית אמיתית?

* צילומים: כובע פרווה מתוך תצוגת האופנה של דולצה וגבאנה, AP. פסולת של תעשיית הפרוות: באדיבות אנונימוס.

פרווה זה שיקוץ

פרווה זה נפלא, אבל רק כשהיא מחוברת לבעלי החיים שנולדו איתה. במקום זה, חיות מסכנות (ארנבות, צ'ינצילות ושאר חבריהם המתוקים) מוחזקות בכלובים מטונפים, ובהגיע העת מופשטות מעורן לטובת מעיל יקר להחריד.


בינינו, את אותו מעיל אפשר לקנות כשהוא עשוי פרווה מלאכותית, שנראית מגוחכת כמו האמיתית אבל לפחות אף יצור חי לא איבד את חייו כדי לייצר. הפרווה המלאכותית הזו גם תעלה הרבה פחות כסף, ועשויה לחמם אתכם הרבה יותר. אולי זה היה נכון בעבר, אולם כיום מעילי הפרווה רחוקים מלהיות פריט לבוש ששווה את מחירו בצלסיוס: במקום הפרווה המצחיקה והכבדה הזו נסו פליס, הולופייבר, או אפילו צמר (שלא תגידו שאנחנו מתחסדים).


בנוסף, בניגוד לפרסומים של תעשיית הפרווה, תהליך היצור פוגע בסביבה. הטענה היא שהאנרגיה שדרושה ליצירת מעיל מפרווה אמיתית גדולה משמעותית מזו הדרושה ליצירת עלק-פרווה. הפרווה גם אינה מתמחזרת, מאחר שהיא מטופלת בחומרים כימיים שאמורים לגרום לה לא לעבור תהליכים ביולוגיים של רקבון ושות'.


מה שפעם נחשב לשיא האופנה, הקלאסה והסטטוס, היום נחשב למנוון, חסר מודעות סביבתית וחברתית ואפילו קצת מגעיל. שלא כמו עור, שהוא מעובד ואינו דומה למקור, מעיל פרווה נראה במכוון כמו היצור שנגזלה ממנו פרוותו. אמנם, היום ניתן למצוא בחנויות מעילי פרווה קלילים יותר וכן אקססוריז פרוותיים שאמורים לגרום לנו לחשוב שפרווה הולכת עם הכל בכל עונה בשנה. זה נשמע לכם הגיוני בחורף הישראלי? שתהיה לכם הזעה נעימה.

פרווה זה כשר

כמו כל אופנה, כך גם אופנת החרמת הפרווה הולכת ובאה, חוזרת ורומסת. פעם הפרווה היתה שוס, אחר כך הושמצה, והיום יש פוסטמודרניסטיות אמיצות שמחזירות אותה לאופנה, שלא לדבר על זה שאנה ווינטור בעצמה מסרבת להוציא אותה מהאופנה.


לכל המתחסדים החביבים: אכלתם המבורגר לאחרונה? קניתם מגפי עור לחורף? או אולי שמפו של חברה שעושה ניסויים בבעלי חיים? הפרווה היא טבעית, והיא למעשה בת דודה של הדיג, הציד, אכילת בשר, דגים ועוף ולבישת עור. אין שום סיבה שאדם שקונה סניקרס לא ילבש מעיל פרווה (מה גם שמעילי פרווה פשוט הולכים עם הכל, כמו ג'ינס), ואין שום צידוק להיות בעד כביש 6 ונגד מעיל מינק מפנק.


וכמו כל דבר טבעי, גם הפרווה וגם הייצור של הפריטים העשויים ממנה ידידותיים לאיכות הסביבה באוופן משמעותי יותר מפריטי פרווה מזויפת. הכימיקלים והצבעים שבהם משתמשים כדי לייצר את הוואנאבי-פרווה לא עושים טוב לטבע ואינם מתמחזרים היטב. כך שאופנת העלק-פרווה היא לא חברותית יותר לסביבה, אלא בסופו של דבר פוגעת בה, ובעצם גם בבעלי החיים שהיא מתיימרת להגן עליהם.


ואכן, מעילי הפרווה האמיתית, בנוסף לכך שאינם מזיקים לסביבה כמו פרווה מזויפת, גם אינם נזרקים בתדירות גבוהה כמוהם, מאחר שיש להם עמידות גבוהה מאוד והם נשמרים לאורך תקופה ארוכה. אמנם יש צורך לטפל בהם היטב ונכון, אולם כמו עם כל פריט יקר ואיכותי במיוחד: מי שדואג לפרווה שלו, הפרווה דואגת לו בחזרה ומחממת אותו שנים רבות.

  • עוד באותו נושא:
  • פרווה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully