וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המג"ד מניעלין: "הטעות היא שלי בלבד"

יהושע בריינר

24.9.2008 / 15:21

פרקליטו של סא"ל עמרי בורברג שנחשד כי הורה לפתוח באש לעבר פלסטיני כפות אמר כי "לאחר ביצוע הירי הוא הבין כי נפל פגם בהתנהגותו"

המג"ד סגן אלוף עומרי בורברג, שנחשד במתן הוראה לפקודו לירות כדור גומי באשרף אבו רחמה מהכפר ניעלין בעת שהיה כפות, השיב היום (רביעי) לבג"ץ בעתירה שהגישו אבו רחמה והאגודה לזכויות האזרח, בדרישה להחמיר את כתבי האישום נגד בורברג ונגד סמ"ר ל', החייל היורה.

מתשובת עורך דינו של המג"ד, שלמה ציפורי, עולה כי בורברג לא התכוון שפקודו ירה באבו רחמה, אלא רק יגרום לו לשתף פעולה ולדבר בעברית, ולא התכוון שהחייל אכן יירה על אבו רחמה. בתשובה נכתב כי "האירוע במהלכו בוצע ירי לעבר אבו רחמה מקורו ברצונו של המג"ד לבצע 'תחבולה' ולגרום לאבו רחמה לשוחח עמו בעברית, על רקע סברתו של בורברג כי אבו רחמה דובר עברית על בוריה".

ציפורי המשיך וטען כי "המג"ד ציפה כי חילופי הדברים וקול דריכת הנשק יגרמו לאבו רחמה לחשוב כי יש כוונה לבצע לעברו ירי של כדור גומי, והדבר יגרום לתגובה אינסטינקטיבית מצדו שתחשוף את שליטתו בעברית, ותאפשר קיום שיחה בינו לבין המג"ד, במהלכה יוכל בורברג לשכנעו להפסיק לקחת חלק בהפגנות ובהפרות סדר. רק בהמשך האירוע פירש החייל באופן מוטעה את דברי המג"ד כאישור לביצוע ירי". לדבריו, טענה זו אושרה בבדיקות פוליגרף שעבר בורברג.

ציפורי הודה בשם מרשו כי טעה. "לאחר ביצוע הירי הבין המג"ד שנפלו פגמים בהתנהגותו, ובאותו ערב קיים תחקיר מעמיק בנושא שבמסקנותיו כתב כי 'מדובר באירוע חמור ומיותר וברור לי שהיה בעייתי ומסוכן. לא שיערתי שיש מקום להבין שכוונתי היתה שהחייל ירה בפועל על העצור. החייל אינו אשם בכך שלא הבין את כוונתי. הטעות הינה שלי בלבד'".

פרקליטי בורברג אומרים כי הגדרת הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט, שהגדיר את האירוע כ"כשל מוסרי וערכי חמור", איננה נכונה. לדבריהם, האירוע היה בגדר "תחבולה" מצד המג"ד, וקיים הבדל ערכי בין ניסיון הפחדה של אסיר כפות שמטרתה הענשה או התעללות לשמה, לבין הרצון לבצע תחבולה שתאפשר דיאלוג בין המג"ד לאבו רחמה.

כזכור, בורברג הודח מתפקידו כמג"ד, אולם לדברי פרקליטיו, "לא ניתן להקל ראש במתקפה התקשורתית והציבורית חסרת התקדים על המג"ב, שפגעה קשה בו ובמשפחתו".

תיק נוסף נגד בורברג נסגר

במקביל החליטה הפרקליטות הצבאית לסגור את תיק החקירה נגד בורברג בעקבות תלונתו של החובש סלח חוואג'ה שטען כי במהלך הפגנה בניעלין בחודש יולי, בורברג התעלל בו.

במכתב שנשלח לפרקליטיו של בורברג אתמול מהפרקליטות הצבאית נקבע כי "טענותיו של חוואג'ה בדבר אלימות מצד בורברג נסתרות בעדויות החיילים, מהן עולה כי בורברג כלל לא היה במקום האירוע". כמו כן, נקבע כי דווקא בורברג היה זה שהורה לרופא ולחובש להתלוות לחוואג'ה בעת נסיעתו באמבולנס לתחנת המשטרה, על מנת להבטיח ליווי רפואי צמוד. בנוסף החליטה הפרקליטות כי אין לנקוט בהליכים משפטיים כנגד גורם כשלהו בצה"ל.

חוואג'ה לקח חלק בהפגנה בניעלין כחובש. הוא טען כי בורברג וחייליו זרקו לעברו רימון גז, תפסו אותו באלימות, ולאחר שאיבד את הכרתו החל בורברג להכות אותו בכל חלקי גופו. הפרקליטות חקרה את הנושא וקיבלה את גרסת החיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully