וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: "ייצור נשק גרעיני מנוגד לאיסלם"

טלי גולדשטין

24.9.2008 / 13:14

נשיא אירן העניק ראיון בלעדי ל-CNN בו זלזל באפשרות תקיפה של ישראל, הכחיש את השואה והביע רצון להיפגש עם פיילין

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד עורר סערה גדולה עם הגעתו לניו יורק על מנת להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם, שנפתחה אתמול (שלישי). עם זאת, נראה כי הוא אינו מודאג במיוחד מהמחלוקת סביב ביקורו מאחר שבמהלך נאומו באו"ם, לא בחל אחמדינג'ד במילים והתקיף את ישראל באחד הנאומים האנטישמיים ביותר שנשמעו. "המשטר הציוני יתרסק ואין כל דרך שיצליח להיחלץ מהביצה שיצרו הוא ותומכיו", אמר. לדבריו, "אירן תומכת במאבק לשחרור פלסטין הכבושה". "למרות שמדובר במיעוט, הציונים שולטים בכלכלה העולמית ומשפיעים על קבלת ההחלטות הפוליטיות בארה"ב ואירופה", הוסיף.

לפני הנאום, התראיין אחמדינג'ד לכלי התקשורת השונים והסכים להעניק ראיון בלעדי לתוכנית של לארי קינג ברשת CNN. במהלך הראיון התייחס קינג לנושאים רבים, בהם הבחירות בארצות הברית, האיום הגרעיני, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואף חלק כמה פרטים אישיים לגבי חייו. הנשיא האירני אף הזמין את כל כלי התקשורת לבוא ולבקר באירן ולראות עד כמה יפה ומתקדמת המדינה המוסלמית.

את דבריו פתח אחמדינג'ד בהבעת רצון להכיר את העם האמריקאי, למרות העוינות השוררת בין שתי המדינות. הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב ואמר כי היא זו שיוזמת בצורה חד צדדית את העוינות, בעוד אירן מאז ומתמיד היתה מעוניינת ביחסים ידידותיים עם ארה"ב. "אירן מגנה על עצמה מפני העוינות משום שאין לה ברירה", ציין. אחמדינג'ד הוסיף כי הוא מוכן ומזומן להיפגש באופן ציבורי עם המועמדים לנשיאות ארה"ב על במת התקשורת.

כנשאל אחמדינג'ד האם יש לו העדפה מסוימת לגבי אחד המועמדים, ברק אובמה או ג'ון מקיין, ענה הנשיא בשלילה. "הדבר החשוב הוא שהנשיא שייבחר על ידי העם האמריקאי יאמץ מדיניות של שלום כלפי אירן. בזמן הקמפיין, כל אחד אומר את שעולה על רוחו, כך שאיננו מייחסים חשיבות לתקופה זו. נקווה שמי שייבחר יביא לשינוי במדיניות, וזה חשוב יותר מהשאלה מי יבחר", אמר. אחמדינג'ד אמר כי הוא מוכן, במסגרת ביקורו הנוכחי בניו יורק, להיפגש עם המועמדים ולדון איתם על סוגיות עולמיות.

הכדור במגרש האמריקאי

גם שמה של שרה פיילין, המועמדת לתפקיד סגנית הנשיא במפלגה הרפובליקנית ודמות מעוררת מחלוקת בפני עצמה, עלה בראיון. לארי קינג ציין את העובדה שאחמדינג'ד ופיילין כיהנו בעבר כראשי עיר ושאל את אחמדינג'ד מה דעתו עליה. אחמדינג'ד ענה כי הוא היה מוכן להיפגש עמה, אך כי "הכדור נמצא במגרש" של הפוליטיקאים האמריקאים עכשיו.

לרגע קל התבלבל אחמדינג'ד (או שלא ידע מלכתחילה) ושאל האם פיילין מועמדת לנשיאות. לאחר שעמד על טעותו, אמר, לקול צחוק הקהל, שהיה מעוניין לפגוש אותה ולשוחח איתה בזמן ששניהם כיהנו כראשי עיר מאחר שבוודאי היה להם הרבה מן המשותף.

מי מפחד מאירן?

במהלך הראיון, נגע אחמדינג'ד בסוגיית תוכנית הגרעין האירנית, המטרידה את העולם כולו. הוא התעקש כי תוכנית הגרעין היא למטרות שלום, למרות האשמות המערב. כל עניין הגרעין הפך למאבק פוליטי ולא משפטי, אמר הנשיא והוסיף כי אפילו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לא הבחינה בחוסר שיתוף פעולה או סטייה של אירן מהחלטות האו"ם.

"מי באמת מפחד מאירן?" תהה אחמדינג'ד. "האם ממשלת ארה"ב שקולה לעולם כולו? האם היא ובעלות בריתה המעטות מייצגות את העולם? לא ולא. בכפוף לאמונה הדתית שלנו, אנו מתנגדים לכל צורה של נשק להשמדה המונית, לרבות נשק גרעיני. ייצור ושימוש בנשק גרעיני הוא אחד מהמעשים המתועבים ביותר בעיני אירן. אירן מאמינה כי זמנה של פצצת האטום פס מן העולם. היא איבדה את הרלבנטיות שלה בשיח הפוליטי. מי שמשקיע בפצצות אטום, בוחר בדרך הלא נכונה. הגיע הזמן שהתרבות תשלוט בכיפה", אמר.

אחמדינג'ד הוסיף כי אירן העניקה לפקחי סבא"א גישה מלאה למתקני הגרעין שלה ואלו לא הבחינו בפעילות יוצאת דופן. "פקחי האו"ם ביקרו באירן מספר רב של פעמים. הם קיבלו כמויות עצומות של מסמכים. אף מדינה בעולם לא שיתפה פעולה בצורה כזו עם הסוכנות", אמר. אחמדינג'ד טען כי ישראל מפתחת אף היא נשק גרעיני אך איש לא בודק אותה.

כנשאל הנשיא האם הוא חושש מאפשרות של תקיפה אמריקאית או ישראלית על מדינתו, ענה אחמדינג'ד לקינג כי התקפת אירן תהיה "הדבר הגרוע ביותר שממשלת ארה"ב יכולה לעשות". "יש בארה"ב מספיק אנשים נבונים וחכמים שלא יאפשרו טעות כזו", אמר. לגבי תקיפה ישראלית על אירן, ענה הנשיא כי ישראל היא מדינה קטנה מדי מכדי לצאת להתקפה מסוג זה. "היא אינה מהווה גורם במשוואה האירנית", אמר.

אירן בעד הפלסטינים

אחמדינג'ד דן באריכות בנושא תמיכת אירן בפלסטינים. "אין לנו שום בעיה עם העם היהודי", אמר. "יהודים רבים מתגוררים באירן כיום, אך הציונים הם לא יהודים. אין להם דת – הם רק עונדים את מסכת הדת. כיצד אפשר להיות דתי ובמקביל לכבוש שטח של עם אחר? איך אתה יכול לקרוא לעצמך אדם דתי ובמקביל להרוג נשים וילדים?" תהה.

לדברי אחמדינג'ד, על העם הפלסטיני לערוך משאל עם ולהחליט בעצמו על עתידו וגורלו וקרא לתמיכה גדולה של הקהילה הבינלאומית בפלסטינים. אחמדינג'ד למעשה אמר כי העם היהודי מבצע שואה בפלסטינים, אך כנשאל לגבי השואה היהודית באירופה במהלך מלחמת העולם השניה, הכחיש אותה הנשיא האירני מכל וכל. "קיימת טענה לגבי היקף האסון. יש אנשים שמסכימים איתה ויש כאלו שלא. היהודים לא מאפשרים דיון פתוח בנשוא השואה. הם מספרים את הצד שלהם ועל כולם להסכים", אמר. "צריך להקים צוות אובייקטיבי ועצמאי שיערוך מחקר לגבי מה שהתרחש ואז נדע את האמת", הוסיף.

למרות התעקשותו כי אינו רוצה לראות בהשמדת העם היהודי, כינה אחמדינג'ד את המשטר הציוני "בלתי חוקי" ואמר כי לא ידון עם גורמים ישראליים בנוגע למצב במזרח התיכון. "המשטר הציוני אינו מוזמן, הוא משטר כובש. איני טוען כי על היהודים להיעלם, על הרציחות, הטרור, התוקפנות והכיבוש להיעלם. אנחנו אומה שוחרת שלום ומעולם לא תקפנו אף מדינה אחרת", אמר.

סוף הראיון אופיין בנימה קלילה כשאחמדינג'ד אמר שהיה רוצה לבקר בקליפורניה ובלוס אנג'לס ולהכיר את חיי העם האמריקאי. אחמדינג'ד הזמין את העם האמריקאי ואת התקשורת לבוא ולבקר באירן, לשלב את המוחות יחדיו וליצור קשר ואולי אף חיבה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully