וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקח לבנקים: פרטו את החשיפה ללווים הגדולים

שרון שפורר

24.9.2008 / 11:33

המפקח גם דורש פירוט על מידת החשיפה של הבנקים לבתי השקעות. ענפי הפיננסים והנדל"ן מהווים 50% מהאשראי העסקי של הבנקים

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו ביקש בתחילת השבוע מהבנקים הגדולים לפרט את מידת החשיפה לששת הלווים הגדולים שלהם ובנוסף לגופים גדולים הפועלים בשוק ההון.

תיק האשראי של הבנקים מאופיין בריכוזיות גדולה שמשמעותה סיכון גדול יותר בפעילותם. ב-2007 נרשמה הרעה בריכוזיות תיק האשראי, שבאה לידי ביטוי בעלייה בריכוזיות תיק האשראי הכולל ובעלייה של ריכוז תיק האשראי העסקי. ההרעה נבעה מעליית חלקם של שני הענפים בעלי המשקל הרב ביותר בתיק - ענף השירותים הפיננסים וענף הבינוי והנדל"ן - שמהווים יחד כמחצית מתיק האשראי העסקי של הבנקים.

ב-2007 היה שיעורו של ענף השירותים הפיננסים בתיק האשראי 25% בהשוואה ל-13% ב-2000. זאת כתוצאה מהתרחבות הפעילות של בתי ההשקעות ומרפורמת בכר, שבעקבותיה מכרו הבנקים את קופות הגמל וקרנות הנאמנות לבתי ההשקעות, ובד בבד העמידו לאותם בתי השקעות אשראי לרכישתן.

הגידול בנתח של ענף הבינוי והנדל"ן ב-2007 חל לאחר שנים שבהן חברות הנדל"ן גייסו חוב באמצעות מקורות חוץ-בנקאיים, בעיקר משוק ההון הישראלי. ואולם בעקבות המשבר במחצית השנייה של 2007, הן צימצמו את הגיוסים באמצעות הנפקות אג"ח בבורסה והרחיבו את גיוס האשראי הבנקאי. ב-2008 המגמה ככל הנראה גברה, שכן שוק האשראי החוץ-בנקאי שותק לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully