וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה גורם לשחורים להרגיש אמריקאים

טלי גולדשטין

24.9.2008 / 11:26

מסקר חדש של ABC ו"וושינגטון פוסט" עולה כי מרבית האמריקאים רואים במועמדות של ברק אובמה סימן להתקדמות בנושא הגזענות

בעוד ארצות הברית מתמודדת עם המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה מאז השפל הכלכלי הגדול ב-1929, המועמד הדמוקרטי לנשיאות ברק אובמה דווקא יוצא נשכר. מאז פרץ המשבר פני כשבועיים, הראו סקרים שונים כי אחוזי התמיכה בו רק הולכים וגדלים על רקע שביעות רצון העם מהדרך בה הוא מתמודד עם המצב.

53% מהמשתתפים בסקר חדש של רשת ABC בשיתוף עם ה"וושינגטון פוסט" אמרו כי הכלכלה היא הסוגיה החשובה ביותר בבחירות הנוכחיות, עלייה של 12% בשבועיים בלבד. כשנשאלו מי מבין שני המועמדים מבין ומזדהה בצורה טובה יותר עם המצוקות הכלכליות הציבור הרחב, 57% בחרו באובמה לעומת 33% בלבד שבחרו במקיין – פער של 24%. אובמה מוביל בפער של 14% גם בשאלה במי הציבור בוטח יותר לנהל את הכלכלה וב-13% כמועמד הטוב יותר להתמודד עם המשבר הנוכחי.

שמונה מתוך עשרה נסקרים אמרו כי הם מודאגים מעתיד הכלכלה. ששה מתוך עשרה אמרו כי הם מודאגים מהמצב הכלכלי של משפחתם ו-83% אמרו כי הכלכלה האמריקאית נמצאת על המסלול הלא נכון. באופן כללי, מוביל אובמה על מקיין 43%-52%.

לאחר הוועידה הרפובליקנית, הוביל מקיין על אובמה 47%-49%. השאלה הנשאלת כעת היא האם יצליח אובמה לנצל את היתרון החדש שלו בעימות הנשיאותי הראשון בינו לבין מקיין ביום שישי הקרוב במיסיסיפי. מהסקר עולה כי הציבור האמריקאי מתעניין מאד בעימות. 91% מהנסקרים אמרו כי הם עוקבים אחרי ההתפתחויות – נתון המהווה שיא בסקרי ABC/פוסט, הקיימים מאז 1998.

בתוך כך, התפרסם סקר נוסף ממנו עולה כי מרבית האמריקאים רואים במועמדות של ברק אובמה כסימן להתקדמות בנושא הגזענות במדינה. אמריקאים המשתייכים למוצאים אתניים שונים סבורים כי הבחירות של 2008 ישנו את התדמית של השחורים לטובה. כמו כן, מציין הסקר כי המעורבות הפוליטית של השחורים עלתה פלאים במרוץ הנוכחי לבית הלבן בעקבות אובמה וכי הם חשים גאווה גדולה יותר במוצאם. הציבור השחור עוקב בתשומת לב גדולה יותר לעומת הציבור הלבן אחרי הבחירות, ברמה שלא נרשמה כמותה מזה שלושה סבבי בחירות. כמו כן, השחורים נוטים יותר מכל הציבור האמריקאי לתרום כסף או זמן לקמפיין הפוליטי. אחוז הנרשמים להצביע בקרב השחורים הוא הגבוה ביותר מאז 1984.

ללא קשר למועמד בו הם תומכים, 61% מהאמריקאים – 70% מהשחורים וששה מתוך עשרה לבנים או היספנים – סבורים כי מועמדות אובמה תשנה את ההתייחסות של השחורים כלפי עצמם. מרבית הנסקרים אמרו כי השינוי יהיה לטובה. שבעה מתוך עשרה אמריקאים אמרו כי מועמדות אובמה מסמלת התקדמות רחבה עבור כל השחורים, לא רק על בסיס אינדיבידואלי.

עם זאת, סקר ABC, יו.אס.איי טודיי ואוניברסיטת קולומביה מצא כי עדיין קיים פילוג בין הגזעים השונים בארצות הברית, בנושאי פוליטיקה, סוגיות המדאיגות את הציבור, ניסיון חיים וזהות. יתרה מכך, קיים פילוג בתוך הקהילה השחורה עצמה לגבי שאלות עקרוניות כגון זהות גזעית והסיבות לבעיות חברתיות.

השחורים לא רואים עצמם כשווים

נתון מעניין שעולה מהסקר הוא שכ-50% מהנסקרים השחורים אמרו כי הם חושבים על עצמם קודם כל כשחורים ורק אחר כך כאמריקאים. 42% מההיספנים חושבים על עצמם קודם כל כהיספנים ואחר כך כאמריקאים ואילו בקרב הציבור הלבן התוצאה שונה לגמרי: 91% מהלבנים רואים עצמם קודם כל כאמריקאים, בעוד 4% בלבד שמו דגש על הזהות האתנית לעומת הזהות הלאומית.

60% מהשחורים לעומת 23% אמרו כי הדבר החשוב ביותר עבור הקהילה האפרו-אמריקאית הוא לצבור כוח כלכלי ולא כוח פוליטי. ממצא חשוב אחר הוא שהשחורים באופן כללי אינם מאשימים את הגזענות כמכשול העיקרי לשיפור מצבם בארצות הברית. 44% מהשחורים אמרו כי האשמה תלויה בחוסר יוזמה של השחורים בקהילה.

השינוי מעורבות הפוליטית בקרב השחורים מדהים אף הוא: 84% ממשתתפי הסקר השחורים אמרו כי הם נרשמו להצביע, לעומת 78% ב-2004. 69% בלבד מההיספנים אמרו כי נרשמו להצביע. כ-31% מהשחורים אמרו כי תרמו כסף לקמפיין פוליטי, לעומת 21% מהלבנים ו-16% מההיספנים. 14% דיווחו כי עבוד למען מועמד או מפלגה, פי 2 לעומת הלבנים וההיספנים.

הציבור השחור דחה באופן גורף את הטענה כי אובמה נמנע מלדון בנושאים המדאיגים את השחורים על מנת להגביר את כוח משיכתו בקרב הלבנים. 92% מהשחורים ו-57% מההיספנים תומכים באובמה לנשיאות, בעוד רק 36% מהלבנים אמרו כי הם תומכים בסנאטור השחור לעומת 56% שתמכו במקיין.
אין ספק כי מועמדות אובמה שינתה את המפה הפוליטית עבור הקהילה השחורה. 51% מהם אמרו כי מועמדותו גורמת להם לחוש גאווה גדולה יותר בהיותם אמריקאים.

בקרב כל קבוצות המחקר – שחורים, לבנים והיספנים – שררה הסכמה אחידה לגבי הסוגיה החשובה ביותר, הכלכלה. 76% מהלבנים ו-80% מהשחורים וההיספנים אמרו כי על הממשלה לשים את הכלכלה בראש סדר העדיפויות.

ונקודה מעניינת אחרונה: קיימת הסכמה כוללת בקרב הקבוצות כי השחורים עדיין לא השיגו שוויון על רקע גזעי. מרבית הנסקרים סבורים כי שוויון זה יושג בקרוב, אך 44% מהשחורים אמרו כי לדעתם, לא יושג שוויון זה במהלך חייהם, אם בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully