וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעת אמון: וורן באפט משקיע 5 מיליארד דולר בגולדמן סאקס

דפנה מאור

24.9.2008 / 8:07

המשקיע האגדי הפתיע את השוק בצעד של הבעת אמון בבית ההשקעות ובתעשיית הפיננסים כולה. המניה עלתה אתמול אחרי המסחר ב-8%

במהלך שמסמן הזדמנות השקעה במגזר החבוט ביותר בבורסות, הודיע המשקיע האגדי וורן באפט כי ישקיע 5 מיליארד דולר במניות גולדמן סאקס. במהלך המשבר נמנע באפט, הבעלים של חברת ההשקעות ברקשייר התאוויי, מלהשקיע בחברות הפיננסים, באמרו כי מצבן יכול להחמיר, למרות שכבר נפלו בעשרות אחוזים. ההשקעה הגדולה בגולדמן עשויה להתפרש כהצבעת אמון יוצאת דופן לא רק בבית ההשקעות האחרון, כי אם בתעשייה כולה.

במסגרת העסקה ירכוש באפט מניות בכורה תמידיות המחלקות דיווידנד של 10% ללא הגבלת זמן, ויש להן עדיפות על תשלום דיווידנדים לבעלי מניות רגילות. לגולדמן יש אופציה לרכוש בחזרה מניות אלו בכל עת בפרמיה של 10%. כמו כן רכש באפט אופציות לרכישה של מניות רגילות בשווי 5 מיליארד דולר תוך חמש שנים, במחיר של 115 דולר למניה, שיעניקו לו נתח של 9% בגולדמן. האופציות הללו "נמצאות בכסף" - מכיוון שמניית גולדמן כבר נסחרת במחיר גבוה יותר, באפט יכול לממש אותן ברווח כבר עתה.

"גולדמן סאקס הוא מוסד יוצא מגדר הרגיל", אמר באפט בהודעתו. "יש לו עסקים גלובליים ללא תחרות, צוות ניהול מוכח ועמוק, והון אינטלקטואלי ופיננסי להמשיך להציג, כדרכו, ביצועי יתר". מנכ"ל גולדמן, לויד בלנקפיין, אמר כי "ההשקעה מעניקה תוקף חזק להצלחתנו בקרב הלקוחות ולעתידנו. ההשקעה תחזק עוד יותר את מצב ההון והנזילות החזק שלנו".

גולדמן סאקס הוא בית ההשקעות הרווחי ביותר בוול סטריט. הוא אחד הבודדים שחמקו ממשבר המשכנתאות, בזכות החלטה יוצאת דופן של סמנכ"ל הכספים שלו דיוויד ויניאר והמנכ"ל לויד בלנקפיין, אשר במהלך 2007 החליטו להפנות גב לשוק ני"ע מגובי משכנתאות ולהמר נגדו. עם זאת, מנייתו נפלה ביותר מ-40% מתחילת השנה, בעקבות נפילתם של המתחרים ליהמן ברדרס ובר סטרנס, ומכירתו של מריל לינץ'. המשקיעים חששו כי גולדמן ייקלע גם הוא לקשיים בגלל משבר האשראי.

ביום ראשון הודיע גולדמן, ביחד עם מתחרהו העצמאי האחרון, מורגן סטנלי, כי ישנה את מעמדו לחברת אחזקות בנקאית, כדי להקטין את אי הוודאות והסיכון שבמעמדו כבית השקעות.

ההמתנה השתלמה

ההשקעה שביצע באפט מעניקה לבנק הזרמת מזומנים שמגדילה את בטחונו ויכולת התמרון שלו. היא גם יכולה לתת דחיפה גדולה למניה של גולדמן, מאחר שרבים בעולם ההשקעות עוקבים אחר המהלכים של באפט ומחקים אותם. במסחר לאחר הסגירה זינקה מניית גולדמן ב-7.8%.

באפט בחר לשבת בצד המגרש במשך יותר משנה שבה צנחו שוקי המניות בכלל ומניות הפיננסים בפרט. ההמתנה השתלמה לו. משקיעים גדולים כמו קרנות ההשקעה הממשלתיות של סין, דובאי, אבו דאבי, סינגפור, קוריאה ורוסיה, והמיליארד אל ואליד בן טלאל, השקיעו במניות של סיטי, מריל לינץ', מורגן סטנלי, UBS ומוסדות פיננסים אחרים בשלבים מוקדמים יותר של המשבר, וסבלו מנפילה של עשרות אחוזים בהשקעותיהם.

באפט ידוע בפילוסופיית השקעה הגורסת כי יש להשקיע בחברות לפי הערך הפנימי שלהן - כלומר, יכולתן לייצר תזרים מזומנים על פני זמן. באפט נוהג להשקיע במחיר הנמוך מערך פנימי זה. בצורה כזו הפך את ברקשייר לאחת מחברות האחזקה המצליחות בעולם, וסיפק למשקיעים שלו תשואה יציבה וטובה יותר מהשקעות רבות אחרות. בין אחזקותיו נמצאות קוקה קולה, דיסני, וושינגטון פוסט, ועסקים ותיקים ומסורתיים רבים אחרים.

בשנת 2006 רכש את חברת ישקר הישראלית, המייצרת מכונות לחיתוך מתכת להבים לתעשיית המטוסים. כמו כן יש לו השקעות גדולות מאוד בתחום הביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully