וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיץ החלקיקים יופעל מחדש באביב 2009

24.9.2008 / 4:45

צוות המדענים הודיע כי החור שנפער במאיץ החלקיקים ודליפת ההליום יתוקנו בחודשים הקרובים. סודות היקום יחשפו רק באביב הקרוב

חדשות טובות - סוף העולם נדחה לאביב 2009. הארגון האירופי למחקר גרעיני הודיע הלילה (רביעי) כי בעקבות התקלה ודליפת ההליום במאיץ החלקיקים שגרמה לחימום יתר של מספר מגנטים, ישוב מאיץ החלקיקים לפעול רק באביב 2009. הארגון האחראי על המאיץ, הודיע כי תיקון הנזקים יימשך לאורך כל חודשי החורף.

השבתתו של מאיץ החלקיקים התרחשה שבועים בלבד לאחר שהופעל. הניסוי שמוגדר כניסוי המדעי הגדול בהיסטוריה יצא לדרך בקול תרועה רמה. עלותו של הניסוי, היא 7.7 מיליארד דולר, ומטרתו לגלות מה קרה לאחר שהעולם נוצר במפץ הגדול. לשם כך נבנתה מנהרה מיוחדת (LHC) בה ירסקו חלקיקים תת אטומים אחד לתוך השני במהירות קרובה למהירות האור. כמיליארד התנגשויות בשנייה בין פרוטונים צפויות להתרחש במאיץ.

המדענים מקווים ליצור מחדש תנאים שלא נראו בכדור הארץ מאז נוצר לפני כ-14 מיליארד שנה. הם עשויים למצוא תשובות לכמה מהשאלות הגדולות בפיזיקה, כגון מדוע העולם נראה כפי שהוא נראה וכיצד להסביר מהם מסה, כוח משיכה. ייתכן גם כי יצוצו פרטים נוספים בנוגע לחומר הבלתי נראה שמחבר בין חלקיקים (dark matter), ומרכיב את רוב היקום. בנוסף, הם מקווים למצוא את הראיה הראשונה לקיום ממדים נוספים בחלל וליצור מיני חורים שחורים שנוצרים ונכחדים בחלקיק שניה.

בניסוי משתתפים 8,000 מדענים וטכנאים מכ-80 מדינות, העובדים על המאיץ כבר למעלה מעשור. לא פחות ממחצית מפיזיקאי החלקיקים בעולם לוקחים חלק בפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully