וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורדון בראון מנסה להתחבב על עמו

טלי גולדשטין

23.9.2008 / 19:19

ראש ממשלת בריטניה מנסה בכל כוחו לשפר את תדמיתו הציבורית. בנאום אישי במיוחד בכנס הלייבור הוא התנצל על טעויות העבר

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון ניסה היום (שלישי) לזכות מחדש בתמיכת העם הבריטי במהלך נאום אישי ביותר שנשא בכנס מפלגת הלייבור בעיר מנצ'סטר. "עשיתי טעויות ואני מודה בכך. אנסה לתקן אותן", אמר בראון. "הממשלה שלי תהפוך לסמל ליציבות והגינות עבור העם", הוסיף. בראון, המתמודד בחודשים האחרונים עם צניחה חדה באחוזי התמיכה בו ועם מרד פנימי בתוך מפלגת הלייבור של חברת פרלמנט ושרים הקוראים להדחתו, הביא את אשתו שרה איתו כתגבור וכדרך ליצור קשר מחודש עם האזרחים לאחר שסקרים הצביעו על כך שהוא מקרין קרירות והתנשאות.

בראון מתח ביקורת על יריבו, מנהיג מפלגת השמרנים דיוויד קמרון והטוען לכתר שר החוץ דיוויד מיליבנד, שאינו מתבייש להפגין את להיטותו לתפקיד ראש הממשלה במידה וזה יתפטר, ואמר: "כולם יודעים שאני תומך בחניכת עוזרים חדשים, אך עכשיו זה לא הזמן המתאים לטירונים". בראון הבטיח כי ממשלתו מייצגת בריטניה הוגנת בעידן חדש.

"המחויבות שלנו, הדבר שמעניק לנו מטרה מוסרית, הוא לשרת את העם שזקוק לנו יותר מכל, המעמד הבינוני והנמוך שצריך לדעת כי הם אינם לבד בזמנים של שינוי – אנחנו לצדם", אמר. בנאומו, התנצל בראון על תוכניתו הכושלת ליישם רפורמה במס ההכנסה, שהוכנה על ידו עוד בתקופת כהונתו כשר אוצר. במסגרת הרפורמה, אמור מס ההכנסה היה לרדת מ-22% ל-20%, אך היא כללה גם ביטול של הנחה במס בגובה 10% בעבור מגוון של אוכלוסיות, ובעיקר צעירים בעלי הכנסה נמוכה ללא ילדים.

"מה שקרה עם הרפורמה השפיע עלי מאחר שאנשים פתאום חשו שלא עמדתי לצדם – המשפחות מעוטות היכולת זה המקום היחיד בו רציתי להיות מאז ומעולם. ומעתה והלאה, זה המקום בו אהיה", אמר בראון.

בראון התמודד ישירות עם אלו המבקרים את סגנון מנהיגותו: "אני לא מתכוון להיות מישהו שאני לא. אם אנשים טוענים שאני רציני מדי זה בגלל שיש הרבה דברים שיש להתייחס אליהם ברצינות". הוא חזר והדגיש כי הוא האדם הנכון להוביל את המדינה במהלך המשבר הכלכלי הנוכחי, הרחוק מסיום.

מסתבר שההתנהלות של בראון במהלך המשבר הכלכלי דווקא הביאה לעלייה בפופולריות שלו על חשבון המפלגה השמרנית. אחרי הכל, בראון היה שר אוצר בממשלת טוני בלייר. מסקר חדש שערך העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" עולה כי הפער בין המפלגה שמרנית ומפלגת הלייבור הצטמצם בחצי. השמרנים מובילים על הלייבור ב-12% בלבד לעומת 21%, כפי שנמדד בסקר קודם.

זכה לתמיכה מבית

הופעתה על הבמה של אשתו שרה בראון היתה מהלך מפתיע. היא הודתה למפלגה על תמיכתה והראתה סרטון וידאו קצר שסיכם את הישגי הממשלה, לפני שבראון פתח בדבריו. בסרטון נראה המועמד הדמוקרטי לנשיאות ברק אובמה מביע תמיכתו בבראון.

לסיכום, הפציר בראון בפעילי הלייבור "להישאר נאמנים לאמונותיהם". "עליכם להבין כי כל המתקפות, כל הסקרים, כל הכותרות, הביקורת – כל אלו לא משנים דבר אם אני מצליח להשפיע על חייהם של ילד אחד, משפחה אחת, קהילה אחת. התפקיד הזה לא מתמקד בי, אלא בכם", הוסיף.

למרות חרושת השמועות סביבו, מיליבנד התעקש כי הוא עומד מאחורי ראש הממשלה. שר החוץ הבריטי נחשב לאדם שסיכוייו הם הטובים ביותר לרשת את בראון אם זה יתפטר או ייאלץ לפרוש על רקע הפיכה פנימית של חברי מפלגתו, התופסת תאוצה מיום ליום. מילבנד הוא אולי המועמד המוביל, אך גם שרים אחרים לוטשים עיניהם לתפקיד. בראיון ל"סאנדיי טיימס", אמר שר התרבות אנדי בורנהם כי הוא עשוי להציע את מועמדותו בבחירות.

כעשרה שרים מהלייבור אמרו באחרונה כי הם שוקלים להתפטר מהממשלה כדי להוות אופוזיציה לבראון. תופעת פרישת שרים מהממשלה מרצון התרחבה בעקבות ההפסד הצורב של הלייבור בבחירות המקומיות במזרח גלזגו - אחד מהמחוזות שהיו בעבר נאמנים ביותר למפלגת הלייבור בבחירות - לטובת המפלגה הסקוטית הלאומית. מהלך דומה נעשה בזמן "ספטמבר השחור" של טוני בלייר, ראש הממשלה הקודם, שנאלץ להודיע על פרישה מוקדמת עקב שורה של התפטרויות בממשלה. ב-1997, זכתה מפלגת הלייבור ברשות בלייר בבחירות לרשות הממשלה ברוב מכריע וסיימה בכך 18 שנות כהונה של המפלגה השמרנית. לפני כן סבלה בריטניה, תחת כהונתה של ראש הממשלה השמרנית מרגרט תאצ'ר, מסגירת מפעלים ואבטלה גבוהה בצפון מזרח אנגליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully