וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חממה בחדר שינה

גיא בלטר

23.9.2008 / 8:09

פארק וגשר מעל כביש איילון, בתים שמנצלים את השמש וגינות ציבוריות בתוך בניינים. גיא בלטר היה בתערוכת "לגור בירוק" ורוצה לגור בסין

במרכז תערוכת "לגור בירוק", המציגה עבודות של משרד אדריכלים קנפו-כלימור, עומד הפרויקט שתכננו שזכה במקום הראשון בתחרות תכנון לדיור בר-קיימא, שהתקיימה בסין בשנה שעברה. הם זכו במקום הראשון מתוך כ- 1,100 הצעות מ- 88 מדינות. "הרעיון שלנו זכה, כי הוא מציע סדר חברתי חדש. אנחנו הצענו סכמות חדשות שמאפשרות סביבת חיים שלמה סביב בניין המגורים" מסביר דוד קנפו.

חממה בבניין

הפרויקט, Agro Housing, הוא בניין מגורים שעתיד לקום בעיר Wuhan בסין, והוא משלב בתוכו חממה וורטיקלית לשימוש דיירי הבניין. הרעיון הוא לשלב חממה וורטיקלית בתוך הבניין עצמו, כשלכל דירה מוקצים כ- 10 מ"ר מתוך החממה הזאת. כל משפחה יכולה לגדל לעצמה את הירקות והפירות שהיא צריכה, ובתוך כך גם לחיות חיים משותפים עם השכנים הקרובים. בבניין משולבות מערכות ירוקות נוספות: חימום גיאותרמי, לוחות קולטי אנרגית שמש, מחזור מים אפורים, ניקוז מי?גשמים, גינה על גג הבניין, הפרדת אשפה, הצללה טבעית ואוורור טבעי. הבניין עצמו מתוכנן להיבנות מחלקי מתכת שיתוכננו מראש במפעל יורכבו בשטח עצמו. השימוש במתכת בשלד הבניין מבטיח את היכולת לפירוק פשוט ושימוש חוזר בחומרי הבנייה. העניין של הסינים בפיתוח תפיסות חדשות למגורים עירוניים נובע מההשלכות של תחזיות שצופות כי עד 2010 כ- 50% מאוכלוסיית סין תתגורר בערים.

פתרון לאיילון

זה אמנם הפרויקט המרכזי בתערוכה, אך יש עוד כמה פרויקטים רעיוניים יותר ומעניינים לא פחות. ה- Twist Tower הוא זוג מגדלים שההעמדה שלו מוכוונת לחזית הדרומית – לקלוט מקסימום אנרגיית שמש. המרווח בין שני המבנים יוצר מעין צינור ונטורי שמעודד את האוויר לזרום בתוכו. תאים סולריים מכסים את הבניין וחזית נוספת מאפשרת הצללה מקסימאלית עם ניצול מרבי של אנרגיית השמש. השימושים המוצעים הם מגוונים ומרובים: מגורים, מסחר, חקלאות עירונית ופונקציות לרווחת הקהילה. עד עכשיו, נשמע הרבה יותר טוב מכל מגדל אחר שקם בעשר השנים האחרונות בישראל. פרויקט מעניין נוסף הוא ה- Publicube. זהו ניסיון לתכנן מבנים מרחביים רב?קומתיים שיישבו במקום שהגינות הציבוריות יושבות היום. המבנים הללו לא מבטלים את הגינה הציבורית, אלא רק מעצימים את השימוש בה. השטח הירוק של הגינה יגדל ויתווספו גם מבנים רב תכליתיים שישמשו את הקהילה הקרובה. המקום הזה, אם ייבנה אי פעם, יחזק את הקשר בין התושבים ויגביר את תחושת השייכות למקום המגורים שלנו.

עוד הפרויקט רעיוני הוא ה- Highway Habitat. הפרויקט מציע לגשר בין שתי גדות ת"א: זאת שממערב לנתיבי איילון, וזאת שממזרח לנתיבי איילון. הגישור ישלים מרקם עירוני חסר, ייצור חלל עירוני ללא זיהום אקוסטי (מעל הנתיבים הרועשים) ובעצם ישמש כפארק אורבאני המשמש כמערכת ירוקה לסינון אוויר. ומעבר לכל זאת, הוא יהווה גשר אמיתי – כזה שמחבר בין שני חלקים מנותקים.

חייבים לנצל את השמש

קנפו-כלימור הוא משרד אדריכלים ותיק שברזומה שלו מאות עבודות. לפני כשלוש שנים חרתו על דיגלם את נושא הבנייה הירוקה, ולא תצליחו לשכנע אותם אחרת. "כל ארבעה ימים נבנית עיר בכדור הארץ, 80% מגזי החממה מיוצרים על ידי העיר, 50% מצריכת האנרגיה העולמית נצרכת על ידי בניינים. אנחנו נמצאים בפער היסטרי. עלינו כאדריכלים מוטלת האחריות הגדולה ביותר. אנחנו צריכים לסגור פערים שנפערו עוד מימי הביניים. הטכנולוגיה של הבנייה לא השתנתה עוד מימי הביניים", ממשיך קנפו בשליפת נתונים מפחידים, "השמש מספקת כל יום כמות אנרגיה ששוות ערך פי 5,000 מהצריכה היומית של כדור הארץ, ובמדינה כמו שלנו, לא לנצל את זה – זה פשע".

חבל שהתערוכה הזאת היא לא תערוכה נושאית המחברת בין תכנון ירוק, תכנון עירוני ועירוניות מתחדשת. תערוכה כזו הייתה יכולה להיות הרבה יותר מקיפה. כרגע התערוכה מציגה יפה מאוד את מה שמעסיק את משרד קנפו-כלימור, אבל גם זה צעד קטן בדרך. אז נצלו את הזמן הפנוי שיש לכם בביקור הקרוב בנמל ת"א, וקפצו לראות את התערוכה (הכניסה חופשית). חוץ מהתערוכה, תמצאו בגלריה חנות ספרים לא קטנה לאדריכלות מכל הסוגים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

זה זה זה, גלריה לאדריכלות, מבנה 12 נמל ת"א | לגור בירוק, לקראת אדריכלות מקומית בת קיימא: 18/9 – 25/10 | פתיחה רשמית: 24 בספטמבר בשעה 20:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully