וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה: מונה מחליף לנשיא שהתפטר

טלי גולדשטין

22.9.2008 / 20:04

ג'ייקוב זומה, מנהיג מפלגת השלטון, בחר בסגנו קגלמה מוטלנתה כנשיא הזמני עד לבחירות הבאות בשנה הבאה, בהן הוא עצמו מקווה לנצח

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מנהיג מפלגת השלטון של דרום אפריקה, מפלגת הקונגרס הלאומי (ANC ), הודיע היום (שני) כי בחר את סגנו ובן בריתו קגלמה מוטלנתה כמחליפו של הנשיא תאבו מבקי שהתפטר אתמול. לדברי המנהיג, ג'ייקוב זומה, ההחלטה תהפוך לרשמית כשהפרלמנט יתכנס ביום חמישי ויצביע בעד המינוי. תאבו מבקי התפטר על רקע הטענות למעורבות פוליטית בפרשת השחיתות בה מעורב זומה. מבקי הכחיש את האישומים ואמר כי פרש עקב דרישת ה-ANC ועל מנת לשמור על אחדות המפלגה.

זומה אמר כי זו היתה אחת ההחלטות הקשות ביותר בהיסטוריה של המפלגה. הוא הבטיח לתושבי דרום אפריקה כי תקופת המעבר תעבור ללא בעיות. "זוהי אינה החלפה של מפלגת השלטון אלא שינויים בצמרת ההנהגה. המדיניות הכלכלית שלנו תישאר יציבה, מתקדמת וללא שינוי", אמר.

הארכיבישוף דזמונד טוטו, ממנהיגי מאבק השחורים נגד האפרטהייד בדרום אפריקה וחתן פרס נובל לשלום, אמר כי הוא מודאג מאד מההתפטרות הכפויה של מבקי ואמר כי מפלגת השלטון הציבה את האינטרסים שלה לפני האינטרסים של המדינה. "המדינה שלנו ראויה ליותר. מדיניות של נקמה תוביל אותנו למצב של רפובליקה של בננות", אמר. מבקי הודיע כי ימשיך לכהן כנשיא עד שימונה לו מחליף.

הנשיא החדש יכהן בתפקיד עד הבחירות הכלליות הבאות בדרום אפריקה, שייערכו בתחילת 2009, בהן צפוי לנצח זומה. בהתייחסו לבחירה במוטלנתה, אמר: "אני סמוך ובטוח כי הוא יתמודד בהצלחה עם האחריות הכבדה". מוטלנתה נהפך לחבר פרלמנט במאי האחרון. הוא בילה את מרבית שנות ה-80 בכלא באי רובן יחד עם נלסון מנדלה. הוא מונה למזכ"ל מפלגת ה-ANC ב-1997 ולסגנו של זומה בדצמבר.

האם מבקי הפליל את זומה?

מזכ"ל ה-ANC גוודה מנטשה אמר כי ההחלטה לבקש מבקי להתפטר אינה מהווה עונש אלא התקבלה על מנת למנוע פילוג במפלגה. עם זאת, מפלגת האופוזיציה, "הברית הדמוקרטית", אמרה כי זומה "קיבל את מה שרצה" מהתפטרות מבקי. "זומה חיפש פתרון פוליטי לבעיותיו המשפטיות", אמר ההלן זילה, מנהיגת המפלגה.

זומה מואשם בקבלת שוחד בסך מאות אלפי דולרים מחברת הנשק הצרפתית "תינט" והוא עומד בפני אישומים בגין שחיתות, הונאה, סחיטה והלבנת הון. זומה הכחיש את האישומים ואמר כי יפרוש מתפקידו אם יורשע.

הוא הביס את מבקי ונבחר למנהיג ה-ANC בדצמבר לאחר מאבקים פנים מפלגתיים חריפים, שהתעורר בעקבות פיטוריו של זומה ב-2005 מתפקיד סגנו של מבקי. הסיבה לפיטורים היתה מעורבותו של זומה בפרשת שחיתות עם יועצו הפיננסי לשעבר שביר שאיק. לפני יותר משנה הואשם זומה בשחיתות, אך התיק נסגר מחוסר ראיות. אולם המשטרה המשיכה בחקירה נגדו בחשד להונאה ולסחר בנשק. תומכיו של זומה טוענים כי ההאשמות נגדו הן חלק מקונספירציה שנרקמה על ידי יריביו הפוליטיים. לפני מספר ימים רמז שופט בית המשפט העליון כי אפשר ומבקי היה מעורב בפרשת השחיתות נגד זומה. מבקי הופיע בנאום טלוויזיוני והגן על עמדתו. לדבריו, לא הוא ולא הקבינט עשו כל ניסיון להתערב בתהליך המשפטי.

זומה, מבני הזולו, זוכה לאהדה רבה בקרב השכבות החלשות בעם. התמיכה לה הוא זוכה בחוגי השמאל הקיצוני עוררה מתח רב בקרב משקיעים בינלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully