וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד סולל את הדרך לכהונה שניה

טלי גולדשטין

22.9.2008 / 18:56

נשיא אירן מתכונן לבחירות לנשיאות ב-2009 ובינתיים רומס את מתנגדיו. נגיד הבנק המרכזי, ממבקריו החריפים של אחמדינג'ד, פוטר מתפקידו

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד "העלים" את אחד ממתנגדיו החזקים ביותר במערכת הפוליטית. לפי דיווח ה"טלגרף" הבריטי, פיטר אחמדינג'ד את נגיד הבנק המרכזי האירני. עתה הנשיא יכול להורות על הגדלת ההשקעה הממשלתית בתוכניות פופוליסיטיות שאמורות לחזק את מעמדו. טמסב מזהרי, נגיד הבנק המרכזי, התנגד לאפיק ההשקעה הזה על רקע הטענה כי הוא הביא להחרפת האינפלציה במדינה העשירה בנפט.

מזהרי כיהן כנגיד הבנק המרכזי מאז ספטמבר האחרון. בזמן מועט זה הוא הספיק לעורר את חמת הנשיא כשהזהיר בפומבי מפני התוכניות הכלכליות של הממשלה ואמר כי אלו יובילו למצב של היפר-אינפלציה - אינפלציה גבוהה שיצאה מכלל שליטה. מזהרי חשף בפומבי גם את העובדה שלא קיבל את אישור הממשלה להעלות את הריבית לרמות הרצויות במטרה להילחם באינפלציה.

מזכ"ל הבנק המרכזי מחמוד בהמני מונה כנגיד בפועל, אך ישנם חששות כי אדם מבחוץ עלול להפוך למנהיג השלישי של המוסד הפיננסי מזה ארבע שנים.

נשיא אירן, מאמין אדוק בעקרונות הדתיים של המהפכה האיסלמית, פתח במתקפה כוללת נגד מוסדות הממשלה . בשבוע שעבר הודיעה טהרן כי היא מעבירה את האחריות על ההגנה על המפרץ הפרסי לידי משמרות המהפכה, ארגון הנמצא תחת שליטת המנהיג הרוחני של אירן חמינאי. אחמדינג'ד, המתכונן לבחירות לנשיאות ב-2009, מזרים באחרונה סכומים עצומים לכלכלה בניסיון לעזור לעם להתמודד עם עליית המחירים של המוצרים הבסיסיים.

מזהרי, שר האוצר לשעבר של אירן, מונה לנגיד הבנק המרכזי בספטמבר 2007. די מהר הוא מצא עצמו מסוכסך עם שרי הממשלה על רקע הלוואות משרד העבודה שאמורות היו להיות מיועדות לחברות קטנות, אך לטענת הכלכלנים, הושקעו בסופו של דבר באפיקים אחרים. שר העבודה מוחמד ג'רומי קרא לפיטוריו של מזהרי לאחר שהלה דרש אמצעי פיקוח נוקשים יותר על מדיניות ההלוואות. מנתונים רשמיים מעודכנים עולה כי האינפלציה באירן עומדת על 27.6%.

מספר כלכלנים מתחו ביקורת על המדיניות הכלכלית של הנשיא אחמדינג'ד, הכוללת את הזרמת רווחי הנפט לכלכלה, דבר שהוביל לעליית המחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully