וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב וסין חוששות מהגרעין הצפון קוריאני

טלי גולדשטין

22.9.2008 / 18:02

צפון קוריאה הודיעה כי היא תחדש את תוכניתה הגרעינית, כמחאה על כך שוושינגטון לא הסירה את שמה מרשימת המדינות שתומכות בטרור

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש נפגש היום (שני) עם נשיא סין הו ג'ינטאו והשניים דנו בנושא ההתחמשות הגרעינית של צפון קוריאה. הנשיא בוש הביע את חששו מפני כוונת צפון קוריאה לחדש את פעילות המתקן הגרעיני ביונגביון. שני המנהיגים הסכימו לעבוד יחדיו על מנת לשכנע את צפון קוריאה להתפרק מנשקה הגרעיני. צפון קוריאה הודיעה לפני כחודש כי היא תחדש את תוכניתה הגרעינית, כמחאה על כך שוושינגטון לא הסירה את שמה מרשימת המדינות שתומכות בטרור.

"הנשיא בוש הביע את חששו בפני הנשיא הו בנוגע להכרזת צפון קוריאה לחדש את פעילות המתקן הגרעיני ביונגביון", מסר דובר הבית הלבן גורדון ג'נדרו. "שני הנשיאים הסכימו לעבוד יחדיו על מנת לשכנע את צפון קוריאה להמשיך במסלול ההתפרקות מנשק גרעיני כפי שהוסכם בשיחות עם ששת מעצמות המערב", הוסיף.

הבוקר בכירים בצפון קוריאה דרשו מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) להסיר את אמצעי הפיקוח ממתקן הגרעין המרכזי שברשותה ביונגביון. הבכירים גם ניסו להדוף את השמועות, לפיהן מנהיג צפון קוריאה, הרודן קים ז'ונג איל, לא נראה בתקופה האחרונה בציבור מפני שחלה הידרדרות במצבו הבריאותי והוא לקה בשבץ מוחי. "מדובר בשטויות שהומצאו על ידי אנשים שרוצים לפגוע במדינתנו", אמר בסוף השבוע בכיר במשרד החוץ הצפון-קוריאני. הוא אף הפנה אצבע מאשימה לעבר ארה"ב ואמר כי הוא סבור שהשמועות הופצו על ידי בכירים בוושינגטון כדי להפעיל לחץ על צפון קוריאה לפרק את מתקניה הגרעיניים.

ארה"ב לא עומדת בהבטחותיה

בהסכם שנחתם בין צפון קוריאה לארה"ב סוכם כי לאחר שפיוניאנג תפרק את תוכניתה הגרעינית, אמורה ארה"ב להסיר את צפון קוריאה מרשימת המדינות התומכות בטרור, ולפתוח עמה בשיחות על סיוע כלכלי. צפון קוריאה טוענת כי היא מילאה את חלקה בהסכם, השביתה את הכור הגרעיני ואף הרסה חלקים ממנו, אך ארה"ב עדיין לא הסירה את שמה מהרשימה הידועה לשמצה. ארה"ב סבורה כי צפון קוריאה לא עמדה בהסכם, ושהיא מסתירה את העובדה כי בנוסף לפלוטוניום, היא ניסתה לייצר חומר בקיע באמצעות העשרת אורניום. לפיכך דורשת ארה"ב כי פיונגיאנג תאפשר לפקחים לבקר בכל האתרים הגרעיניים ללא כל הודעה מוקדמת. צפון קוריאה דחתה דרישה זו.

צפון קוריאה הרסה בסוף חודש יולי מגדל קירור במתקן גרעיני ביונגביון. הריסת המגדל, שנבנה עוד בתקופה הסובייטית, היא חלק מהסכם שחתמה עם ארצות הברית, רוסיה, סין, יפן ודרום קוריאה. מטרתו היתה להביא לחיסול תוכניתה הגרעינית של המדינה, במהלך שאמור היה לאפשר להוציאה מהבידוד הבינלאומי בו הייתה נתונה זה שנים ארוכות.

שעות מעטות לאחר הרס המגדל פרסמה ממשלת צפון קוריאה הודעה רשמית, ובה היא בירכה על ההחלטה האמריקאית להוציאה מרשימת המדינות תומכות הטרור. אולם התעכבותו של הממשל במימוש החלטה זו הובילה להשעיית הפירוק הגרעיני של צפון קוריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully