וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בפקיסטן: ניסיון התנקשות בנשיא?

טלי גולדשטין

22.9.2008 / 16:51

מחקירת הפיגוע ב"מריוט" עולה כי הנשיא הטרי זרדרי ורה"מ גילאני היו אמורים לסעוד במלון, ושינו ברגע האחרון את תוכניותיהם

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא פקיסטן הטרי, אסיף עלי זרדרי וראש הממשלה יוסוף רזה גילאני היו אמורים לסעוד במלון "מריוט" בליל הפיגוע הקטלני באיסלמבאד בשבת, בו משאית תופת, שנשאה 600 קילוגרמים של חומרי נפץ,התפוצצה בשער המלון. 53 בני אדם נהרגו בפיגוע ומעל ל-260 נפצעו. כך דיווח היום (שני) העיתון הבריטי ה"גרדיאן".

דובר משרד הפנים הפקיסטני רחמן מאליק אמר כי זרדרי וגילאני שינו את תוכניותיהם ברגע האחרון והחליטו להיפגש במעון ראש הממשלה. הדובר לא הסביר מה עמד מאחורי ההחלטה לשנות את התוכניות. "קיימת אפשרות שהטרוריסטים ידעו כי ה'מריוט' הוא מקום המפגש המתוכנן של ראשי המדינה וצמרת ההנהגה", אמר מאליק. "בדקה האחרונה, הנשיא וראש הממשלה החליטו לשנות מיקום והחלטה זו הצילה את חיי ההנהגה הפקיסטנית כולה", הוסיף.

החדשות לגבי הפגיעה האפשרית בזרדרי ובגילאני נחשפו בעוד חברת התעופה "בריטיש איירווייז" ביטלה את כל טיסותיה לפקיסטן על רקע חששות ביטחוניים. "ביטלנו באופן זמני את כל הטיסות לפקיסטן", אמר דובר "בריטיש". "הביטחון של לקוחותינו, הצוות והמטוסים הוא הדבר החשוב ביותר", הוסיף.

בפיגוע התופת נהרגו לפחות 13 אזרחים זרים, בהם שגריר צ'כיה בפקיסטן. איוו זדארק בן ה-47, היה שגריר בווייטנאם לפני שמונה לשגריר צ'כיה בפקיסטן לפני חודש. גופתו הועברה לקבורה בצ'כיה. שני אמריקאים, עובדי משרד ההגנה האמריקאי, נהרגו אף הם, אך זהותם לא נחשפה. סוכנות הביון הדנית דיווחה אתמול כי אחד מסוכניה, יועץ ביטחוני, נעדר מאז הפיגוע והוא נחשב להרוג. שישה אזחרים בריטים, בהם ילד, נפצעו וטופלו בבית החולים.

ה"מריוט", שנפגע בעבר בפיגועים קטנים יותר, נמצא באזור הביטחון בעיר, המרוחק כקילומטר מבניין הפרלמנט, משכן הנשיא והמתחם מעונות הדיפלומטים. המלון היה פופולרי בעיקר בקרב דיפלומטים, זרים ופקיסטנים עשירים. בעת הפיגוע, כ-300 איש סעדו באולם המרכזי לרגל סיום חודש הרמדאן.

ניסיון התנקשות או פיגוע טרור?

זרדרי נכנס לתפקידו כנשיא פקיסטן ב-6 בספטמבר. בעלה של ראש הממשלה לשעבר בנזיר בוטו שנרצחה בסוף השנה שעברה, נחשב לפרו אמריקאי. הוא ירש את ההנהגה ברפובליקה האיסלמית, שחמושה בנשק גרעיני, מידיו של פרווז מושרף, שנאלץ להתפטר בחודש שעבר, על רקע המשבר הפוליטי, כלכלי וביטחוני השורר בפקיסטן. נדמה כי זרדרי צפוי להמשיך את מדיניותו הצבאית של מושרף ולהילחם נגד הגורמים המוסלמים קיצוניים שבמדינתו.

עד לפני מספר חודשים עצם המחשבה שזרדרי ייכנס ללשכתו של נשיא פקיסטן נחשבה לרעיון בלתי מתקבל על הדעת, אולם סדרת אירועים בלתי צפויה הובילה דווקא את האיש הבלתי פופולרי הזה, שישב 11 שנה בכלא בגין שורה ארוכה של מקרי שחיתות לתפקיד הרם ביותר במעצמה הגרעינית.

להגנתו טען זרדרי כי היה קורבן לרדיפה פוליטית. הירצחה של בוטו בדצמבר 2007 (התנקשות שיש הסבורים כי מושרף היה אחראי לה ) העמידה את זרדרי בראש מפלגת העם הפקיסטנית (PPP) במקום אשתו, ועל גבי הפופולריות שלה הפך למנהיג המפלגה הגדולה בפרלמנט בבחירות בחודש פברואר. לאור העוינות הפוליטית בין זרדרי למושרף, אפשר ומטרת הפיגוע הקטלני היתה בעצם ניסיון התנקשות בזרדרי, אותה יזם מושרף, ולא פעולת טרור של הטליבן או אל קאעדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully