וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם שוב מאשים את אירן בהעלמת מידע

22.9.2008 / 15:32

ראש סבא"א סבור כי אירן מסתירה מידע הנדרש להסביר את תוכנית הגרעין. "אני שב וטוען כי על אירן להתנהל בשקיפות מלאה"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ראש סוכנות האנרגיה הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מוחמד אל ברדעי דחה היום (שני) את טענת אירן, כי חקירת האו"ם בנוגע לתוכנית הגרעין שלה מאיימת על הביטחון הלאומי של אירן. אל ברדעי סבור, כי אירן מסתירה מידע הנדרש על מנת להסביר את המידע המודיעיני שאספו עשר מדינות, לפיו אירן ממשיכה בתוכנית הגרעין כדי לייצר נשק גרעיני.

"איננו רוצים 'לחטט' בפעילות הצבאית של אירן הקשורה לייצור טילים קונבנציונליים. היעד שלנו הוא לחקור פעילות הקשורה לפיתוח גרעיני", אמר אל ברדעי. "עם זאת, אנו זקוקים להשתמש בכל המידע הרלוונטי כדי לאשר את העובדה שאין שימוש בחומרים גרעיניים למטרת ייצור נשק גרעיני", הוסיף בנאום שנשא עם פתיחת המפגש של מועצת סבא"א בווינה. "אני שב וטוען כי על אירן להתנהל בשקיפות מלאה מוקדם ככל האפשר וליישם את כל האמצעים הנדרשים על מנת לבסס את אמון העולם בטבעה שוחר השלום של תוכנית הגרעין שלה", אמר.

דו"ח של סבא"א מה-15 בספטמבר הדגיש את חוסר שיתוף הפעולה של אירן עם סוכנות האו"ם לגבי גישה למסמכים ולאתרים כדי לשמש ראיה להכחשותיה לגבי פעילות הגרעין. בכירים באו"ם אמרו כי סבא"א הגיעה לנקודת קיפאון עם אירן.

החומר המודיעיני של האו"ם מרמז, כי אירן מעשירה אורניום, עורכת ניסויים בחומרי נפץ ומשדרגת את טילי השיהאב 3 לטווח ארוך, כדי שיוכלו לשאת ראשי נפץ גרעיניים. לטענת אירן, המידע מזוייף והמתקנים אותם רוצה לבדוק סבא"א הם מתקנים לייצור נשק קונבנציונלי שאמורים להיות סודיים על בסיס ביטחוני. אירן דורשת גם לראות את המסמכים המדוברים. לדברי אל ברדעי, יש להראות את המסמכים לאירן כדי שתוכל להבהיר האם העובדות הכלולות בהם נכונות או לאו.

סבא"א נאבקת במשך שש השנים האחרונות על מנת להגיע לשורש העניין בנוגע לתוכנית הגרעין האירנית. לטענת ארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות, אירן מוליכה שולל את האו"ם בעודה ממשיכה בפעילות העשרת האורניום. אירן מרחיבה בהדרגה את פעילות העשרת האורניום שלה בניגוד ברור לדרישות מועצת הביטחון של האו"ם. בבעלותה 4,000 צנטריפוגות והיא מתקינה 2,000 נוספות, נכתב בדו"ח האו"ם. על פי אנליסטים, אירן תוכל לייצר מספיק אורניום לייצור נשק גרעיני בתוך שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully