וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ירידה מתמדת במספר הרופאים בישראל

נעמה טלמור

22.9.2008 / 0:00

לפי נתונים של משרד הבריאות, מגמה זו צפויה להחריף. יו"ר ההסתדרות הרפואית: "קיימת סכנה מוחשית למערכת הבריאות הציבורית"

שיעור הרופאים והאחיות בישראל נמצא במגמת ירידה מאז שנת 2000. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (שני) משרד הבריאות. בהסתדרות הרפואית (הר"י) טוענים, שמחסור הרופאים חמור אף יותר מזה שמציג משרד הבריאות, והם מסתמכים על נתוניהם ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) המצביעים על כך שמתוך כ-25 אלף רופאים מתחת לגיל 65 הרשומים בישראל, בפועל עוסקים ברפואה רק 21 אלף רופאים.

במשרד הבריאות טוענים, כי הירידה בשיעור הרופאים נובעת משתי סיבות עיקריות: האחת, פרישה עקב גיל ואילו השנייה ירידה במספר הרישיונות החדשים שהונפקו לרופאים מאז שנת 2000. עוד עולה מהנתונים, כי אחוז הרופאים הצעירים עד גיל 45 נמצא גם הוא במגמת ירידה. 29% מכלל הרופאים היו מתחת לגיל זה בסוף 2007, לעומת 37% בשנת 2000 ו-43% בשנת 1995. במשרד הבריאות אומרים "מגמה זו תמשך, אם מספר הרישיונות החדשים לא יגדל".

בעיה דומה ניכרת גם במערך הסיעוד. מספר האחיות בישראל נמצא גם הוא במגמת ירידה. שיעור האחיות (מוסמכות ומעשיות) עד גיל 60 ירד ל-5.7 ל-1,000 תושבים בסוף 2007 זאת בהשוואה ל-6.0 ל-1,000 תושבים בסוף 1997. יש לציין, כי שיעור האחיות בישראל נמוך בהשוואה לשיעורן בממוצע במדינות האיחוד האירופי.

"המדינה פשטה את הרגל"

"נתוני הדו"ח מדאיגים מאוד, והם מצביעים על פשיטת רגלה של המדינה בכל הקשור לתכנון כוח האדם הרפואי", אמר ד"ר יורם בלשר יו"ר הר"י, "אנחנו מתריעים זה שנים מפני המחסור המתגבר ברופאים, אך עד עתה התייחסה המדינה בשאננות יתר, תוך שהיא מבזבזת בחוסר אחריות משווע את מאגרי ההון האנושי המועסק בשורותיה".

בלשר הוסיף כי, "אם תימשך מגמה זו, התופעה רק תלך ותחריף ואנו נראה יותר ויותר בריחת מוחות לארה"ב – שם צפוי מחסור של 80 אלף עד 200 אלף רופאים וכן במדינות מערביות אחרות. כמו כן צפויה נדידת רופאים לבתי חולים פרטיים המציעים להם תנאים משופרים לאין ערוך. עקב כך צפויה סכנה מוחשית ואמיתית למערכת הבריאות הציבורית, וקיים חשש כבד להיווצרותה של רפואה נחותה לעניים מחד ורפואה לעשירים מאידך".

"לגבש תכנית חירום לאומית"

"אין מנוס מגיבוש תוכנית חירום לאומית מיידית שתפעל להכשרת מספר רב יותר של רופאים ולשיפור שכרם ותנאי עבודתם של הרופאים המועסקים במגזר הציבורי", הוסיף ד"ר בלשר.

למרות הנתונים הללו אין לאיש במדינת ישראל נתון מדויק אודות מספר הרופאים שעוסקים ברפואה, וחלוקתם על פי התמחויות שונות. במערכת הבריאות מנסים כבר שנים להניע תהליך בו ייאלצו הרופאים במדינה לעבור בכל מספר שנים רישוי מחדש. כך בין היתר תוכל המדינה לעקוב אחר מספר הרופאים העובדים, ומספר הרופאים החסרים. לדוגמא, ישנו מחסור אדיר ברופאים מרדימים ובכירורגים, ולאחרונה אף שבתו הכירורגים במחאה על תנאיהם הקשים שאף אינם מאפשרים להם לבצע ניתוחים כראוי. אך להליך הזה ישנן התנגדויות מכיוונים שונים, ביניהם ההסתדרות הרפואית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully