וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיעות הימין לפרס: "צריך ללכת לבחירות"

פנחס וולף

22.9.2008 / 10:17

נשיא המדינה חידש הבוקר את סבב ההתייעצויות עם נציגי סיעות הכנסת. הערב כנראה יטיל על לבני את מלאכת הרכבת הממשלה

נשיא המדינה שמעון פרס חידש הבוקר (שני) את סבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת, בטרם יטיל על אחת או אחד מחברי הכנסת את מלאכת הרכבת הממשלה. נציגי סיעות הימין, ישראל ביתנו והאיחוד הלאומי-מפד"ל, נמנעו מלהמליץ על מועמד והביעו את עמדתם, לפיה יש להקדים את הבחירות בכנסת.

לדברי נציגי ישראל ביתנו, יו"ר הסיעה ח"כ רוברט אילטוב והח"כים סטס מיסז'ניקוב ויצחק אהרונוביץ', "הכנסת הנוכחית איבדה מהלגיטמיות שלה ועל כן, כל ממשלה שתקום תהיה לא לגיטימית וללא אמון הציבור. הקואליציה הנוכחית כשלה וכך גם מרכיביה".

בתוך כך, היו"ר החדשה של קדימה, שרת החוץ ציפי לבני, נועדה אמש בתל אביב עם שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק בניסיון לשכנעו לחבור לקואליציה עם קדימה ולכהן בממשלה בראשותה. הפגישה נמשכה כשעה וחצי והוגדרה על ידי הצדדים "כשיחה טובה".

ברק הציב ללבני תנאי, לפיו הממשלה שתרכיב צריכה לכהן לפחות שנתיים. זאת, משום שהוא חושש שבכוונתה של לבני להקים ממשלה לטווח קצר ואז ללכת לבחירות כלליות, כשהיא יושבת בכיסא ראש הממשלה - דבר המקנה לה יתרון. השניים קבעו להיפגש פעם נוספת בימים הקרובים.

סיעת העבודה המליצה על ברק

הנשיא פרס פתח אמש בסבב התייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת, עם קבלת מכתב התפטרות מראש הממשלה אהוד אולמרט.

בתחילה נפגש פרס עם נציגי סיעת קדימה, שהמליצו בפניו להטיל את מלאכת המרכבה על היו"ר החדש של מפלגתם, שרת החוץ ציפי לבני. לדברי ח"כ חסון, יו"ר הקואליציה וסיעת קדימה, "הצגנו לנשיא המדינה את היכולות והאפשרויות להקים ממשלה יציבה. אנחנו מאמינים שבעת הזו, לבני היא האדם הנכון להרכיב את הממשלה הבאה ולהביא סדר, ביטחון וממשלה יציבה".

ח"כ צחי הנגבי אמר בתום הפגישה: "אנחנו מגיעים עם רצון גדול לעשייה, אבל עם עצב כבד. אנו מרגישים כאב על מה שקרה לאולמרט". בנוסף להנגבי וחסון, השתתפו בפגישה עם פרס גם השרים מאיר שטרית וזאב בוים וח"כ שלמה מולה.

לאחר הפגישה עם קדימה, נועד הנשיא פרס עם נציגי סיעת העבודה. יו"ר הסיעה, ח"כ איתן כבל, השרים בנימין בן אליעזר ושלום שמחון וח"כ אורית נוקד המליצו בפני פרס כ"אקט סמלי" להטיל על אהוד ברק את מלאכת הרכבת הממשלה, אף כי אינו חבר כנסת.

לדברי כבל, הסיעה המליצה על ברק "לאור האתגרים הלא פשוטים העומדים בפני המדינה". "אנו ערים לשאלה המשפטית", אמר כבל, "אך ניתן להעביר תיקון לחוק בתוך 24 שעות. אמרנו לנשיא שנכבד כל החלטה שלו וביקשנו שיאפשר לנו להגיע גם מחר כדי לקיים דיון נוסף איתו. הנשיא הודיע כי הוא שומר לעצמו את האופציה הזו".

ש"ס לא המליצה על מועמד

בהמשך הערב נפגש פרס עם נציגי סיעת הליכוד, חברי הכנסת גדעון סער ויובל שטייניץ, שהמליצו בפניו להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו. הח"כים תקפו את יו"ר קדימה החדשה לבני בגין ניסיונותיה להקים ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית והצהירו כי לא יצטרפו לממשלה בראשותה.

לדברי סער, "הבענו בפני הנשיא את עמדתנו שלא ראוי להסתמך על ניצחון דחוק ומפוקפק מבלי להעמיד דברים במבחו הציבור. העם הצביע לאולמרט כמחליפו של שרון, ואין קשר בינו לבין מי שמתיימר היום להנהיג את המדינה. הבענו את עמדתנו שהמועמד היחיד שיכול להוביל את ישראל בעת הזו הוא יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה הבא בנימין נתניהו".

לאחר מכן הוא נפגש עם נציגי סיעת ש"ס, השרים אלי ישי, אריאל אטיאס, יצחק כהן וח"כ יעקב מרגי. חברי הסיעה נמנעו מלהמליץ על מועמד להרכבת הממשלה. לדברי ישי, "כפי שהדברים מתבהרים, יש את האופוזיציה שממליצה ללכת לבחירות ובראשם בנימין נתניהו. כך שאי אפשר להמליץ עליו, ואיננו יודעים האם בכוונת מועמדת קדימה להרכיב ממשלה שתכהן עד סוף הקדנציה בנובמבר 2010 או ממשלה קצרה".

"יש לנו שורה ארוכה של דברים", הוסיף ישי, "וכל עוד לא קיבלנו תשובות בנושאים המדיניים, ובראשם ירושלים ובנושאים החברתיים, הודענו שאיננו ממליצים על אף מועמד על הרכבת הממשלה. כרגע, אין רצון מצד קדימה לשאת ולתת באופן כן עם סיעת ש"ס, ונראה שהרצון ללכת לבחירות הוא גם מטעם סיעת קדימה. במידה שיגלו רצינות ויישמעו לדרישותינו, נוכל להצטרף לממשלה. אם לא, לא נהיה חלק מהמשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully