וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן אולמרט: הגיש את התפטרותו לפרס

פנחס וולף

21.9.2008 / 19:44

לאחר שכיהן כשנתיים וחצי כראש ממשלה, הגיש רה"מ את התפטרותו לנשיא המדינה. פרס זימן ללשכתו את נציגי הסיעות להתייעצויות שיקבעו על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה אהוד אולמרט הגיש הערב (ראשון) את מכתב התפטרותו לנשיא המדינה שמעון פרס בבית הנשיא בירושלים. ההתפטרות תיכנס לתוקפה בתוך 48 שעות, אולם כבר עתה מוגדרת ממשלתו של אולמרט כ"ממשלת מעבר". עם קבלת המכתב כבר החל פרס במגעיו עם נציגי הסיעות בכנסת לקראת הטלת מלאכת הרכבת ממשלה חדשה על בעל/ת הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח בכך. ראשית, נפגש פרס עם נציגי קדימה, העבודה, הליכוד וש"ס, ומחר הוא ייפגש עם נציגי הסיעות הקטנות.

לאחר קבלת המכתב מסר פרס הודעה קצרה, בה הודה לאולמרט על תרומתו למדינה. "ראש הממשלה אהוד אולמרט הגיש לי הערב את התפטרותו מראשות הממשלה", הצהיר פרס. "אני מעריך את הדרך המכובדת שבה הוא החליט להעביר את השלטון. זו החלטה לא קלה, ואני משוכנע שזה ערב לא פשוט עבורו. אני מבקש להודות לראש הממשלה על שירותו למען העם והמדינה במשך שנים רבות של פעילות ציבורית, כראש עיריית ירושלים, כשר בממשלות ישראל וכראש הממשלה".

עוד אמר פרס, כי זימן להתייעצויות את כל סיעות הכנסת "כדי להטיל על אחד או אחת מחברי הכנסת את הרכבת הממשלה עוד בטרם צאתי לעצרת האו"ם בניו יורק. ישראל ניצבת בפני אתגרים מורכבים המחייבים רציפות שלטונית. ישראל היא מדינה חזקה בעלת דמוקרטיה איתנה. גם חילופי שלטון לא פוגעים בחוסנה. שוב, אני רוצה להודות לראש הממשלה על הדרך המכובדת שבה הוא נוהג".

במכתב ההתפטרות כתב אולמרט לפרס: "בהתאם להוראה 19 לחוק יסוד הממשלה, ולאחר שהודעתי לממשלה על כוונתי לעשות כך, הנני מגיש לך בזה את התפטרותי מראשות הממשלה".

העבודה דורשת ממשלת חירום

מחר בבוקר יתייצבו בבית הנשיא נציגי הסיעות הקטנות יותר ויעבירו לפרס את המלצתם על זהות ראש הממשלה. פרס ימשיך במגעים עם ראשי הסיעות גם מחר, לפני טיסתו לעצרת האו"ם בניו יורק ביום שני בלילה. עם זאת, אם פרס לא ישלים את המגעים עם ראשי הסיעות עד מחר בלילה, הוא ידחה את יציאתו לניו יורק.

לפי ההערכות, פרס יטיל את המשימה להקים ממשלה חדשה על יושבת ראש קדימה החדשה, ציפי לבני. אם יטיל פרס על לבני את המלאכה עוד מחר, יהיה עליה להקים ממשלה עד ה-3 בנובמבר. אם לבני לא תצליח להקים ממשלה, אולמרט עתיד לעמוד בראש ממשלת מעבר עד לעריכת בחירות לכנסת ועד להקמת קואליציה חדשה.

מלאכתה של לבני להקמת קואליציה יציבה לא נראית כמלאכה קלה. בליכוד דורשים את הקדמת הבחירות וכבר נפגשו עם ראשי ש"ס ומנהיגה הרוחני עובדיה יוסף, בעבודה קראו להקמת ממשלת חירום לאומית ואף הם נפגשו עם ראשי ש"ס. והדרישות של ש"ס עצמה מלבני, אם אכן תהיה זו לבני שתקים את הקואליציה, הן לעלות את קצבאות הילדים, עמדה ששר האוצר רוני בר-און, איש מחנה לבני, מתנגד לה נחרצות, ודרישה נוספת – התחייבות שלא לחלק את ירושלים במשא ומתן עם הפלסטינים.

ממשלת מיעוט בהשתתפות סיעות השמאל והגמלאים, עם חיזוק של שלוש הסיעות הערביות, נראית כאופציה הבטוחה ביותר של לבני, אבל ספק אם תבחר בדרך הזאת.

"לממשלת מעבר סמכויות מלאות"

פרופ' סוזי נבות, מומחית למשפט חוקתי במסלול האקדמי של המכללה למנהל, אמרה לוואלה! חדשות כי "עקרונית, סמכויותיה של ממשלת מעבר אינן מוגבלות, והיא רשאית לפעול כממשלה לכל דבר - כרשות המבצעת של המדינה", מסבירה נבות. "יש מדינות פרלמנטריות בהן מקובל כי סמכויותיה של ממשלת מעבר מצומצמת ומוגבלות רק לפעולות שוטפות של השלטון, ולא להכרעה בעניינים עקרוניים בעלי השלכות ארוכות טווח. אלא שבישראל כלל זה לא אומץ בחוק יסוד: הממשלה".

אולמרט הודיע על התפטרותו במהלך ישיבת הממשלה הבוקר. "זו לא החלטה פשוטה וקלה. אבל אני חושב שאני נוהג בדרך הראויה והממלכתית" אמר אולמרט בפתח דבריו. "אני מאמין שהתהליכים שהממשלה הובילה בראשותי, כאלה שאפשר לדבר עליהם וכאלה שאי אפשר לדבר עליהם יירשמו בהיסטוריה של מדינת ישראל על שמו של כל אחד שהיה שותף".

אולמרט בירך את שרת החוץ ציפי לבני על ניצחונה בבחירות לראשות קדימה. "אני מאחל לציפי לבני להקים ממשלה במהירות ובהרכב שהיא תבחר. אני אעמוד לראשותה ואסייע לה כדי שתצליח בתפקידה. מי כמוני, ואולי עוד כמה אנשים כמו אהוד ברק, יודע כמה זה קשה, כבד ואחראי להוביל ממשלה. החובה שמוטלת עליי היא לעזור למי שנבחר לנהל את הממשלה בדרך הטובה ביותר".

ציפי לבני אמרה בישיבה כי "סדר העדיפות שלי הוא בראש ובראשונה מדינת ישראל ולאחר מכן העניין הפוליטי. ולכן מול כל האתגרים הכלכליים, המדיניים והביטחוניים הלא פשוטים העומדים בפתחנו. צריך לפעול במהירות להקמת ממשלה יציבה בישראל ועדיפה ממשלת אחדות. אני מצפה משותפותינו הקואליציוניות לפעול בהתאם. במידה שיסתבר תוך זמן קצר שלא ניתן להקים ממשלה יציבה נלך לבחירות וננצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully