וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום חדש או דרום מיואש?

ענת ברקאי-נבו

22.9.2008 / 8:29

הבחירות המקומיות הן ההזדמנות של תושבי תל אביב להציל את הדרום. ענת ברקאי-נבו מקווה שהפעם באמת יהיה שינוי, חברתי וסביבתי

שכונות יפו ודרום תל- אביב הינן השכונות ההיסטוריות מהן צמחה העיר ת"א- יפו. אולם על אף הפוטנציאל האדיר שלהן, הן סובלות כבר שנים מהזנחה בתכנון ובהפליה קשה בהקצאת משאבים לדיור, שירותי ציבור, שטחי ציבור ועוד. כל מי שרוצה מוזמן לעשות סיור בשכונות יפו ג', יפו ד, גבעת עלייה, עג'מי וצהלון, ולאחר מכן לעבור לצהלה, תל ברוך, נאות אפקה ורמת אביב ג' ולעמוד על ההבדלים ברמת הדיור, ניקיון האזור, איכות הכבישים וכמות השטחים הפתוחים והירוקים. אירופה לעומת אפריקה. סיבוב במרכז פריז לעומת סיור בעיר ענייה בהודו.

בין המפגעים הסביבתיים שאזורי הדרום סובלים מהם ניתן למנות את הכבישים הרוחביים המפרידים בין השכונות, זיהום האוויר, אזורי תעשייה קלה בסמוך למגורים, התחנה המרכזית החדשה, שדרדרה את שכונת נווה שאנן, ועוד.

יחד עם זאת, ולמרות המצב הקשה, ניתן לראות כי בשנים האחרונות מתרחש בעיר באופן ספונטני תהליך שנושא עמו תקווה לשינוי של ממש: מחירי הדירות במרכז ובצפון ת"א האמירו באופן דרמטי, וכתוצאה מכך יותר ויותר תושבי תל אביב בוחרים לגור בדרום העיר וביפו. התהליך הזה תומן בחובו הזדמנות, אבל גם סכנה.

הזדמנות לשדרוג

התהליך הטבעי הזה מספק הזדמנות מצוינת לשדרוג התשתיות הפיזיות והחברתיות ולהשקעה אמיתית בתושבי הדרום ובסביבה שלהם. מה זה אומר הלכה למעשה? להקים סוף סוף מערכת יעילה של תחבורה ציבורית, הכוללת רכבת קלה, נתיבי אוטובוסים ושבילי אופניים המקשרים את הדרום למרכז, לשמר ולפתח אתרי טבע עירוני, כמו נמל יפו וחוף גבעת עלייה, לפתח את פארק החורשות באזור אבו כביר, כדי שיהווה פארק שישמש את כל אזור הדרום ויפו, להקים גינות בשכונות מועטות שטחים ירוקים כגון פלורנטין, לקדם פתרונות דיור בהישג יד, כדי שגם צעירים יוכלו לחיות בעיר.

אבל יש גם סכנה בשינוי הדמוגרפי שמתרחש בדרום – אם לא תהיה מחויבות לקהילה הוותיקה, היא עלולה להידחק החוצה ולהיפגע מהשינוי, במקום להפיק ממנו תועלת. קל מאד לדרוס אוכלוסיות מוחלשות ולקדם תושבים חדשים ומבוססים יותר. האתגר האמיתי הוא לפתח את הדרום תוך התחשבות בתושביו הקיימים ובנכסים הטבעי שלו . הפער החברתי – כלכלי הוא אחת הרעות החולות של העיר תל- אביב יפו. לא יהיה מוגזם לומר שתהום של ממש נפערה במהלך השנים בין הצפון המבוסס לבין הדרום המוחלש.

לוקחים את הדרום למרכז

ביום רביעי הקרוב (25.9) יתקיים במרכז התרבות מנדל ביפו כנס בנושא "בוחרים דרום! לוקחים את הדרום למרכז 2008", מטעם "הקואליציה למען דרום ת"א ויפו" בקהילת ת"א-יפו של החברה להגנת הטבע. בכנס יוצגו סוגיות סביבתיות ובמסגרתו ננסה ליצור דיאלוג מעשי בין התושבים לנבחרי הציבור ולסיעות המתמודדות לקראת הבחירות המוניציפאליות הקרבות.

הבחירות האלה, שיתקיימו בעוד כחודשיים, מאפשרות לתושבי ת"א לעשות שינוי: לדרוש מהמועמדים השונים לראשות העיר ולמועצת העיר לשים את הדרום במרכז, לעשות מהפך בסדר העדיפות העירוני ולממש את הפוטנציאל העצום של דרום העיר ויפו .

* ענת ברקאי-נבו היא מנהלת החברה להגנת הטבע בת"א יפו והסביבה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully