וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון מקיין חי בבועה כלכלית

טלי גולדשטין

21.9.2008 / 13:58

המועמד לנשיאות התייחס למשבר הכלכלי ואמר כי אם היה נשיא, היה מפטר את יו"ר הרשות לניירות ערך, שממילא מתכוון לפרוש עם תום כהונת בוש

ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות, הודה בעבר כי אינו מבין הרבה בכלכלה ומאז כל אמירותיו האחרות בנושא רק עזרו להדגיש על כמה נכונה היתה אותה אמירה אומללה, המלווה אותו בייחוד בזמנים קשים אלו שחווה הכלכלה האמריקאית. מקיין ויריבו הדמוקרטי ברק אובמה מנסים לנצל את המשבר הכלכלי כדי לבסס עצמם בעיני הציבור כמועמדים המתאימים לנהל את הכלכלה – דבר המתבטא כחילופי מהלומות מילוליות שלמעשה אין מאחוריהן תוכן רב. מקיין התעלה על עצמו כשאמר ביום חמישי האחרון שאם ייבחר לנשיא, מיד יביא לפיטוריו של יו"ר הרשות לניירות ערך, ה-SEC, כריסטופר קוקס והאשים את חבר הקונגרס לשעבר בבגידה באמון הציבור.

הנשיא בוש מינה את קוקס לעמוד בראש הגוף הרגולטורי ב-2005. לפני כן, הוא כיהן במשך 17 שנים כחבר קונגרס רפובליקני ממדינת קליפורניה והיה חבר במועצת הסנאט המפקחת על הגנת המשקיעים ושוקי ההון בארה"ב.

בנאומו, אמר מקיין כי ה"רשות לניירות ערך הגנה על חוקים שהובילו לכך שהספקולנטים וקרנות הגידור הפכו את השווקים לקזינו. ניהול כושל ותאוות בצע הפכו לסטנדרטים המובילים בעוד הרגולטורים נרדמו על המשמר. הרגולטור הראשי של וול סטריט, ה-SEC, איפשרה מכירת מניות מבלי שבכלל החזקת בהם קודם לכן, ביטלו חוק שהגן על המשקיעים מזה 70 שנה. הספקולנטים הביאו לקריסת המניות של החברות החזקות ביותר. יו"ר ה-SEC , המכהן מטעם הנשיא, בגד באמון הציבור. אם הייתי נשיא היום, הייתי מפטרו", אמר מקיין.

הדבר אותו מקיין שכח, אולי כראיה נוספת לכך שהגיל כן קובע, הוא שלמעשה לא היה ביכולתו לפטר את קוקס גם אם היה נשיא, מאחר שנשיאים אינם יכולים להדיח נציבים של גופי רגולציה עצמאיים, לא ממשלתיים. הביקורת החריפה של מקיין מוצגת באור נלעג עוד יותר אם לוקחים בחשבון את העובדה שהוא עצמו תמך בזמנו מועמדות קוקס לתפקיד.

מנותק מהמציאות או סתם זקן?

מקיין מצטייר כמנותק מן המציאות במיוחד לאור הצהרתו של קוקס כי הוא גם כך התכוון לפרוש מתפקידו עם סיום כהונת בוש.
"יש עוד עבודה רבה לעשות והמשבר הנוכחי מציב בפנינו אתגרים חדשים מרגע לרגע. אמריקה והעולם זקוקים כעת ליציבות ולצמצום אי הוודאות. ההיסטוריה תשפוט את יעילות התגובה שלנו למשבר הכלכלי, אך זהו לא הזמן להסחות דעת של מהלומות מילוליות מצד המועמדים לנשיאות. זהו הרגע הלא נכון לשינוי במנהיגות, מהלך שיפריע לעבודת ה-SEC. הבהרתי כבר ממזמן שאני גם כך מתכוון לעזוב את הרשות לניירות ערך עם תום הממשל. לנשיא הבא תהיה ההזדמנות לבדוק את השאלות החשובות בנוגע לרגולציה ופיקוח על השווקים הפיננסיים", אמר קוקס בהצהרה.

"אני מודה לתגובה המהירה והחזקה של הנשיא. כמישהו שכיהן בחיים הציבוריים למעלה מ-20 שנה, אני יודע שהתגובה הטובה ביותר לביקורת פוליטית היא להוריד את הראש ולהמשיך לעשות את העבודה הטובה ביותר שאת היכול לעשות למען אלו אותם אתה משרת. אני מתכוון לעשות זאת ואשאיר לפוליטיקה לעשות את שלה", הוסיף. דובר של הנשיא בוש אמר כי קוקס ימשיך ליהנות מתמיכת הנשיא.

קוקס, בן ה-55, ירש את וויליאם דונלדסון, אף הוא רפובליקני, בתפקיד. דונלדסון היה ידוע בתמיכתו בהקשחת הרגולציה. בעת מינויו, קוקס נתפס כאדם זהיר שלא שש לקבוע רגולציות חדשות. היו שמתחו נגדו ביקורת מוקדם יותר השנה ואמרו כי לא מילא תפקיד פעיל מספיק בפתירת משבר בנק ההשקעות בר סטרנס. במשבר הנוכחי, הגביר קוקס בתגובה את מעורבותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully