וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורדון בראון הוא עדיין שר אוצר בנשמתו

טלי גולדשטין

21.9.2008 / 10:44

התמודדותו של ראש הממשלה הבריטי בשבוע האחרון למול המשבר הכלכלי זיכתה אותו בנקודות והביאה לעלייה בתמיכה בלייבור

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, הנלחם על חייו הפוליטיים בחודשים האחרונים לאור ביקורת חריפה מבית וירידה באחוזי התמיכה בקרב הציבור, דווקא הצליח לעשות משהו אחד נכון. מסתבר שההתנהלות שלו במהלך המשבר הכלכלי שפקד את שוקי העולם בשבוע האחרון הביא לעלייה בפופולריות שלו על חשבון המפלגה השמרנית. מסקר חדש שערך העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" עולה כי הפער בין המפלגה שמרנית ומפלגת הלייבור הצטמצם בחצי. השמרנים מובילים על הלייבור ב-12% בלבד לעומת 21%, כפי שנמדד בסקר קודם.

למרות קורטוב החדשות הטובות להן זכה בראון, הסערה בקבינט הבריטי והמרד נגדו נמשך בעוד השרים המתנגדים לכהונתו אינם מתביישים לחשוף בפומבי בדיוק מה הם מרגישים בנוגע לכושר מנהיגותו של בראון. "בראון סובל ממחסור באינטליגנציה רגשית", אמרה השרה הייזל בלירס. קבוצת המורדים בתוך המפלגה "רוצים לראות אותנו מצליחים", הוסיפה. בניסיון לרסן את חרושת השמועות המשתוללת, נאלצה לשכת בראון להכחיש היום את הטענה שהשמיע שר הבריאות אלן ג'ונסון, לדבריו, בראון הבטיח לכהן אך ורק כהונה אחת כראש ממשלה לפני שיפרוש.

ג'ונסון רמז כי הוא עשוי להצטרף לשר החוץ דיוויד מיליבנד, המועמד המוביל להחליף את בראון, כסגנו במרוץ לראשות הממשלה. שר הבריאות שיבח את מיליבנד וכינה אותו "כישרון אמיתי". ג'ונסון עורר את חמת לשכת בראון כשאמר: "גורדון בראון אמר כי במידה וייבחר, יכהן רק כהונה אחת. אני חושב שלדיוויד יש עתיד מזהיר במפלגה". לשכת ראש הממשלה מתעקשת שבראון מעולם לא אמר דברים אלו ופירסמה הצהרה בה נאמר ש"משך כהונת ראש הממשלה היא עניין של העם הבריטי".

מילבנד הוא אולי המועמד המוביל, אך גם שרים אחרים לוטשים עיניהם לתפקיד. בראיון ל"סאנדיי טיימס", אמר שר התרבות אנדי בורנהם כי הוא עשוי להציע את מועמדותו בבחירות. צ'רלס קלארק, שר הפנים לשעבר, קרא לבחירות מיידיות. במאמר שכתב ל"סאנדיי טיימס", טען קלארק כי בראון "חסר כושר מנהיגות, מטרה ברורה ותמיכה ציבורית". קלארק קרא לחברי המפלגה לצחצח חרבות: "הולכת השולל וההתחמקות אולי נראים אטרקטיביים עתה, אך זהו המסלול המסוכן ביותר" הוסיף. קרוליין פלינט, שרת הדיור וחברה קרובה של כמה ממנהיגי המורדים, הזהירה מפני איבוד קולות המצביעים. "לא מספיק להפנות אצבע מאשימה לצמרת. כולנו נושאים באחריות", אמרה ושללה את האפשרות כי היא עומדת להתפטר.

מגע של קסם

בראון פתח אתמול את הכנס השנתי של מפלגת הלייבור במנצ'סטר בנאום מלא ביטחון עצמי, במהלכו טען כי הוא האדם הנכון לנווט את המדינה במשבר הכלכלי (בראון כיהן כשר האוצר בממשלת טוני בלייר). "בזמנים קשים אתה לא נמדד בסיסמאות וביחסי ציבור אלא בהחלטות שאתה מקבל", אמר. הוא התחייב לעשות כל שאפשר על מנת להגן על הכלכלה הבריטית.

בתוך כל הקלחת הפוליטית, קיבל אתמול ראש הממשלה תמיכה מכיוון בלתי צפוי. ג'יי.קיי. רולינג, סופרת סדרת הספרים "הארי פוטר", וחברה של אשתו של בראון שרה, הודיעה אתמול כי היא תורמת מיליון לירות שטרלינג למפלגת הלייבור. "הכוח הקסום של הארי פוטר נמצא בידינו", אמר בראון. למפלגת הלייבור חובות בסך 18 מיליון לירות שטרלינג. "אני סבורה שמצבן של המשפחות העניות יהיה טוב יותר תחת שלטון הלייבור", אמרה רולינג, אם חד הורית.

כעשרה שרים מהלייבור אמרו באחרונה כי הם שוקלים להתפטר מהממשלה כדי להוות אופוזיציה לבראון. תופעת פרישת שרים מהממשלה מרצון התרחבה בעקבות ההפסד הצורב של הלייבור בבחירות המקומיות במזרח גלזגו - אחד מהמחוזות שהיו בעבר נאמנים ביותר למפלגת הלייבור בבחירות - לטובת המפלגה הסקוטית הלאומית. מהלך דומה נעשה בזמן "ספטמבר השחור" של טוני בלייר, ראש הממשלה הקודם, שנאלץ להודיע על פרישה מוקדמת עקב שורה של התפטרויות בממשלה.

בתגובה למהלך החתרני פתח בראון בציד מכשפות, שמטרתו להוכיח כי אכן מרחף איום ממשי על ראשו. לפי דיווח ה"טלגרף" הבריטי, צוות נאמן של יועצים גויס למשימה לזהות שרים וחברי פרלמנט המעורבים בקנוניה להדחת בראון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully