וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווחה והפסד

אביחי שלי

21.9.2008 / 10:09

שירותי הרווחה עוד ידרשו לתת את הדין בעקבות רצח הילדים בידי משפחתם, ואביחי שלי מזכיר שגם עם מוגבלים יש להם בעיות

למרות הזעזוע העמוק שחשנו בחודשים האחרונים לנוכח שלושת מקרי הרצח של הילדים בני הארבע, נדמה שהדבר לא ממש הפתיע אותנו והביקורת הקשה שהוטחה בשירותי הרווחה ואופן טיפולם בילדים בסיכון, הייתה מתבקשת. אולם נראה ששירותי הרווחה לוקים בחסר גם בהקשרים רבים נוספים, דוגמת התנהלות העובדים סוציאליים ולשכות הסעד כלפי מוגבלים המטופלים על ידם. לעתים מתוך בורות, אדישות וחוסר אכפתיות משווע למצבם. למען ההגינות נגיד שיש מקרים יוצאי דופן, אך הם מעטים.

עיוורון מרצון

כך היה למשל סיפורו של י', בחור עיוור/חרש לחלוטין מחדרה, אשר הוחלט בלשכת הרווחה בעירו כי לא יעמוד עוד בקשר ישיר עם עובדת סוציאלית שתתמוך בו ותבקרו מפעם לפעם, ובקשות אליה יעשו רק דרך הוריו או חבריו. לאחר לחץ של עיתונאים ואנשי ציבור בעניין אמנם שונתה ההחלטה והעובדת סוציאלית הוחזרה, אולם קשה להבין החלטה שרירותית ואטומה שכזו. הן לא מספיק שעולמו של י' מוגבל ומורכב גם כך, עכשיו מקשים עליו יותר. יצוין כי בקושי רב הסכים י' לדבר על המקרה מחשש כי יפגעו בו בלשכת הרווחה ויסחבו במתכוון ענייניו האחרים.

ש' מנתיבות, חירש ועיוור, מספר גם הוא על נתק: "אני לא מכיר בכלל את העובדת סוציאלית שלי, לא יודע מי זאת". אבל בניגוד לי' יכול הוא להיעזר במכשירי שמיעה ולתפקד בעזרתם היטב ובאופן עצמאי כמעט לחלוטין "בכל פעם שאני מתקשר ללשכה להסדיר איזשהו עניין, אומרים לי שהתיק שלי עבר לעובדת סוציאלית אחרת ומעבירים אותי אליה". החלופה הזאת נעשית כדי למנוע מצב של לחץ ושחיקת עובדים או כדי להימנע ממצבים של פיתוח תלות לא בריאה בין עובד סוציאלי למטופל שלו. השאלה אם המטרה שלשמה קיימים היחסים האלה ממומשת. "אפשר לעשות החלפת תיקים גם כל חצי שנה או שנה ולא כל חודשיים/שלושה", הוא מוסיף "גם ככה עניינים ברווחה נסחבים, ובכל פעם שמתבצעת חלופת תיקים כזו העובדת סוציאלית החדשה צריכה ללמוד את התיק שלך מחדש ורק אז יכולה לטפל בענייניך. זה לא יעיל בכלל".

מי צריך יותר?

אי אפשר שלא להשוות בין המקרה של ש' לזה של י' ולהשתומם לנוכח רמת היעילות והתעדוף הלא ברורים. שכן אצל ש', אשר תלותו בעובדת סוציאלית נמוכה בהרבה מזו של י', משום מה מעולם לא הוחלט להפסיק לו שירותיה של זו, בעוד שלגבי י' הנזקק לה ותלוי בה ברמה היום יומית ממש, מתקבלת החלטה שרירותית ואטומה. לכו חפשו את ההיגיון.

כתוצאה מהתנהלות זו של חלק מהעובדים סוציאליים ושירותי הרווחה בארץ, הורים ומוגבלים רבים אינם יודעים את כל הזכויות וההטבות המגיעות להם מטעם המדינה ונופלים בין הכסאות ללא מושיע. שכן להבדיל מעבודה רגילה, עובדי רווחה נדרשים להפגין מסירות אמיתית, שכן הם אחראים לגורל מטופליהם. לכן, נראה שיש לעשות בדק בית חמור ומקיף ביותר למשרד זה, לפרקו לגורמים ולהרכיבו מחדש, תוך סינון מוקפד ביותר של העובדים סוציאלים ודומיהם. יש לחולל שינוי דראסטי ברמת התעדוף וחלוקת הכסף והמשאבים למקרים השונים המטופלים במשרד. והכי חשוב, לזכור שרווחה זה לא בשביל להרוויח. זה בשביל לדאוג לאחרים.

ממשרד הרווחה טרם נתקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully