וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסמה בן לאדן - ממשורר לטרוריסט

טלי גולדשטין

21.9.2008 / 9:57

לטרוריסט השנוא בעולם יש נפש של אמן. מסתבר שבנוסף להיותו רוצח אכזרי, נהג בן לאדן לחבר שירים שגרפו הצלחה גדולה באפגניסטן

שירים שחיבר מנהיג אל קאעדה אוסמה בן לאדן יראו אור בשבוע הבא על ידי הוצאה לאור אקדמאית מאוקספורד, האחראית לגילוי המפתיע כי הטרוריסט השנוא ביותר בעולם היה פעם משורר ונושא נאומים מבוקש ביותר באירועים רשמיים. ה"טיימס" הלונדוני דיווח הבוקר (ראשון) כי בן לאדן נהג לדקלם שירה באירועים כגון מסיבות נישואין וחגיגות אחרות במהלך שנות ה-90. שירים אלו הוקלטו על קלטות שנמצאו במתחמו באפגניסטן ב-2001, לאחר מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר.

נאומיו של בן לאדן נחקרו על ידי פרופסור פלאג מילר, המלמד שירה ערבית באוניברסיטת קליפורניה. לדבריו, "בן לאדן הוא משורר מוכשר עם יכולת לחרוז ולחבר מקצבים מורכבים וזוהי אחת הסיבות שאנשים רבים הקליטו אותו והעבירו ביניהם את הקלטות, כמו שירי פופ של זמר מצליח".

העיתון מביא כדוגמה שורה אחת מתוך שיר שחיבר בן לאדן: "צעיר המשליך עצמו לעשן המלחמה, מכתים את להבי החניתות בצבע אדום. מי ייתן ואלוהים ישמור על עיני פקוחות כדי שאראה את בני האנוש החזקים, לפני נופלם". המשך השיר מתאר את בן לאדן כ"משורר מלחמה", שמילותיו ינהיגו אחרים למקום מקלט בהרי הינדו כוש.

"בן לאדן נהג להשתמש בהרים כמטפורה", אמר מילר. "כגבולות, הם מפרידים את העמים הערביים זה מזה, אך ההרים יכולים גם לסייע להם להפנות גבם מהפיתויים שמציע העולם החילוני", הוסיף. מילר עצמו שמע על דבר קיום הקלטות לפני ארבע שנים כשמתרגמים של סוכנות הביון האמריקאית ה-FBI, בדקו אותן על מנת למצוא מסרים מוצפנים לגבי תאים רדומים של טרור. חלקים מהקלטות יפורשמו בגיליון אוקטובר של כתב העת "שפה ותקשורת" (Language and Communication).

"השירים חושפים את בן לאדן כאמן, בדרן עם אג'נדה", אמר מילר. "הוא סיפר סיפורי זוועה על לוחמי מוג'הדין מתים למשפחות שלא ידעו מה עלה בגורלם. הוא ערבב תיאולוגיה קיצונית בסיפוריו וביסס את שיריו על מסורת החמאסה – מסורת של שירה מלחמתית שהגיעה מעומאן ומטרתה היתה לגייס צעירים למטרה".

"בן לאדן תכנן בקפידה את מילותיו כדי להלהיב צעירים נרגנים והציע להם מפלט מהכפרים ומהמבוגרים המדכאים אותם. במקום זה, רבים מהם מצאו את מותם", הוסיף מילר.

מומחים לתרבות ערבית לא שמחו לשמע החדשות כי השירים עומדים לראות אור. "השירים ילדותיים ואכזריים. מטרתם לשטוף את מוחם של צעירים צמאי דם. בן לאדן הוא חרפה לתרבית הערבית בת אלפיים השנה", אמר אחד מהמומחים. הקלטות המדוברות יועברו לאוניברסיטת ייל ויהיו נגישות לשימוש אקדמאים ב-2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully