וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

33 מיליארדרים נמחקו מרשימת עשירי ארה"ב

דפנה מאור

21.9.2008 / 8:20

שלדון אדלסון, היהודי העשיר בעולם, הפסיד 13 מיליארד דולר בשנה האחרונה. מייסדי גוגל נפרדו מ-2.6 מיליארד דולר בגלל המשבר

האימרה שלפיה העשירים תמיד ממשיכים להתעשר לא עמדה במבחן המציאות השנה. 400 האמריקאים העשירים ביותר החזיקו בשווי כולל של 1.57 טריליון דולר ב-2008 - עלייה של 2% בלבד לעומת שוויים ב-2007. מאחר שהאינפלציה בארה"ב הגיעה השנה ליותר מ-3%, אפשר לומר כי צמיחת העושר בקרב עשירי-העל היתה שלילית במונחים ריאליים.

מחיר הכניסה למועדון 400 העשירים שברשימה של "פורבס" היה 1.3 מיליארד דולר - זהה לזה של השנה שעברה. האדם העשיר בעולם הוא ביל גייטס, ואחריו נמצא וורן באפט, שהפסיד משוויו בגלל נפילת מניות ברקשייר התאוויי ב-15% מאז פברואר.

מפסיד נוסף, שנפגע באופן מובהק וישיר מהמשבר הפיננסי, הוא מוריס "הנק" גרינברג, לשעבר מנכ"ל AIG, שנמחק מרשימת העשירים. AIG הולאמה בשבוע האחרון, והשקעותיו הגדולות של גרינברג בה נמחקו כמעט כליל.

שנה של נפילות בבורסות העולם גרמה נזקים קשים מאוד למגזר הפיננסי בארה"ב. הנזק איננו משתקף במלואו ברשימת המיליארדרים. בשבוע האחרון צנחו השווקים, ובעיקר מניות הפיננסים, בעוצמה אדירה, בעקבות קריסתו של בית ההשקעות ליהמן ברדרס, הלאמת AIG ורכישת מריל לינץ' על ידי בנק אוף אמריקה - במה שמצטייר כמשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז שנות ה-30 של המאה שעברה. הרשימה, שנחתמה ב-29 באוגוסט, אינה כוללת את השבוע הזה, שכנראה טרף את הקלפים גם בשורות המיליארדרים. אפשרת לצפות להרבה פחות עושר ברשימה של השנה הבאה.

השנה האחרונה הכתירה מלכים חדשים רבים בממלכת ההון, בעיקר אלה שעושים את הונם מהמשאבים המבוקשים ביותר: אנרגיה וחומרי גלם. בתחום ההשקעות הוכיח השנה ביל גרוס, מנהל קרן פימקו, כי הוא ראוי לתואר "מלך האג"ח" - לאחר שהגדיל את הונו מ-1.3 ל-2 מיליארד דולר בזכות הימורים נכונים בשוק אג"ח. הימורים לכשעצמם היו הפינה האפלה ביותר בכלכלה האמריקאית השנה, שכן המשבר המחריף פגע באופן קשה דווקא בתחום שנחשב חסין מיתון: בתי קזינו.

המרוויח הגדול - ראש עיריית ניו יורק

המפסיד הגדול ביותר השנה, במונחי שווי, היה מיליארדר ההימורים שלדון אדלסון. לאחר שהוכתר בתואר "היהודי העשיר ביותר בעולם" כמה שנים ברציפות, הפסיד אדלסון 13 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים - 1.5 מיליון דולר לשעה, לפי חישוב "פורבס" - בהתבסס על שווי מניותיו בלאס וגאס סנדס, שאיבדו 75% משיא שרשמו באוקטובר 2007. גם יתר אילי ההימורים בעולם ספגו הפסדים קשים השנה.

מפסידים גדולים אחרים היו סרגיי ברין ולארי פייג', הצעירים ביותר בחבורת 20 האנשים העשירים ביותר בארה"ב, שהונם גולח בכ-2.6 מיליארד דולר. לעומת זאת הצטרף אליהם ברשימת ה-400 איש תוכנה צעיר יותר, מארק צוקרברג בן ה-24 מפייסבוק, שנכנס לרשימה עם 1.5 מיליארד דולר. תחום התוכנה העסקית התברר כמוצלח במיוחד, ולארי אליסון זינק לשווי של 27 מיליארד דולר ותפס את המקום השלישי ברשימה.

המרוויח הגדול ביותר השנה היה מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק ובעלי ספקית המידע הפיננסי בלומברג. נראה כי בלומברג הצליח לחלץ שווי עצום לחברה שלו בדקה ה-90, בין היתר בזכות המשבר. בקיץ מכר בית ההשקעות מריל לינץ' בחזרה לבלומברג את חלקו בחברה, 20%, כדי לגייס מזומנים - לפי שווי של 22.5 מיליארד דולר.

אפשר להעריך שלולא המשבר, מריל היתה ממשיכה להחזיק בנתח מבלומברג. כך, באופן אירוני, תרם המשבר להתעשרות של מי שהחברה שלו מספקת שירותים לשוק הפיננסי. עם זאת, אפשר להעריך כי בעקבות הפיטורים הרבים הצפויים בענף הבנקאות וההשקעות, בלומברג תאבד הכנסות השנה.

שמות מוכרים ומוכרים פחות מתחום האנרגיה עשו השנה את דרכם במעלה הרשימה או לתוכה. לן בלווטניק, המתחרה על רכישת מעריב, התברג למקום ה-28 עם הון של 11 מיליארד דולר, על אף שהיה מעורב בשערוריית ההשתלטות על TNK-BP - המיזם הרוסי של חברת BP. לרשימה התברגו גם ג'ורג' קייזר, הבעלים של חברת הנפט הגדולה ביותר בארה"ב, ויבגני שווינדלר, שותף מיעוט במילהאוס, חברת ניהול הנכסים של אברמוביץ'.

בוולמארט דווקא מרוצים

כמה מהשמות הקבועים המככבים בראש טבלת העשירים הם שמותיהם של בני משפחת וולטון, יורשיו של מקים רשת וולמארט. בסוף אוגוסט נסחרה המניה ב-60 דולר - זינוק של 40% בתוך שנה. על רקע המצב בשווקים המתמוטטים, אחזקותיהם של בני משפחת וולטון ברשת הקמעונות הגדולה בעולם היו בין ההשקעות הטובות ביותר שניתן לחלום עליהן בתנאים כאלה.

מדוע זינק שווייה של רשת קמעונות על רקע ההאטה הכלכלית וצמצום הצריכה הפרטית ל-247 מיליארד דולר? התשובה טמונה בכך שוולמארט היא רשת הוזלות. בתקופה של צמצום בהוצאות, אנשים רבים שנהגו לקנות ברשתות יוקרתיות יותר פונים לוולמארט כדי לחסוך בחשבון החודשי. הם אינם יכולים לחסוך במחירי הדלק המאמירים, ומעדיפים לקנות את הסחורה המוזלת שמציעות להן עשרות אלפי חנויות וולמארט, הנמצאות בכל פינה בארה"ב.

שיטה נוספת להרוויח גם בשעה שעסקיך המרכזיים צונחים היא להשקיע במשהו אחר. מניית גאפ אמנם דרכה במקום במהלך השנה החולפת, ונפלה מתחילת השנה בשיעור של 9.5%, אולם הבעלים שלה, דונלד ודוריס פישר, הגדילו את הונם בזכות אוסף האמנות שלהם - ששוויו מוערך ביותר ממיליארד דולר.

שוק האמנות שיגשג בשנה האחרונה, בזכות שרידים אחרונים לעושרם הכביר של מנהלי קרנות גידור וקרנות פרטיות. הפיננסיירים בבירות הכסף של העולם אוהבים לאסוף "פרסים", ואין "פרסים" יפים כמו ציור של לוסיאן פרויד או מארק רותקו על קיר הסלון. התחזיות לנפילת השוק, שנשמעו בשנתיים האחרונות, טרם התגשמו.

כשני שלישים מהמיליארדרים ברשימה התעשרו בכוחות עצמם, ורק 10% מבין האולטרה-עשירים הם נשים. מספר הנשים ברשימה הוא 42, והאישה העשירה ביותר בארה"ב היא מנחת הטלוויזיה אופרה וינפרי, המחזיקה בהון המתקרב ל-2.7 מיליארד דולר. וינפרי הצליחה להגדיל את הונה בכ-10% בשנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully