וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישקר מנצלת את המשבר: רכשה חברה יפנית במיליארד דולר

אורה קורן

21.9.2008 / 10:40

ישקר נחשבת לשנייה בגודלה בעולם בתחום כלי החיתוך. זוהי הפעם הראשונה בה חברה ישראלית רוכשת חברה יפנית גדולה

קבוצת ישקר, הנחשבת לשנייה בגודלה בעולם בתחום כלי חיתוך, רכשה באחרונה מבנק ההשקעות היפני נומורה כ-95% ממניותיה של החברה היפנית טונגאלוי (Tungaloy Corporation) תמורת כמיליארד דולר - כך נודע ל-TheMarker.

טונגאלוי נחשבת לחברה המובילה ביפן בתחום כלי חיתוך לעיבוד שבבי. העסקה תאפשר לישקר לבסס את מעמדה ביפן ובמזרח הרחוק, שם היא פועלת באמצעות מפעלים בדרום קוריאה ובסין, להיכנס לתחומים נוספים ולחזק את מעמדה העולמי.

מרכזה של טונגאלוי נמצא ביפן וכולל את מרכז פעילות הייצור, פעילות המחקר ומטה השליטה. בנוסף פועלת טונגאלוי באמצעות חברות ייצור ושיווק בסין, הודו, תאילנד, טייוואן, אירופה וצפון אמריקה.

החברה הוקמה ב-34'. עד 2004 היתה בשליטת תאגיד טושיבה ומניותיה נסחרו בבורסת טוקיו. ב-2004 נרכשה החברה על ידי מנהליה בסיוע בנק ההשקעות נומורה ונמחקה מהמסחר.

החברה מעסיקה כ-2,700 עובדים ברחבי העולם ומחזור מכירותיה מוערך ב-450 מיליון דולר, מתוכו כ-300 מיליון דולר מכירות ביפאן וכ-150 מיליון דולר מכירות באסיה, באירופה ובארה"ב. הרווח התפעולי של החברה מוערך בכ-60 מיליון דולר.

בדומה לישקר, משקיעה הקבוצה היפנית משאבים ניכרים בהקמה ופיתוח קווי ייצור ובפיתוח מוצרים חדשים. ב-2007 השקיעה הקבוצה כ-36 מיליון דולר ברכישת מכונות וציוד. מותגי החברה נחשבים למובילים, מתקדמים וחדשניים בתעשיית כלי החיתוך העולמית.

ישקר הוקמה ב-52' בתפן שבגליל על ידי סטף ורטהיימר והפכה לחברה גלובלית משנות ה-80, לאחר שניהולה עבר לידי איתן ורטהיימר. בהמשך הועבר ניהול הקבוצה ליעקב הרפז, ויחד עם איתן ורטהיימר המשיכו השניים לנווט את האסטרטגיה שלה. הרפז מופקד עד היום על הפעילות השוטפת של הקבוצה. במאי 2006 נמכרו 80% ממניות ישקר לברקשייר האתווי שבשליטת וורן באפט תמורת 4 מיליארד דולר. העסקה שיקפה לחברה שווי של 5 מיליארד דולר. על פי הפרסומים, מעסיקה ישקר כ-7,000 עובדים בישראל ובעולם.

הבעת אמון

מדובר בעסקה ראשונה בה רוכשת חברה ישראלית חברה יפנית גדולה. בנוסף, מכירת חברה יפנית למשקיעים מחוץ ליפן היא אירוע חריג, מכיוון שעסקות מסוג זה מתבצעות בדרך כלל בתוך השוק היפני. העסקה עולה בקנה אחד עם רצונה של ממשלת יפן, שגבר בשנה האחרונה, להדק את שיתוף הפעולה העסקי עם ישראל. ישקר, שנחשבת לאחת היצואניות הגדולות ליפן ומנסה זה כעשור להעמיק את פעילותה בה, יכולה לראות בעסקה גם הבעת אמון במנהליה ובתרבות הארגונית והניהולית שלה מצד השותפים היפנים.

רכישת החברה היפנית משתלבת בפעילות הגלובלית של ישקר הכוללת התרחבות באמצעות מיזוגים ורכישות תוך צמיחה פנימית במכירות. רכישת חברות בתקופה של משבר עולמי אינה חדשה בישקר. ב-97', במשבר הפיננסי בשוקי דרום מזרח אסיה, רכשה ישקר את חברת טאגוטק הקוריאנית תמורת 130 מיליון דולר, העבירה אותה הליך של ארגון מחדש וכיום היא אחד מעוגני הפעילות של הקבוצה. ב-2000 כשהתפוצצה בועת ההיי-טק והתקשורת נרכשה החברה האמריקאית-גרמנית אינגרסול.

בהתאם לתרבות הניהולית של קבוצת ישקר, גם טונגאלוי, כמו שאר החברות בקבוצה, תשמור על עצמאותה בכל הקשור לצוות הניהולי ולפעילות הייצור והמחקר, ועל השמות המסחריים ומערך המכירות.

יעקב הרפז אמר בתגובה: "שיתוף הפעולה האסטרטגי והטכנולוגי עם חברת טונגאלוי, כמו גם השיתוף בתחומי המחקר והפיתוח של מוצרים ותהליכי ייצור, יאפשר לקבוצת ישקר לחזק ולהרחיב את פעילותה בשווקים האסייתים בכלל וביפאן בפרט, להעמיק את קשריה עם לקוחות גלובליים בתעשיות הרכב, התעופה והמכונות, לחדור לתחומי פעילות חדשים ולמצב את מעמדה הבינלאומי כחברה מובילה, דינמית ואיכותית.

הרפז לא חושש מההאטה הגלובלית הצפויה: "העולם לא ייעצר, ולכן הביקוש לכלי חיתוך יימשך. אף פעם לא הסתכלתי על העולם במשקפיים של הרבעון הבא וגם לא של הרבעון אחריו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully