וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמדאן הוא לפעמים רמפה לבחירות

ניר יהב

20.9.2008 / 14:12

תמונות מארוחת ה"אפטאר", לשבירת הצום במרכז היהודי-ערבי ביפו. קירוב לבבות או הכשרת הלבבות לבחירות המוניצפליות?

בשנים האחרונות מתפשטת ומשתכללת אופנת השימוש בחגים לצרכים פוליטיים אלו ואחרים. גם אם לחגי האיסלאם התהליך מחלחל יותר באיטיות, הרי שהרמדאן השנה התחיל להדביק את הפער וגם המוסלמים הפכו ארוחות המוניות לשבירת צום הרמדאן לאירועים מתוקשרים.

ה"אפטאר" היא ארוחת הערב היומית, ששוברת את הצום של שעות היום בחודש הרדמאן. לאחר הטיהור הפיזי והרוחני מתאספים המאמינים לאכול במסגרת משפחתית מגובשת. מוסלמים רבים עורכים את ארוחת האפטאר במסגרת קהילתית, בה מתאספים יותר אנשים – שכנים, וחברים אשר שוברים יחד את הצום.

בשנים האחרונות רווחת התופעה של אירוח יהודים ונוצרים בארוחות אפטאר בעלות חסות קהילתית- פוליטית. נשיא המדינה נוהג לארח במשכנו את בכירי המגזר הערבי, משרד החוץ מארח שגרירים ונציגים מוסלמים לאפטאר, ועמותות אזרחיות לרוב עורכות ארוחות משלהן. ארוחה שכזו התקיימה השבוע ב"מרכז היהודי-ערבי" ביפו, בהשתתפות של כ- 400 מוזמנים בני כל העדות, מכל הגילאים, בהם ראש העירייה רון חולדאי, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה), ח"כ נדיה חילו (עבודה) ומפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב אילן פרנקו.

ח"כ הרב מלכיאור משתתף בארועי "אפטאר" כבר כעשר שנים. בשנים הראשונות השתתפותו היתה עניין לפולמוס, כיום, שהוא משמש גם כיושב ראש השדולה בכנסת לדו קיום יהודי-ערבי, הוא מרגיש בן בית בארוע שמשלב פולקור והופעות בידוריות. "זה צד אחד של דו-קיום שלא מספרים עליו", כך מלכיאור, "הלוואי והארוחה הזו תהפוך לסמל למה שהארץ יכולה להיות. שנוכל להעשיר אחד את השני וללמד אחד את השני על דתו של האחר. הלוואי והארוחה הזו תהווה בשורה לכי מי שמאמין, ובעצם לכל בני האדם".

חולדאי נואם, הנערות חומקות

סביב אחד השולחנות יושבת חבורה של שש נערות ערביות בנות 14. ארבע מהן עם כיסוי ראש ובגדים צנועים, ש"צמות מאז שאנחנו ילדות קטנות", ושתיים לובשות גופייה, שהתחילו במנהג הצום רק לאחרונה.

רון חולדאי עולה לבמה, מפליג בשבח הדו קיום ומנצל את החג כדי להתייחס לתאריך קדוש אחר בלוח השנה העירוני. "עכשיו, לפני הבחירות, יש גורמים אינטרסנטיים שיבואו ויגידו לכם שאני רוצה לזרוק את ערביי יפו מכאן", פונה חולדאי לקהל. "ואני אומר לכם שאין עירייה שעשתה עבור יפו יותר מעיריית תל אביב בעשר השנים האחרונות". זהו לא הפורום להתעמת עם חולדאי. זה הזמן למלא את הבטן ולהיות נחמדים. חבורת הנערות היפואיות בנות ה-14 אפילו לא טרחה להישאר באולם עד סוף דבריו של ראש העיר שלהן. באמצע הנאום הן חמקו החוצה. "השעה תשע עוד מעט", הביטה אחת בשעונה וצחקה. "עוד מעט יש את 'באב אל-חארה'".

בימים אלה משודרת העונה השלישית של סדרת הטלוויזיה הפופולארית ("שער השכונה" בעברית) בערוץ הלווין MBC. "היא לא מצחיקה, אין שם סיפורי אהבה כמו ב'נור' (סדרה טורקית) אבל היא יותר מעניינת מארוחה עם פוליטיקאים", הן אומרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully