וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסות אירופה: הזינוק היומי החד מעולם

נמרוד הלפרן

19.9.2008 / 21:16

בעקבות תוכנית החירום של הממשל האמריקאי לבלימת המשבר, בורסות לונדון ופאריס המריאו בכ-9% ופרנקפורט ב-5.6%

בורסות אירופה רשמו את הזינוק היומי החד מעולם בעקבות נסיקת מניות מגזר הפיננסים. זאת על רקע תוכנית חירום של הממשל האמריקאי לבלימת המשבר הפיננסי, המוערכת במאות מיליארדי דולרים, ואשר מסתמנת כהתערבות הגדולה ביותר בשווקים הפיננסים מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. העליות החדות נרשמו בהמשך לזינוק בבורסות אסיה מוקדם יותר היום, ובוול סטריט אמש והיום.

בורסות לונדון ופאריס המריאו בכ-9% - הזינוק היומי החד מעולם. בורסת פרנקפורט עלתה ב-5.6%. בורסת אירלנד עתירת מניות הפיננסים נסגרה בזינוק של יותר מ-9% לאחר שבשעת המסחר הראשונה של היום קפצה ביותר מ-25%.

מדד MICEX של בורסת רוסיה זינק בקרוב ל-29% לאחר הפסקת מסחר בת יומיים שהוכרזה ביום רביעי לאחר שהמדד רשם את הנפילה היומית החדה ביותר מאז המשבר הפיננסי של רוסיה בשנת 1998. בתחילת השבוע נפל המדד ב-25% בתוך יומיים וחצי, והשלים נפילה של יותר מ-50% מתחילת השנה. מדד RTS קפץ ביותר מ-22%.

מדד דאו ג'ונס יורו סטוקס 600 הכלל אירופי קפץ ב-8.3% - הזינוק היומי החד ביותר מאז הושק המדד בשנת 1987. עם זאת, המדד סיים את השבוע בירידה של 0.9% לאחר שבנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס פשט את הרגל, בנק ההשקעות מריל לינץ' נאלץ להימכר לבנק אוף אמריקה והממשל האמריקאי הלאים את ענקית הביטוח AIG.

הערכות כי ממשלת ארה"ב תפעל לנקות את מאזני הבנקים מני"ע בעייתיים, ותוכנית לביטוח קרנות כספיות רוממו את רוח המשקיעים שהוכו קשות בשבוע האחרון. השווקים איבדו יותר מ-19 טריליון דולר מאז 31 באוקטובר ויותר מ-500 מיליארד דולר נמחקו ממאזני חברות הפיננסים.

הבעיה המרכזית -חשיפה של חברות הפיננסים לני"ע מגובי משכנתאות ומחנק אשראי בשל רמת סיכון גבוהה וחוסר אמון בשווקים. הפתרון - ארה"ב תפעל לסלק את ני"ע ואי הוודאות. כמו כן, מזרימים הבנקים המרכזיים בעולם עשרות ומאות מיליארדי דולרים לבנקים המסחריים כדי לחדש את פעילות המימון. בנוסף, יאסרו הממשלות על פעילות שורט (מכירה בחסר) במניות הפיננסים.

העליות נרשמו במרבית מגזרי המניות, אולם החגיגה העיקרית נרשמה במגזר שהיה הגרוע ביותר השנה: הפיננסים. מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד, הבנק השני בגודלו בבריטניה, זינקה ב-32%; ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, נסק ב-29%. מניית HBOS קפצה ב-29% לאחר שבנק המשכנתאות הגדול בבריטניה הכריז על מיזוג עם מתחרהו, בנק לוידס TSB, שמנייתו קפצה ב-20%. מניות UBS וקרדי סוויס השווייצים זינקו ב-32% וב-19% בהתאמה. אנגלו אייריש בנק קפץ ב-35% בבורסת דבלין לאחר שבמהלך המסחר כבר נסקה מנייתו ב-120%. קרדי אגריקול הצרפתי עלה ב-26%; דויטשה בנק, הבנק הגדול בגרמניה, קפץ ביותר מ-14%. עליות חדות נרשמו גם במגזר הכרייה. ריו טינטו, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, קפצה ב-14%.

מנגד, מניית פולקסווגן, יצרנית המכוניות הגדולה באירופה, נפלה בקרוב ל-14% לאחר זינוק של 26% אתמול. הקפיצה במניית פולקסווגן השבוע נרשמה על רקע דיווחים כי יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית פורשה רכשה את השליטה בחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully