וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור בלחץ: פדה 5 מיליארד שקל מהחסכונות

אתי אפללו

19.9.2008 / 7:05

"אנשים פודים פיקדונות ולוקחים את הכסף, הם בהיסטריה", אמר אתמול מנכ"ל חברת השקעות. המנהלים: לא לקבל החלטות פזיזות

"הלקוחות בפניקה. אנשים פודים פיקדונות ולוקחים את הכסף הביתה. הם רוצים את הכסף והם בהיסטריה" - כך אמר אתמול מנכ"ל חברת קרנות נאמנות גדולה. בסך הכל נפדו כחמישה מיליארד שקלים מהחסכונות מאז תחילת המשבר.

יום סוער במיוחד עבר אתמול על תעשיית הגמל. על אף שקופות הגמל הן מכשיר חיסכון לטווח ארוך, לא תמיד מגלים הלקוחות סבלנות לנוכח המשבר בשווקים. אחרי יומיים של ירידות, מחלקות שירות הלקוחות בגופי הגמל הגדולים היו נתונות שלשום ואתמול ללחץ של עמיתים הפונים אליהן בבקשה לפדות את הכספים.

חגית צטיאט-לוין מנכ"לית הראל גמל, סיפרה: "לקוחות מתקשרים ובעיקר רוצים שיגידו להם שאנחנו פה ושהיד שלנו על הדופק. יש הרבה מעברים בין מסלולים, בעיקר למסלולים סולידיים, במיוחד בקרב הלקוחות המתוחכמים והיותר גדולים. את רוב המשיכות מבצעים הלקוחות הקטנים, שרוצים את הכסף ביד. צריך לזכור: אנו נכנסים למיתון ורבים צריכים עכשיו כספים נזילים".

אתמול נמשכו 250 מיליון שקל

אורן חנוכה, מנכ"ל דש גמל, הוסיף: "התנהגות פזיזה לא תעזור לאף אחד בשלב זה. זה אפיק חיסכון לטווח ארוך; בשונה מכל אפיק השקעה אחר - מי שפודה מפסיד סטטוס שלא יכול לחזור אליו כשהשוק יתהפך, ואת כל ההטבות הנלוות להשקעה. הנזק לא ניתן לתיקון".

גם לדברי דן פנחסי, מנכ"ל כלל גמל, לקוחות חייבים לחשוב טוב לפני שהם מבצעים משיכות: "בקופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים ממוצע גיל הלקוחות הוא 35-40 ויש להם עוד שנים רבות של חיסכון. מדובר במכשירים המציעים הטבות מס גם בהפקדות הכספים וגם פטור על רווחי הון".

נוסף על הירידות החדות של הימים האחרונים תרמו לתחושת הלחץ של העמיתים התשואות השליליות שמציג ענף הגמל מתחילת 2008, שגורמות להצטמקות כספי החיסכון שלהם. הבקשות למשיכות הכספים מקופות הגמל מגיעות לסכום של מאות מיליוני שקלים בימים האחרונים. ההערכה היא כי אתמול נמשכו מהקופות 250 מיליון שקל, לאחר שביום רביעי נמשך סכום דומה.

המשיכות מקופות הגמל לא מתבצעות באופן מיידי - העמיתים המודאגים נאלצים לעבור דרך מחלקת שימור לקוחות, שתנסה להרגיע אותם ולשכנעם לעבור למסלול חיסכון סולידי יותר.

מאות פונים מדי יום

"שלשום ואתמול הורגש לחץ על המרכזיות. העמיתים רוצים את הכסף", אמרו באחד הגופים. "מאות פונים ביום. העמיתים מודאגים - אבל אנו רואים בעיקר עמיתים שמעבירים את החסכונות למסלולים סולידיים", הוסיפו.

חלק גדול מהכספים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות הם כספים נזילים שצברו חוסכים מבוגרים - ומשם מגיעות מרבית הפניות למשיכות הכספים. חוסכים אלה מעדיפים לוותר על הטבות המס שמציעה קופת הגמל ולהפקיד את הכסף בפק"מ.

קופות הגמל מנהלות כ-265 מיליארד שקל. יותר מ-50% מהכספים נמצאים בקופות הנזילות. מתחילת 2008 נפדו מקופות הגמל כ-3 מיליארד שקל - זינוק של יותר מ-20% לעומת התקופה המקבילה ב-2007.

בכל קופות הגמל יש גם מסלולים סולידיים שלא חשופים לשוק ההון - כגון מדדיים ושקליים - וכאמור מרבית הלקוחות משתכנעים להעביר אליהם את חסכונותיהם, במקום למושכם ולאבד את יתרונות המס.

"חייבים קצת פרופורציות"

ההערכות בשוק הגמל הן כי מתחילת 2008, עד אתמול, ייצרו הקופות לעמיתים תשואה שנתית ממוצעת שלילית בשיעור 8.5%-, כש-5% מתוכם נשחקו מתחילת ספטמבר. בתוספת אינפלציה של 4.4% מתחילת השנה, מדובר על תשואה שלילית ריאלית-ברוטו של כ-13%.

בקרנות הפנסיה החדשות המנהלות 50 מיליארד שקל ובביטוחי המנהלים בפוליסות המשתתפות ברווחים המנהלים 97 מיליארד שקל המצב רגוע בהרבה - בעיקר מכיוון שבמכשירים אלה חלק גדול מהכספים אינו נזיל ופדיונו כרוך ב"קנס" מס של 35%.

"מתחילת שנות ה-90 היו רק שנתיים שבהן האפיקים הללו נתנו פחות מהמדד - לכן חייבים לקחת את הדברים בפרופורציה. מי שיוצא עכשיו לא יוכל לתקן את הנזק. מדובר בכסף שאנשים צריכים לחיות ממנו עוד הרבה עשרות שנים. נזקים לפנסיה בגיל מבוגר קשה לתקן", הדגיש פנחסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully