וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המערב לא עוזר לפלסטינים בגלל השואה"

18.9.2008 / 21:44

זוכה פרס הנובל דזמונד טוטו ניהל חקירה מטעם האו"ם על ההפצצה בבית חנון בשנת 2006. "הפלסטינים משלמים את מחיר השואה"

זוכה פרס הנובל דזמונד טוטו מדרום אפריקה האשים היום (חמישי) את המערב במעורבות בסבל העם הפלסטיני בשל שתיקתם, ורמז כי הם אינם מבקרים את ישראל בגלל השואה. טוטו אמר את הדברים בנאום שנשא לאחר הצגת דו"ח לאו"ם על ההפצצה בבית חנון בנובמבר 2006, שלדבריו עשויה להיות פשע מלחמה. הוא ביקר את הקהילה הבינלאומית על מה שהוא הגדיר כ"כישלון להשמיע את סבל הפלסטינים ברצועת עזה תחת המצור הישראלי". מול מועצת האו"ם לזכויות אדם אמר היום כי "השתיקה היא שותפה לדבר עבירה".

במסיבת עיתונאים לאחר הכנס אמר טוטו כי הוא "חושב שהמערב, בצדק, מרגיש חרטה וצער על חלקו בשואה, אך את ניסיונו לכפר על המעשים משלמים הפלסטינים". לדבריו, "אני רק מקווה שאזרחים פשוטים במערב יתעוררו ויגידו 'אני מסרב להשתתף בזה'".

המועצה לזכויות אדם של האו"ם בג'נבה דנה היום בדו"ח שנערך בחודש מאי בנסיון לחקור עצמאית את ההפצצה בה נהרגו 19 פלסטינים. צה"ל ערך חקירה מטעמו לאירוע וטען בחודש פברואר שכוחותיו ירו על בית חנון בשל מודיעין ממוקד על ירי טילי קסאם מהמקום. השגריר הישראלי אהרון לשנו יער דיבר גם הוא בפני הוועדה ואמר כי "התקיימה חקירה מעמיקה שמסקנותיה הועברו לאו"ם, אין כל טעם לדון בכך פעם נוספת".

ישראל לא שיתפה פעולה

אך טוטו, שזכה בשנת 1985 בפרס הנובל לשלום על מאבקו הבלתי אלים נגד האפרטהייד בדרום אפריקה, אמר שמעולם לא הייתה לו גישה לדו"ח הפנים-ישראלי. הוא הביע אכזבה מכך שישראל לא שיתפה פעולה עם חקירתו, על אף שהודתה באחריות לתקיפה. "לא ניתן הסבר שניתן לאמת, לא התנהלה חקירה בעלת שקיפות לציבור ואף אחד לא נתן את הדין", אמר.

טוטו אמר כי בשיחות עם בכירי חמאס הוא דרש את הפסקת ירי הרקטות לעבר ישראל, בטענה שעל חמאס לכבד את החוק הבינלאומי. "למשפחות שחיות בשדרות יש את הזכות לחיות ללא פחד מרקטות נופלות מהשמיים", אמר.

השגריר הפלסטיני במועצה מומחב אבו-קואש, אמר שעל הדו"ח של טוטו להגיע לבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה. "הירי הישראלי על חפים מפשע שישנים בבית חנון הוא פשט מלחמה, ועל האחראים עליו להופיע בפני בית המשפט", אמר בנאום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully