וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב הבא של לבני - הקמת קואליציה

פנחס וולף

18.9.2008 / 20:25

יום אחרי הניצחון, הלא כל כך גדול, של ציפי לבני בפריימריז בקדימה, היא מתפנה למלאכה קשה אף יותר - הרכבת קואליציה בראשותה

431 קולות גרמו להכתרתה הבוקר של ציפי לבני כיו"ר קדימה החדשה. אם תקופת הפריימריז היתה עמוסה עבור לבני, הרי שמהבוקר היא התחילה במלאכה קשה מעט יותר – בניית הקואליציה.

עוד לפני הבחירות המקדימות אמש, הכריזה היו"ר הטריה כי היא תנסה לגבש ממשלה על בסיס הקואליציה הנוכחית. "לאחר הבחירות, אני מאמינה גדולה בממשלת אחדות", היא אמרה בראיון לוואלה! חדשות לפני כחודש. "יש הרבה איומים אסטרטגים שצריך לטפל בהם. אבל ההחלטה תהיה בידי כל אחת מהמפלגות אם היא תסכים לקווי היסוד שלנו".

אלא שהדרך להסכם קואליציוני עשויה להיות לא פשוטה כלל. ההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד של הממשלה יכולים להיפרץ, והמשחק מתחיל מחדש. לבני יכולה לסמוך על ארבעת חברי הכנסת של הגמלאים (גיל) שיישארו בממשלה. הם אולי האחרונים שיש להם אינטרס להקדים את הבחירות שככל הנראה ישאירו אותם מחוץ לכנסת. עם זאת, דרישותיהם לא ממש פשוטות לסיעה קטנה כל כך.

בתחילת השבוע הבא, יו"ר הגמלאים, השר רפי איתן ייפגש עם לבני. הוא עתיד לדרוש ממנה קצבאות זקנה והשארת חברי הגמלאים בתפקידם. סיעת גיל היא היחידה בכנסת שלכל חבריה יש תפקיד: שר הגמלאים, שר הבריאות, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות וסגן יו"ר הכנסת. הבעיה היא שבמידה שכל התפקידים יישארו בידי המפלגה, החברות האחרות בקואליציה עשויות להקשיח את דרישותיהם.

לש"ס לכאורה יש את הדרישות המינימאליות מבין שלוש החברות בקואליציה. יו"ר ש"ס שנפגש בשעה זו עם לבני ידרוש ממנה בסך הכל שני דברים – קצבאות ילדים ולא לחלק את ירושלים. אלא שאלו הדרישות הכבדות ביותר.

ש"ס תדרוש את העלאת הקצבאות

שר האוצר רוני בר-און מתנגד נחרץ לקצבאות הילדים וגם לבני הצהירה בעבר על התנגדות דומה. אבל גם אם ישי ולבני יגיעו לפשרה בנושא הקצבאות, נותרת הבעיה של ירושלים. אמש, הצהיר ישי כי לא ייכנס לממשלה ש"לא תדאג למיליון ילדים רעבים, ושתחלק את ירושלים". עד היום לבני לא הביעה דעה נחרצת בעניין, וייתכן שאי הבעת הדעה תעמוד לה לרועץ.

סיעת העבודה מחולקת בדעותיה. אמש אמר שר החקלאות, שלום שמחון, כי יש ללכת לבחירות משום שלא ייתכן ש- 16 אלף מצביעים יכריעו מי יהיה ראש הממשלה. כך התבטאה גם ח"כ שלי יחימוביץ'. מצד שני, לעבודה אין סיבה ללכת לבחירות, כאשר הליכוד וקדימה עתידים להשאיר אותה הרחק מאחור במספר המנדטים. חברי סיעה אחרים בעבודה, טוענים כי יש סיכוי של 50:50 להרכבת ממשלה חדשה. התנאי: לא להיענות ל"סחיטות קואליציוניות" ולהתקדם במשא ומתן המדיני.

בעניין התהליך המדיני, העבודה וש"ס דורשות דבר והיפוכו, ולכן הסיכוי לשלב בין השתיים, סמוך כל כך לבחירות הכלליות, נראה נמוך ביותר. הליכוד וישראל ביתנו, כבר הודיעו שבכוונתן לדרוש את הקדמת הבחירות. מה שנותר בפני לבני זה הליכה לבחירות או הקמת ממשלת מיעוט בהשתתפות מפלגות השמאל והגמלאים, ותמיכה מבחוץ של הסיעות הערביות. קשה להאמין שלבני תעדיף את האופציה השניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully