וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור פיוס דווקא עזר ליהודים בשואה

18.9.2008 / 17:21

בניגוד לתפיסה הרווחת, אסופת מסמכים חדשה מוכיחה כי האפיפיור שהואשם בהעלמת עין מהשמדת היהודים דווקא פעל רבות להצלתם

האפיפיור בנדיקטוס ה-16 הגן אחר הצהרים (חמישי) על המחזיק בתפקיד בתקופת מלחמת העולם השנייה פיוס ה-12, שהואשם כי לא עשה דבר להצלת יהודים מפני הנאצים. לדברי האפיפיור, "פיוס לא חסך במאמצים להצלתם במהלך המלחמה". האפיפיור אמר את הדברים במהלך סימפוזיון של ארגון אמריקאי בשם "סלול את הדרך" בדבר תקופתו של פיוס, בין השנים 1939-1958.

עורכי המחקר, שהינם יהודים וקתולים, קיבצו אסופה בת 200 עמודים של מסמכים, מברקים דיפלומטים וגזרי עיתונים מתקופת המלחמה שחלקם לא פורסמו מעולם, על פיהם פיוס עשה רבות לסייע ליהודים במהלך המלחמה ואף זכה להכרת תודה על כך ממנהיגים יהודיים. כמו כן, צורפה אמירתה של ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר שאמרה כי "את קולות היהודים הסובלים בתקופת המשטר הנאצי נשא האפיפיור".

"הודות למגוון ולכמות המסמכים שאספתם, הציבור יכול לדעת בצורה טובה יותר עד כמה עזר פיוס ה-12 ליהודים שנרצחו בידי המשטר הנאצי והפשיסטי", אמר האפיפיור, "כעת כל אחד יכול להסיק שבכל מקום שהיה יכול לעשות כן, הוא לא חסך במאמצים להתערב לטובת היהודים בין אם בהוראות ישירות או עקיפות לאנשי דת ולמוסדות של הכנסייה הקתולית".

חלק מהארכיונים עדיין סגור

גופים יהודים רבים טוענים כי פיוס לא עשה מספיק כדי להציל יהודים, בעוד הוותיקן וקבוצות יהודיות מועטות טוענות שעבד רבות מאחורי הקלעים משום שהתערבות ישירה יותר הייתה מחמירה את המצב. האפיפיור בנדיקטוס המשיך להלל את מארגני הדיון שמשכו את תשומת הלב "להתערבויותיו שנעשו בשקט ובהסתר, משום שרק כך, לאור המצב הקשה ששרר באירופה, היה יכול להציל את כמות היהודים הגדולה ביותר". הוא הוסיף כי בשנת 1945, כחצי שנה לאחר סיום המלחמה, 80 נציגים ממחנות הריכוז הגרמנים הגיעו לוותיקן להודות לפיוס.

גרי קרופ, יהודי אמריקאי שהקים את ארגון "סלול את הדרך", אמר לאפיפיור כי חקירותיו "סתרו לחלוטין את התפיסה השלילית על פעילות האפיפיור בתקופה השואה".

תקופת כהונתו של פיוס מהווה סלע מחלוקת משמעותי ביחסי יהודים-נוצרים, ובנדיקטוס אמר כי גם יובל לאחר מותו "לא כל העובדות על פעילותו הוצגו באור הנכון". הוותיקן יציין בתחילת החודש הבא 50 שנים לפטירתו של פיוס והיסטוריונים קראו למדינה לפתוח את כל ארכיוניה לכבוד המאורע. לטען הוותיקן, חלק מארכיוניו מאותה התקופה עדיין סגורים מפאת ארגונם מחדש, אך מרבית המסמכים הנוגעים אליו כבר נפתחו לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully