וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון מקיין עדיין משעמם את האמריקאים

טלי גולדשטין

18.9.2008 / 17:26

מסקר חדש עולה כי מקיין נתפס כ"רפובליקני טיפוסי" שימשיך במדיניות הכושלת של הנשיא בוש. ברק אובמה חוזר להוביל ב-5%

למרות מאמציו העזים להרחיק עצמו מההתנהלות המסורתית של מפלגתו בבית הלבן, הסנאטור ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות, עדיין נתפס בעיני ציבור הבוחרים כמועמד שסיכוייו להביא שינוי לוושינגטון נמוכים יותר מיריבו הדמוקרטי ברק אובמה. מסקר חדש של העיתון "ניו יורק טיימס" ו"CBS ניוז" עולה כי מקיין נתפס כ"רפובליקני טיפוסי" שימשיך במדיניות של הנשיא בוש. הסקרים, שנערכו לאחר הוועידה הרפובליקנית, הצביעו על כך שמקיין נהנה מעלייה בתמיכה בו – במיוחד בקרב נשים לבנות – הודות לבחירתו בשרה פיילין כמועמדת לתפקיד סגן הנשיא. עם זאת, הסקר האחרון מרמז כי השפעתה של פיילין היתה, ככל הנראה, מוגבלת.

נראה כי המאבק בין שני המועמדים נמצא בדיוק באותה נקודה בה היה לפני שתי הוועידות, הרפובליקנית והדמוקרטית, ולפני ההכרזה על המועמדים לסגני הנשיאות: התמיכה באובמה עומדת על 48% לעומת 43% במקיין – נתון זהה לנתון שנרשם בסקר הקודם מאמצע אוגוסט.

מהסקר החדש עולה כי למקיין עדיין יתרון בנקודות מסוימות על פני אובמה. לדוגמה, בפעם הראשונה במהלך המרוץ הנוכחי 50% מהנסקרים אמרו כי הם סבורים שהגדלת הכוחות האמריקאים בעירק, מדיניות בה תמך מקיין מהתחלה, שיפרה את המצב במדינה המוסלמית.

הסקר הדגיש, בנוסף, את ההשפעה החיובית שהיתה לוועידה הרפובליקנית ולבחירה בפיילין על ציבור הבוחרים הרפובליקני. 47% מתומכי מקיין תיארו עצמם כנרגשים לגבי הצוות הרפובליקני, אחוז כפול לעומת סקר שנערך לפני הוועידה.

עם זאת, הסקר מצביע על כך שבחירת פיילין עזרה למקיין רק בקרב הציבור הרפובליקני ולא בקרב נשים באופן כללי. ציבור הנשים הלבנות עדיין חלוק בין אובמה ומקיין. לפני הוועידות, מקיין הוביל על אובמה בקרב ציבור הנשים הלבנות 37%-44%. לשם השוואה, בנקודה זו של המרוץ ב-2004, הוביל הנשיא בוש על הסנאטור ג'ון קרי, יריבו הדמוקרטי, 37%-56% בקרב הנשים הלבנות.

בקרב קבוצות בוחרים אחרות, אובמה רשם יתרון קל בקרב המצביעים העצמאיים ויתרון של 16% בקרב המצביעים בגילאים 44-18. מקיין מוביל בפער של 17% בקרב גברים לבנים ומצביעים מעל גיל 65.

הכלכלה היא הסוגיה החשובה

הסקר נערך בתקופה סוערת במיוחד בוול סטריט. לפיכך, אמרו משתתפי הסקר באופן גורף כי הכלכלה תהיה הסוגיה המשפיעה ביותר על אופן הצבעתם והמשיכו להביע פסימיות לגבי עתידה הכלכלה של המדינה. למרות ניסיונות מקיין לערער את המדיניות הכלכלית של אובמה, הביעו משתתפי הסקר ביטחון ואמונה גבוהים יותר ביכולתו של הסנאטור מאילינוי לנהל את הכלכלה.

הסקר מצא ראיות לכך שהציבור מטיל ספק ביכולתה של פיילין לכהן כנשיאה, במקרה שמקיין לא יסיים את כהונתו. לעומת זאת, כשני שליש מהנסקרים אמרו כי ג'ון ביידן, המועמד לסגנו של אובמה, ראוי להחליף את אובמה במקרה הצורך – דעה בה תמכו בוחרים משני צדי המתרס. יתרה מכך, 75% אמרו כי הם סבורים שמקיין בחר בפיילין על מנת לעזור לו להיבחר בבחירות ולאו דווקא בגלל שהוא חושב שהיא ראויה לכהן כנשיאה.

במהלך השבועיים האחרונים, מקיין השתדל בכל כוחו לשים חוצץ בינו ובין מפלגתו והנשיא בוש וניסה "למכור" עצמו כמישהו שאינו משתייך לאליטה של וושינגטון. מהסקר עולה כי מאמציו של מקיין באים בדיוק ברגע הנכון: 68% מהאמריקאים שהשתתפו בסקר הביעו חוסר שביעות רצון מהדרך בה מנהל בוש את הממשלה – האחוז הגבוה ביותר בהיסטוריה של סקרי ה"ניו יורק טיימס". 81% אמרו שהמדינה נמצא במסלול הלא נכון.

46% מהמצביעים סברו כי מקיין יהיה ממשיכו של בוש, 22% סברו כי הוא יפגין מדיניות שמרנית יותר. 57% ראו בו רפובליקני טיפוסי ו-40% אמרו כי הוא רפובליקני מסוג אחר. כנשאלו משתתפי הסקר מי לדעתם ינצח בנובמבר, 45% תמכו באובמה ו-38% במקיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully