וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הצבעתם בבחירות? אל תבכו עכשיו

ישי אביאור

18.9.2008 / 17:04

ישי אביאור לא מבין איך במדינה שהפכה את יום הבחירות להזדמנות ללכת לים מותחים ביקורת על מספר הבוחרים הזעום שעשוי להפוך את לבני לראש ממשלה

ללא כל יומרה להמצאת אמרות שפר חדשות, לצד הביטוי "אל תעשה לחברך את ששנוא עליך" היה צריך להוסיף את העצה "ואל תצפה ממנו לעשות משהו שאתה בעצמך לא מקפיד לעשות". אתמול בלילה זימנו תחנות הרדיו, ערוצי הטלוויזיה ואתרי החדשות השונים מומחים למשפט וממשל שיביעו את דעתם על הבחירות המקדימות של מפלגת קדימה. לכולם היה מה להגיד על כך שקומץ מצומצם של אנשים (כ-40 אלף, פחות מאחוז אחד מבעלי זכות ההצבעה בשנת 2006) בחרו את מי שעתידה להיות ראש הממשלה הבאה של ישראל. במפלגות האופוזיציה העירו כי מדובר במכה של ממש לדמוקרטיה הישראלית, לא פחות.

עם זאת, הסבירו הפרשנים, הכל כשר והכל תקין: השלטון במדינת ישראל, המעוגן "בחוק יסוד: הממשלה", מונע ואקום שלטוני ומגדיר תמיד מי יהיה ראש הממשלה, גם ללא בחירות דמוקרטיות לפני כן. איזו חוצפה, חושבים לעצמם המלעיזים, שהמחוקק לא התחשב בקול שלי בעת שקבע את החוק. ומה אם אני לא רוצה שאותו מועמד, או גרוע מכך, מועמדת, תעמוד בראשות הממשלה?

לכל המלעיזים יש תשובה אחת: הבאתם את זה על עצמכם. בבחירות הכלליות לכנסת בשנת 2006, רק 63.5% מכלל בעלי זכות ההצבעה הואילו בטובם להגיע לקלפיות ולהצביע. באותן בחירות, רבים סברו שאין כלל במי לבחור, ועל כן, במידה שכבר הגיעו לקלפי הקרובה לביתם, הקפידו להצביע הצבעת מחאה עבור מפלגות כגון"הגמלאים. פתק לבן, ודאי חשבו לעצמם, הוא בזבוז של קול, ולכן עדיף לבחור בדאחקה.

בטן-גב במקום עתיד המזה"ת

העובדה שקצת יותר ממחצית מבעלי זכות ההצבעה מימשו אותה בפועל, כלל לא הפריעה לאותם דמוקרטים דגולים שהעירו אמש על מצב השלטון במדינה להגיד אותם הדברים לאחר הבחירות האחרונות. כולם טענו שהבחירות כלל לא היוו מראה לרצון העם.

אותם האנשים שכלל לא הלכו לפני שנתיים להצביע, הם אלה שכעסו על תוצאות הבחירות אתמול. לאותם אנשים צריך להגיד: מגיע לכם. מגיע לנו ולמדינה. בדמוקרטיה המערבית יש לא מעט חורים. אחד המשמעותיים שבהם, הוא חוסר היכולת של החוק להכריח אדם להצביע. ברגע שאזרחים מעדיפים לבזבז את יום השבתון שלהם על רביצה מול מסך המדגמים, ברור שהבחירות לא יביעו את רצונו של כל העם.

לפני שמותחים ביקורת על תוצאות הבחירות המקדימות בקדימה או על מהותן, כדאי שכל אחד ישאל את עצמו האם הוא הצביע בבחירות הקודמות. ואם הצביע, מדוע הוא עדיין מבקר את תוצאותיהן. אם לא ניצור מערכת שתגרום לאנשים להגיע, להצביע ולהשפיע, אל לנו להתלונן שמדגם קטן אף יותר של אנשים בוחר את מנהיגינו בשבילינו. ואם כבר מקבץ, אז לפחות שיבחר באשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully