וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות בגדה: מתנחלים תקפו חיילים

יהושע בריינר וניר יהב

18.9.2008 / 13:35

המתנחלים הגיבו בזעם להריסת מבנים בלתי חוקיים במאחז יד יאיר. הם ניסו לחדור למוצב צה"ל, עצרו כלי רכב פלסטינים וניסו לתקוף את יושביהם. בצה"ל חושדים כי המתנחלים אף הציתו שדות פלסטינים

ברחבי הגדה המערבית מתקיימות בשעות האחרונות הפגנות אלימות של מתנחלים, בעקבות הריסת מבנים במאחז חוות יאיר. המתנחלים טוענים כי חלק מן המבנים נהרסו לאחר שבג"ץ הוציא צו האוסר על הריסתם. באזור שילה מיידים עשרות נערים אבנים אל כלי רכב פלסטינים. מספר שמשות של כלי רכב נופצו. לא דווח על נפגעים, אך יש שיבושי תנועה באזור. המון מתנחלים החל בשעה האחרונה לעצור כלי רכב פלסטינים בכביש 60, החוצה את הגדה לאורכה. המתנחלים מנסים לתקוף את יושבי כלי הרכב, אולם כוחות גדולים של צה"ל מצליח לעצור מבעדם לפגוע בהם. בחוות מעון ניסו מתנחלים לתקוף חיילים ולחדור למוצב צה"ל באזור, ונהדפו.

בתוך כך, בצומת בה"ד ובאזור יד יאיר חוסמים מתנחלים את צירי התנועה. המתנחלים אף תקפו כוח מילואים של צה"ל באזור היישוב טלמונים וניקבו את גלגלי הרכב הצבאי של הכוח. הפלסטינים מדווחים כי מספר מתנחלים התפרעו סמוך לעסירה אל-קביליה ושרפו שדות חקלאיים. גם סמוך לכפר מדמא משתוללות שריפות בשטחים חקלאיים. בצה"ל חושדים כי מתנחלים הציתו את השדות. תושב הכפר בורין מסר לוואלה! חדשות שאש גדולה עדיין אוחזת בשדות בבורין. כוחות צה"ל עצרו שני צעירים תושבי יצהר בחשד שהיו מעורבים בהצתות.

מוקדם יותר, מספר מתנחלים נכנסו למאהל בשכונה צפונית ברמאללה, וניסו לתקוף אישה פלסטינית. האשה נפצעה באורח קל מאוד, ולא נזקקה לטיפול רפואי. בצה"ל פנו לכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בבקשה שלא לפעול באזור בעקבות המהומות. כמו כן, במערכת הביטחון נערכים בכוחות גדולים ברחבי הגדה לטיפול באירועים. גורמים בפיקוד מרכז אמרו לוואלה! חדשות: "נממש אחריותינו באכיפת החוק והסדר ברחבי הגדה".

"לסכל הטרור היהודי"

מצה"ל נמסר בתגובה כי "האירועים היום שבוצעו על ידי ישראלים הם אלימים וחמורים. צה"ל רואה בחומרה פגיעה באזרחים פלסטינים ובחיילים. אירועי היום שיבשו את פעילות הצבא במהלך הביטחון השותף בגדה. נמשיך לממש את אחריותנו באכיפת החוק בשיתוף המשטרה, שב"כ ומג"ב"

יו"ר מזכירות דולב, יניר אלדובי, הגיב בזעם על הריסת המבנים ביד יאיר. לדבריו, "לאחרונה סיכמנו עם מערכת הביטחון על העתקת יד יאיר ליישובים הסמוכים. שר הביטחון אהוד ברק מנהל כאוס פוליטי ודורש ממפקדים בכירים בצה"ל להפר הסכמים כתובים. אנו רואים בהפרת הסיכומים רמיסה ברגל גסה של המוסר הבסיסי ושל האמון שנבנה בין המתיישבים לצה"ל בעמל רב. הפגיעה היום ביישוב לא פגעה ברוחנו ובכוונתנו לשוב למקום".

ארגון "יש דין" מסר בתגובה לאירועים כי "שוב פקודת מבצע לפינוי קרוואן לא כללה הקצאת כוחות לסיכול הטרור היהודי שהיה צפוי כי ירים את ראשו. לא רק שצה"ל נכשל בהגנה על הפלסטינים, אלא שמדיווחים שהגיעו לארגון הוא אינו מאפשר הגעה של כבאיות לאזורים בהם הוצתו השדות".

בצה"ל דחו את הטענות של "יש דין" ואמרו כי כי מדובר בטענה משוללת כל יסוד. לדבריהם, המנהל האזרחי פעל במהירות האפשרית להגעת הכבאיות, ועד להגעתן, האש בשדות דעכה.

פעיל הימין הקיצוני איתמר בן גביר אמר בתגובה לאירועים כי "אילו היה מדובר בפינוי ישוב ערבי, כוחות הביטחון היו מקיימים שיחות מוקדמות ומתפשרים, אך השנאה למתנחלים מעוורת. השלכות היום הזה מוטלות על צה"ל והמשטרה".

במקביל הגיש "ועד מתיישבי בנימין" עתירה לבג"ץ נגד שר הביטחון אהוד ברק ונגד צה"ל, בעקבות הפינוי, בטענה שהמשטרה הרסה מבנים שעליהם לא ניתן צו הריסה ועל חלקם האחר נקבעו דיונים בבתי משפט. בעקבות העתירה הורתה השופטת אסתר חיות להוציא צו ביניים עד לתגובה של מערכת הביטחון עד היום בשעה ארבע, למרות שהפינוי כבר הסתיים. המדינה מסרה בתגובה כי הריסות המבנים בוצעו עוד לפני הוצאת הצו.

תושב יד יאיר מאיר גולדמינץ אחד העותרים לבג"ץ נגד הריסת המבנים אמר לוואלה! חדשות כי "מי שהרסו היום את יד יאיר באו כחבורת שודדים וגירשו אותי, זאת למרות שלמבנה שלי לא הוצאו צווי הריסה". הוא הגדיר את החיילים כ"פושעים לובשי מדים". ה". לדברי, ביתו הוחרב כליל, ולאחר שהגיע למקום, מנעו ממנו כוחות הביטחון להגיע לביתו ולאמוד את הנזק שנגרם.

"לעצור מיידית כל אזרח שיתפרע"

אלוף פיקוד המרכז גדי שמני הורה בימים האחרונים לחייליו לעצור באופן מיידי מתנחלים שתוקפים את כוחות הביטחון ושעוברים על החוק. הרקע להנחייתו של שמני היא סדרת אירועי אלימות בהם היו מעורבים מתנחלים וחיילי צה"ל, אירועים שהגיעו לשיאם בשבת האחרונה, בתקרית בה יידו מתנחלים אבנים לעבר היישוב עצירה אל-קבליה ללא כל התערבות של חיילי צה"ל.

על פי הוראתו של שמני שהגיעה לוואלה! חדשות, על החיילים לעצור מיידית כל אזרח שיפעל בניגוד לחוק ולעכבו עד להגעתה של המשטרה. אלוף הפיקוד הוא הסמכות העליונה בגדה המערבית, ולכן יש באפשרותו להורות לחיילים לבצע פעילות משטרתית כגון ביצוע מעצרים והחזקת חשודים לזמן מוגבל.

שלשום בלילה הגיעו מאות שוטרים למאחז על מנת לפנותו, אולם קבוצת מתנחלים שהגיעה למקום מבעוד מועד מנעה את הפינוי.
לדברי המתנחלים, לחלק מהמבנים אין כלל צווי הריסה ואילו לאחרים נקבעו תאריכים לדיון משפטי בעניין חוקיות המבנה. בתגובה לפינוי, מתנחלים ברחבי הגדה מתארגנים לקראת פעילות מחאה: מטה "חומש תחילה" קרא לתושבי הגדה להצטרף להפגנות בצומת בה"ד 3, בצומת שילה ובצומת קרית ארבע.

בשבוע שעבר היו מספר אירועי אלימות במאחז, באחת מהן תקפו כ-40 מתנחלים מוצב של צה"ל ושברו את ידו של אחד הקצינים. גורמים בצה"ל מסרו כי המתנחלים שיסו בקצינים כלב שבבעלותם. המתנחלים התקהלו סביב המוצב המאויש על ידי חיילי מילואים, ולמקום הוזרמו כוחות גדולים של צבא ומשטרה בניסיון לפזר את ההפגנה האלימה. צה"ל קרא אז לאירוע "חציית קו אדום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully