וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום אופטלגין, לכו למוזיאון - זה עובד

טלי גולדשטין

18.9.2008 / 9:50

להביט ביצירת אמנות זה סוג של תרפיה עבור חלק מאיתנו. מחקר חדש מוכיח כי לאמנות יש גם את היכולת להקל על כאב פיזי

לאמנות יש את היכולת לרפא פצעים שבלב, זוהי עובדה בדוקה. כעת מחקר חדש מצביע על כך שאמנות טומנת בחובה את היכולת גם להסיח את הדעת מכאב פיזי. ה"טלגרף" הבריטי דיווח הבוקר (חמישי) כי מחקר של אוניברסיטת בארי שבאיטליה עשוי להציל את כבוד בתי החולים המואשמים בפזרנות פיננסית כשהם מעטרים את הקירות ביצירות אמנות בטענה שזה משרה אווירה נעימה יותר על החולים.

צוות של חוקרים בהובלת הפרופסור מרינה דה טומאסו מהמחלקה לכאב ביקשה מקבוצה של נשים וגברים לבחור את 20 הציורים המכוערים ביותר והיפים ביותר בעיניהם מתוך מבחר של 300 יצירות של אמנים כגון לאונרדו דה וינצ'י ובוטיצ'לי.

משתתפי המחקר התבקשו להרהר בציורים היפים, המכוערים או בקנבס ריק בעוד הצוות מעביר זרם לייזר חלש לאורך ידם על מנת ליצור תחושה של דקירה ממחט. הנחקרים דיוווחו כי בעודם מביטים בציור מכוער או בקנבס הריק, תחושת הכאב היתה חזקה יותר מאשר כשהביטו ביצירה היפה. אלקטרודות שמדדו את הפעילות החשמלית של המוח העניקו את הגושפנקה המדעית לתחושות הכאב השונות.

מוזיקה ידועה ביכולתה להפחית את תחושת הכאב של חולים השוהים בבתי חולים. לדברי פרופסור דה טומאסו, זהו המחקר הראשון שמוכיח כי גם יופי עוזר להתגבר על כאב. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת "ניו סיינטיסט", מוכיחים גם שסביבה יפה יכולה לסייע בתהליך הריפוי. "בתי חולים עוצבו כך שימלאו תפקיד מסוים, אך אנו סבורים שהפן האסתטי חשוב גם הוא", אמר הנירולוגית האחראית לפרסום המאמר " Aesthetic Value of Paintings (And) Affects on Pain Thresholds ".

"יופי משמש כהסחת דעת וכיעור לא. עם זאת, אין הוכחות שכיעור מגביר את תחושת הכאב. יש צורך במחקר נוסף בנושא", הוסיפה דה טומאסו.

בין הציורים שנחשבו יפים בעיני משתתפי המחקר כלולים "לילה זרוע כוכבים" של וינסנט ואן גוך ו"לידת ונוס" של בוטיצ'לי. בין היצירות המכוערות נמנים ציורים של פבלו פיקאסו והאמן הקולומביאני פרננדו בוטרו.

הבעיה היחידה העומדת בפני החוקרים היא העובדה שיופי הוא בעיני המתבונן. ראיה לכך אפשר למצוא בכך שחלק ממשתתפי המחקר אמרו כי "הצעקה" של אדוארד מונק הוא ציור יפה בעיניהם, למרות שרבים חושבים כי הוא מפחיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully