וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכזיות קופה"ג קורסות בשל דרישות לכספים

יובל מעוז ואתי אפללו

18.9.2008 / 11:54

מאות מיליוני שקלים נמשכו מהקופות בארץ בימים האחרונים. מנכ"ל חברת קרנות נאמנות: "הקרנות איבדו שלשום 2.1 מיליארד שקל"

"הלקוחות בפאניקה. אנשים פודים פקדונות - מוציאים את הכסף ולוקחים אותו הביתה. אנשים רוצים את הכסף, הם בהיסטריה", כך אומר היום מנכ"ל חברת קרנות נאמנות ישראלית גדולה שמתאר את המשבר שחווה תעשיית קרנות הנאמנות המקומית בימים האחרונים.

לפי המנכ"ל, שלשום איבדה תעשיית הקרנות בישראל 2.1 מיליארד שקל, ואתמול נוספו לכך כמה מאות מיליונים נוספים, שאת אומדנם המדויק יוכלו לאמוד רק היום. "הלקוחות לא רואים באפיקים סולידיים יותר גם מקום מפלט, ואינם מנתבים את כספי הקרנות לקרנות הכספיות. אין פה דיון כלכלי בכלל. אנשים רוצים את הכסף. הם שברו פקדונות בבנק. הלקוח לא מאמין בבנק. ההיסטריה הגיע לכזאת רמה שהלקוחות לא מאמינים בבנקים, וזה יכול למוטט בנק".

"האסון האמיתי הוא באג"חים, יותר ממה שקורה במניות, כמו למשל באג"ח של אפריקה ישראל שהגיע לתשואת זבל, ומדובר בחברה עם יכולת ניהול, עם נכסים ותזרימי מזומנים", אומר המנכ"ל. "כל מנהלי הקרנות באותו מצב, אבל צריך להבין שאנחנו לא 'סוגרים את הכלכלה העולמית', וחברות טובות ימשיכו לעבוד ולהרוויח".

עוברים לאפיקי השקעה בטוחים

"ביומיים האחרונים נפדו מתעשיית הקרנות המקומית 300-400 מיליון שקל ביום" - כך אומר מנהל קרן נאמנות גדולה. "נפדו בעיקר קרנות מנייתיות, קרנות אג"ח עם מרכיבים מנייתיים וגם קרנות אג"ח. הסכומים שנפדו באפיקים האלה הופנו בעיקר לפקדונות בבנקים ולקרנות כספיות – ואני מעריך שהמגמה הזו תימשך".

מגמה דומה נרשמה גם בתעודות הסל: "אתמול", אמר מנהל אחת ממשווקות תעודות הסל הגדולות בשוק, "אני מעריך שנפדו תעודות סל ב-200 מיליון שקל וביום שלישי נפדה סכום דומה.

"הסכומים שנפדו נותבו ככל הנראה לאפיקים הנחשבים בטוחים יותר בעיני המשקיעים – בעיקר פקדונות בבנקים. יש גם מעבר של כספים לקרנות כספיות, אבל יש משקיעים שבעיניהם גם האפיק הזה לא בטוח מספיק". מנהל בכיר בבית השקעות ישראלי גדול מסכים: "המשקיעים מאבדים ביטחון גם בקרנות הכספיות. אפילו בקרנות הכספיות".

טביעות האצבעות של הפדיונות האלה נראים היטב בשוק: "מאוד קל לזהות את הפדיונות האלה", אומר מנהל אחר של קרן נאמנות, "אפשר לראות על מכסי המסחר מכירות של מניות לכל רוחב השוק – סימן ההיכר של מכירות של קרנות".

מקור חשוב לתזוזות בתיקי ההשקעות של הציבור, אומר מנהל בכיר אחר, הוא בבנקים: "יש בהחלט משקיעים שנמצאים בלחץ ומנהלי ההשקעות בסניפים לא מוסיפים לתחושת הביטחון העצמי שלהם".

הלקוחות רוצים את הכסף

אחרי יומיים של ירידות בשווקים, מחלקות שירות הלקוחות בגופי הגמל הגדולים נמצאות היום תחת לחץ של עמיתים שפונים אליהן בבקשה לפדות את הכספים. למרות שקופות הגמל הן מכשיר חיסכון לטווח ארוך, העמיתים שמתחילת השנה רואים את כספי החיסכון שלהם הולכים ומצטמקים לא נשארים אדישים נוכח הירידות של היומיים האחרונים בשווקים, והבקשות למשיכות בקופות הגמל מגיעים למאות מיליוני שקלים בימים האחרונים.

"מהבוקר יש לחץ על המרכזיות, אנשים רוצים את הכסף", מציינים באחד מגופי הגמל. יצויין כי חלק גדול מהכספים שחוסכים בקופות גמל וקרנות ההשתלמות הם כספים נזילים של חוסכים מבוגרים - ומכאן מגיעות מרבית הפניות למשיכות הכספים. חוסכים אלו יעדיפו לוותר על הטבות המס שמציעה קופת הגמל ולהפקיד את הכסף בפק"מ.

ההערכות בשוק הגמל הן כי מתחילת השנה ועד אתמול עומדת התשואה השנתית הממוצעת של קופות הגמל על 8.5%-, כאשר 5%- מתוך זה היא תשואה שלילית שהושגה מתחילת ספטמבר ועד אתמול בערב. בתוספת אינפלציה של 4.4% מתחילת השנה, מדובר על תשואה שלילית ריאלית ברוטו של כ-13%- עד כה. הירידה החדה במדדי האג"ח הקונצרני, שמשפיע גם על שיערוך תיקי האג"ח הלא סחירים שבידי קופות הגמל, ביחד עם הירידה בשווקי המניות מובילים לתשואה השלילית מתחילת ספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully