וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם כבר בחרו: לבני לראשות הממשלה

טלי גולדשטין ואורי טננבוים

17.9.2008 / 17:42

כלי התקשורת הזרים מסקרים במרץ את הפריימריז בקדימה. רובם מתמקדים בסוגיית המגדר. מבחינת העולם, "לבני היא גולדה מאיר השנייה"

אמנם המשבר הכלכלי בוול סטריט הוא זה שמככב בראש החדשות בעולם, אבל גם הפוליטיקה הישראלית מצליחה להשתחל לכותרות. הפריימריז בקדימה תופסים מקום נכבד באתרי החדשות הבינלאומיים, כשהדגש הוא כמובן על השאלה מי ימשיך בתהליך השלום הנרקם עם הפלסטינים ואולי אף יביא את השלום המיוחל לאזור למוד המלחמות.

הסוגייה השנייה המעסיקה את הפרשנים ברחבי העולם היא עובדת היותה של ציפי לבני, המועמדת המובילה בסקרים, אישה ולא סתם אישה. אם תזכה לבני בראשות קדימה, סיכוייה גדלים להיבחר לראש הממשלה בבחירות הבאות ולהפוך לאישה השנייה בהיסטוריה של המדינה שתכהן בתפקיד רם הדרג, אחרי גולדה מאיר.

העיתון "שיקגו טריביון" פתח את מאמר המערכת שלו באמירה זו ממש. "היא עשויה להפוך לאישה הראשונה שתכהן בתפקיד ראש ממשלת ישראל, מאז גולדה מאיר החזיקה בתפקיד לפני למעלה מדור", נכתב במאמר. המאמר לוקח את סוגיית מינה של לבני צעד אחד קדימה, וטוען כי בחירתה לראשות קדימה עשויה להוות אתגר ל"תרבות הפוליטית המאצ'ואיסטית", בה פוליטיקאים רבים – מרביתם קצינים לשעבר – קבעו את הטון והשתמשו בניסיון הצבאי והביטחוני שלהם כהוכחה ליכולתם ולמוכנותם להנהיג את המדינה לנוכח האיומים הרבים.

"נראה כי לבני מתכוונת לשנות את סגנון ההנהגה הישראלית ולהוכיח כי ניתן להשיג תוצאות גם ללא הרוח והצלצולים שמפגינים כמה מעמיתיה", נכתב במאמר. "אף שהיא מצטיירת כמרוחקת משהו, היא מקווה שדווקא התנהגותה החפה מכל "גילויי הסחבקיות" המאפיינים את הגברים הישראלים, תבוא לעזרתה הפעם".

בכותרת של הכתבה על הפריימריז בקדימה שפורסמה בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP מקבלת לבני תמיכה נוספת. "הכוכבת העולה והאישה החזקה ביותר בישראל" מכנה המאמר את עורכת הדין, המרגלת לשעבר ב"מוסד", שרת החוץ כיום ואם לשניים. "המרגלת לשעבר היא כוכבת עולה בזירה הפוליטית של ישראל זה שנים. היא כיום השרה הפופולרית ביותר במדינה והאישה החזקה ביותר מאז גולדה מאיר, שכיהנה כראש ממשלה מ-1969 - 1974", פוסק המאמר.

לבני זכתה גם בכבוד להיכלל ברשימת מאה הנשים החזקות בעולם שפרסם מגזין העסקים "פורבס" לפני מספר שבועות. לבני דורגה במקום טוב באמצע – המקום ה-52. ה"אייריש טיימס" שם דגש על העובדה שלמרות תדמיתה הרצינית בציבור, בחייה האישיים לבני ידועה בתור אוהבת חיות מושבעת, צמחונית שלומדת לתופף בזמנה הפנוי, בעלת חוש הומור, נהנית ממסיבות ואוהבת לרקוד.

"מלכת הקרח" מול "אשת הברזל"

ברשת "סקיי" הבריטית אף הגדילו לעשות והשוו את לבני לראש הממשלה הבריטית הראשונה מרגרט תאצ'ר, שתפסה מקום של כבוד בעולם של גברים וזכתה לכינוי השנוי במחלוקת "אשת הברזל" במהלך כהונתה. במקביל, חשפה הרשת גם פן קליל יותר של לבני. מסתבר שהפוליטיקאית המעדיפה ללבוש חליפות גברים שחורות ומשקפי שמש והיתה סוג של בן-בת בילדותה.

אלי לבני, אחיה של לבני שהתראיין ב"סקיי ניוז", סיפר על שנות ילדותם שהיו "ספרטניות וצנועות". "ציפי היתה טומבוי", אמר. "בתור ילדה, היא אהבה לשחק בכדורגל ואני זוכר ששברה שן כשהיתה בת שבע או שמונה במהלך משחק. היא דעתנית מאד והמנהיגה הקשוחה של הילדים בשכונה", נזכר אלי לבני.

לבני עצמה מצטנעת לשמע ההשוואות לפוליטיקאיות עבר חזקות ובמיוחד לגולדה מאיר. לדבריה, "אני לא גולדה מאיר השנייה, אלא ציפי לבני הראשונה". באופן כללי, לבני אינה אוהבת להתייחס לסוגיית הפוליטיקה של המינים ולתקרת הזכוכית – המטפורה למחסום העומד בפני נשים הרוצות להתקדם בעולם של גברים.

מסר של שינוי

אתרים אחרים העדיפו להתמקד דווקא במסר של לבני לשינוי במערכת הפוליטית, למלחמתה בשחיתות ולהתנגדותה ל"פוליטיקה של פעם". למעשה, מבחינה זו, לבני היא מעין ברק אובמה של ישראל הן מבחינת העובדה שהיא דוגלת בשינוי במערכת הפוליטית והן מבחינת העובדה שהבחירה בה טומנת בחובה שינוי היסטורי במפה הפוליטית.

באתר "וויס אוף אמריקה" מזכירים את התדמית שדבקה בלבני, "Mrs. Clean" - תדמית שתומכיה מקווים שתזכה אותה בנקודות זכות בקרב מצביעי קדימה, שעייפו מפרשות השחיתות הרבות בפוליטיקה הישראלית. לדברי המאמר, ללבני תדמית של פוליטיקאית הגונה וישרה בזירה פוליטית הזרועה בשחיתות.

האתר הקנדי "CBC ניוז" מדגיש כי מבין כל הישגיה, עברה המרשים, עובדת היותה אישה והפוליטיקאית הפופולרית ביותר בישראל וסיכוייה לנצח את בנימין נתניהו בבחירות. הדבר החשוב ביותר הוא העובדה שלבני הצליחה לבסס עצמה כאחת מהפוליטיקאים היחידים המסוגלים לשקם את היושרה של הפוליטיקה הישראלית, שספגה מכות קשות באחרונה, במיוחד על רקע החקירות נגד ראש הממשלה אולמרט.

המאמר מציין גם, כי מחויבותה של לבני למלחמה בשחיתות הביאה לכך שהתקשורת מתייחסת בסלחנות יחסית לשינוי המשמעותי בעמדתה הפוליטית ו"בגידתה" בעקרונות עליהם גדלה – מתומכת בחזון ארץ ישראל השלמה לנכונות לפשרה טריטוריאלית. עוד מוסיף המאמר שלבני ידועה בכישוריה הדיפלומטיים, אותם רכשה הודות לניסיון שצברה בתור ראש צוות המשא ומתן עם הצד הפלסטיני.

רק לבני תביא שלום

החשיבות של לבני בתהליך השלום עם הפלסטינים עומדת בראש מעייניהם של מספר אתרים אחרים, הבוחרים להתמקד בפן זה כפן החשוב ביותר של הפריימריז בקדימה. ה"טלגרף" הבריטי מכריז כי ל"תוצאות הבחירות בפריימריז בקדימה תהיה השפעה מכריעה וישירה על תהליך השלום גם עם הפלסטינים וגם עם סוריה, בעוד לבני נתפסת כמחויבת יותר להמשך מאמצי השלום ולהשגת הסכם עוד השנה לעומת יריבה שאול מופז. ה"טיימס" הלונדוני הנחשב בחר בכותרת הבאה: "אישה, אם וסוכנת חשאית: ציפי לבני עשויה להוביל את ישראל במסלול השלום".

השבועון הבריטי המוביל "אקונומיסט" פירסם בשבוע שעבר מאמר תמיכה במועמדותה של לבני לראשות קדימה ולראשות הממשלה. במאמר מערכת, תחת הכותרת "תנו ללבני סיכוי", נכתב בין השאר: "לבני קשוחה ונראה כי אימצה את העמדה לפיה הפתרון של שתי מדינות, במסגרתו יחיו הפלסטינים במדינה נפרדת, בת-קיימא, עצמאית ובעלת רצף טריטוריאלי, הוא הדרך היחידה להבטיח את הישרדותה של ישראל כמדינה יהודית. מנגד, נראה כי המתחרה המרכזי של לבני בקדימה על תפקיד ראש הממשלה, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז גורס, כי המשך השליטה בפלסטינים, מבלי לתת להם בהכרח מדינה משלהם, הוא הדרך הטובה ביותר להבטחת ביטחונה של ישראל... ללבני יש הקשיחות והחזון הנדרשים. מכאן שהיא הסיכוי הטוב ביותר של ישראל להשגת שלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully