וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה צפוי למנצח בקדימה ביום שאחרי?

פנחס וולף

17.9.2008 / 17:26

כמה זמן עוד יכהן אולמרט? מה סמכויותיה של ממשלת המעבר? מה יקרה אם לבני או מופז יכשלו בהרכבת הממשלה? כל התסריטים

ייבחר מי שייבחר היום (רביעי) בפריימריז של קדימה, אהוד אולמרט ילך ככל הנראה מחר בבוקר או ביום ראשון לנשיא המדינה שמעון פרס ויגיש לו את מכתב ההתפטרות מראשות הממשלה. כך לפחות הוא הבטיח בהצהרתו בסוף יולי. אבל האם הלילה, בחצות, אזרחי ישראל יידעו מי יהיה ראש הממשלה הבא? מסתבר שהדרך לכך עוד ארוכה.

פרופ' סוזי נבות, מומחית למשפט חוקתי במסלול האקדמאי של המכללה למנהל, ניתחה עבור וואלה! חדשות את האפשרויות החוקתיות שיעמדו בפני יורשו של אולמרט בקדימה ובפני ראש הממשלה עצמו. לפניכם כל התרחישים האפשריים.

התרחיש הראשון ובעל הסבירות הגבוהה ביותר הוא שראש הממשלה יקיים את התחייבותו מהצהרתו בסוף יולי, ייגש בימים הקרובים לנשיא המדינה שמעון פרס ויניח מכתב התפטרות. 48 שעות לאחר מכן, ההתפטרות תיכנס לתוקף, אבל כבר מרגע הנחת מכתב ההתפטרות אולמרט וממשלתו יהיו בגדר "ממשלת מעבר".

28 יום אחרי

מהן סמכויותיה של ממשלת המעבר?

"עקרונית, סמכויותיה של ממשלת מעבר אינן מוגבלות, והיא רשאית לפעול כממשלה לכל דבר - כרשות המבצעת של המדינה", מסבירה נבות. "יש מדינות פרלמנטריות בהן מקובל כי סמכויותיה של ממשלת מעבר מצומצמת ומוגבלות רק לפעולות שוטפות של השלטון, ולא להכרעה בעניינים עקרוניים בעלי השלכות ארוכות טווח. אלא שבישראל כלל זה לא אומץ בחוק יסוד: הממשלה". עם זאת, היא מדגישה, בית המשפט העליון קבע שממשלה יוצאת צריכה לפעול מצד אחד באיפוק, אבל מצד שני עליה להבטיח יציבות שלטונית. "למרות שאין כל הבדל פורמלי בין סמכויות ממשלת מעבר לבין סמכויותיה של ממשלה רגילה, הרי מתחם הסבירות של ראש ממשלה שהתפטר ושל ממשלתו צר ממתחם הסבירות של ראש ממשלה וממשלה המכהנים בימים רגילים"

מה האופציות שעומדות בפני המנצח?

"מבחינה משפטית, הפריימריז בקדימה לא משפיעים על מעמדה של הממשלה או על מעמדו של ראש הממשלה. הפריימריז הן עניין פנים מפלגתי, ומעמדו של ראש הממשלה הוא מעמד חוקתי. אלא שאם ראש הממשלה יתפטר מתפקידו, יהיה על הנשיא לפתוח בהליכים להרכבת ממשלה חדשה".

עם התפטרות אולמרט, נשיא המדינה יוכל להטיל על כל חבר כנסת שיסכים לכך את מלאכת הרכבת הממשלה, בתוך שבעה ימים ממועד ההתפטרות. באופן טבעי, ככל הנראה הוא יבקש מהמנצח בפריימריז להרכיב ממשלה.

כמה זמן יעמוד לרשות המנצח להרכיב את הממשלה, מרגע שנשיא המדינה יטיל עליו את המלאכה?

"לחבר הכנסת שעליו הוטל להרכיב ממשלה יש 28 יום כדי להרכיב ממשלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה הזו ב- 14 יום נוספים. כך שעל פי החוק יש להרכיב ממשלה תוך 42 יום".

עם זאת, אין פירוש הדבר שבתוך 42 יום ייקבע מועד לבחירות. האופציה כמובן קיימת וסבירה, אך ישנו סיכוי שתקופת אולמרט כראש ממשלת מעבר תתארך עוד קצת. "אם עברו 42 יום ולא מצליחים להרכיב ממשלה, הנשיא יכול להטיל על חבר כנסת אחר את התפקיד להרכיב ממשלה, ולאותו ח"כ יש שוב 28 יום להרכיב ממשלה", אומרת נבות. כך, לפי התרחיש הממושך, במידה שמופז או לבני לא יצליחו להרכיב ממשלה ואחריהם יכשל גם ח"כ אחר, בתוך 70 יום ממחר ייקבעו בחירות שלושה חודשים לאחר מכן – כמעט חצי שנה מהיום.

הקואליציות של מופז ולבני

מופז טען בימים האחרונים שיש בידו קואליציה חלופית, על בסיס הסיעות החברות בקואליציית אולמרט. ש"ס רמזה שיש דברים בגו; ישראל ביתנו, שפרשה מהקואליציה, הכחישה. במידה שהאופציה קיימת, ייתכן שבתוך ימים אחדים הוא יצליח להרכיב ממשלה וזמנו של אולמרט על כסא ראש הממשלה יתקצר באופן משמעותי. הערכה היא שגם במידה שמופז יצליח להרכיב ממשלה, היא לא תצליח להתקיים עד התאריך החוקי לבחירות, בנובמבר 2010.

אם מופז יתקשה להרכיב ממשלה לפני בחירות, הרי שמלאכתה של לבני תהיה קשה שבעתיים. ישראל ביתנו וש"ס יתקשו לשבת עם מי שלא נותנת ביטוי לעמדתה בסוגיית ירושלים והגולן בצורה נחרצת. ש"ס עשויה גם לעלות את דרישת קצבאות הילדים, עמדה ששר האוצר רוני בר-און, איש מחנה לבני, מתנגד לו נחרצות. ממשלת מיעוט בהשתתפות סיעות השמאל והגמלאים, עם חיזוק של שלוש הסיעות הערביות, נראית כאופציה הבטוחה ביותר של לבני, אבל ספק אם תבחר בדרך הזאת.

אולמרט עוד לא הולך לשום מקום

שאלה נוספת שיכולה לעלות היא אם ראש הממשלה יכול לצאת לחופשה מתפקידו, גם לאחר התפטרותו. לדברי פרופ' נבות, המצב הוא בלתי סביר. "המושג של 'ממלא מקום ראש הממשלה' רלוונטי רק כאשר נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו. במקרה כזה, כפי שהיה במקרהו של אריאל שרון, ממלא מקום ראש הממשלה הוא שממלא את מקומו.

"גם כאשר ראש הממשלה מתפטר, הוא עדיין זה שעומד בראש ממשלת המעבר. ראש הממשלה המתפטר ימשיך במילוי תפקידו עד שתיכון ממשלה חדשה. רק אם נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו, ממשלת המעבר קובעת שר אחר (שהוא צריך להיות חבר כנסת וגם חבר באותה סיעה של ראש הממשלה), כדי שזה יכהן כראש הממשלה בפועל עד להקמתה של הממשלה החדשה".

כיצד הכנסת תוכל להחליט ללכת מיד לבחירות, בלי להמתין להרכבת ממשלה חלופית?

"כדי לקיים בחירות מוקדמות, הכנסת צריכה לקבל חוק להתפזרות הכנסת ולהקדמת הבחירות, ברוב של 61 חכ"ים. בחוק הזה ייקבע מועד הבחירות. כדאי לזכור כי הכנסת יכולה לקבל חוק כזה גם במהלך התקופה שבה מנסים להרכיב ממשלה חדשה. ובמקרה כזה החוק לפיזור הכנסת גובר על תהליכי הרכבת הממשלה, והבחירות יערכו במועד שנקבע בחוק".

כל התרחישים האלו הם במידה שאולמרט אכן יתפטר – כפי שסביר להניח. אילו אולמרט יחליט להפתיע ולהשהות את התפטרותו – היו"ר הנבחר של קדימה לא יוכל לממש את חלומותיו.

"ראש הממשלה נשאר ראש הממשלה גם לאחר הפריימריז בקדימה", מסבירה נבות. "מעמד ראש הממשלה הוא מעמד חוקתי. ראש הממשלה אולמרט זכה למעמד זה כאשר הנשיא הטיל עליו את הרכבת הממשלה וממשלתו זכתה לאמון הכנסת. כך שבחירות פנימיות במפלגתו לא משנות את המעמד המשפטי של ראש הממשלה אולמרט. יו"ר קדימה כשמו כן הוא: היו"ר של מפלגת קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully