וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התקיפה בסוריה היתה שיתוף פעולה בינ"ל"

17.9.2008 / 3:22

ראש ה-CIA הגיב בפעם הראשונה לתקיפת הכור בסוריה בשנה שעברה. עד כה, בכירי המודיעין האמריקאי אמרו שמדובר בפעולה ישראלית

"הרס מתקן הגרעין בסוריה בשנה שעברה הוא פרי שיתוף פעולה מודיעיני שכלל 'שותף זר' שזיהה לראשונה את מטרתו", כך אמר אמש (שלישי) ראש סוכנות המודיעין האמריקאית (CIA), הגנרל מייקל היידן. עד כה, בכירי המודיעין האמריקאי טענו כי את פעולת התקיפה נגד המתקן, שנהרס במתקפה אווירית לפני שנה, עשתה ישראל ביוזמתה הבלעדית.

"השותפות הזרות שלנו היוו תפקיד מפתח בתוצאה הסופית", הוסיף היידן בנאום שנא בפני "המועצה ליחסי העולם" בלוס אנג'לס. בכיר במודיעין האמריקאי סירב להגיד מי הוא אותו שותף עליו דיבר היידן, או האם מדובר בישראל. לדבריו, אין כל סימן שסוריה מנסה להקים מחדש את המתקן שנהרס.

ישראל מעולם לא לקחה אחריות באופן רשמי לתקיפה, או אישרה שכלל יצאה לפועל. בכירים בישראל הביעו תדהמה שקטה מכך שארה"ב כלל פרסמה את הדיווחים עליה. "הצלחנו להרוס בשנה שעברה סוד כמוס", אמר היידן, "פרוייקט שהיה יכול להעניק לסוריה פלטוניום לנשק גרעיני". נשיא סוריה בשאר אסד הכחיש טענות אמריקאיות על כך שממשלתנו ניסתה להשיג נשק גרעיני בסיועה של צפון קוריאה.

היידן אמר כי דו"ח של שותפה זרה זיהה לראשונה את המתקן ככור גרעיני הדומה לזה בצפון קוראיה, על אף שקודם לכן ארה"ב זיהתה אותו כחשוד. "כשצינורות למערכת קירור ענקית הונחו לכיוון נהר הפרת באביב של 2007, נשאר רק ספק מזערי לגבי האם מדובר במתקן גרעיני", הוסיף.

אירן מעוררת דאגה

לדברי היידן, אירן ממשיכה להיות סכנה משמעותית על אף הודעת המודיעין האמריקאי בשנה שעברה כי טהרן השהתה את מאמצי לפתח ראשי נפץ גרעיניים. "התנהגותה של אירן, לאחר שנים של ניסיונות להשיג נשק גרעיני, בהחלט מעוררת חשד", אמר. ביום שני האחרון סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית הודיעה כי אירן סירבה לאפשר לחוקרים לבדוק האם ניסתה לפתח נשק גרעיני.

אך בניגוד לישראל, בה קיימת תמימות דעים לגבי האם לאירן אכן יש כוונות זדון, היידן מכיר בחשש בארה"ב לאחר האשמת השווא שמשטרו של סדאם חוסיין החזיק בתוכנית לנשק להשמדה המונית. "יש שיגידו שאירן תחת שלטונו של חוסיין רק רצתה להתעמת, אך במציאות חסרו לה כלי הנשק, אך מנהיג אירן ראה מה קרה למשטרו של סדאם ובכל זאת דוחה כל הזדמנות להתקרב אל העולם", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully