וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: "האישום נגד המג"ד מניעלין ראוי"

עדי שמחוביץ

16.9.2008 / 21:06

הפצ"ר השיב לעתירת ארגוני זכויות אדם לפיה האישום נגד הקצין שהורה לירות בפלסטיני קל מדי. "הם ניסו לגמד את העמדתו לדין"

פרקליטות המדינה הגישה הערב (שלישי) לבג"ץ את תשובתה לעתירה בעניין כתב האישום שהוגש נגד המג"ד סא"ל עמרי בורברג, שהיה מעורב בירי כדור גומי בפלסטיני כפות בניעלין בתחילת יולי. הפרקליטות טוענת כי בניגוד לעמדת ארגוני זכויות האדם, לפיה סעיף האישום של "התנהגות בלתי הולמת" אינו משקף את חומרת המעשים, הבחירה בסעיף מביאה בחשבון את "נסיבות העבירה, צעדים פיקודיים משמעתיים שננקטו נגד הנאשמים ועוד מכלול האינטרסים הציבוריים הנוגעים בדבר".

בסוף אוגוסט עיכב בג"ץ את ההליכים הפלילים נגד המג"ד בעקבות פניית ארגוני זכויות אדם שמחו על העונש שניתן למג"ד. בג"ץ הורה לפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט, לנמק מדוע הוגש כתב אישום על עבירה של "התנהגות בלתי הולמת" בלבד – עבירה קלה שאינה גוררת רישום פלילי. הפונים, "בצלם", ו"יש דין", וכן אשרף אבו רחמה, הפלסטיני שנורה ברגלו בתקרית, איימו כי אם לא יענה הפצ"ר לדרישה, הם יעתרו לבג"ץ.

"העותרים ביקשו לגמד את משמעותה של העמדה לדין בפני בית דין צבאי ו'לצבוע' בצבעים מקלים את ההליך הפלילי שיערך למג"ד ולחייל", טען בתגובתו הפצ"ר. השיקולים בבחירת סעיפי האישום, הסביר תא"ל מנדלבליט, היו כבכל תיק: "ברירת סעיף האישום, מן הדין שתתן ביטוי למכלול רחב של שיקולים". בין שיקולים אלה מנה תא"ל מנדלבליט את הפן הראייתי ועוצמת הסיכוי הסביר להרשעה, נסיבות העבירה כפי שהן עולות מחומר הראיות, והצעדים פיקודיים שכבר ננקטו.

בתשובתו, פירט תא"ל מנדלבליט את הצעדים המשפטיים והפיקודיים שננקטו בעקבות האירוע: מיד עם היוודע האירוע לפרקליטות הצבאית, הורה הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחת חקירה במצ"ח. עם סיום החקירה ובירור עובדות האירוע, החליט הרמטכ"ל גבי אשכנזי לנקוט בצעד פיקודי ומשמעתי חמור נגד המג"ד והעבירו לאלתר מתפקידו. במקביל, החליטה הפרקליטות להעמיד את המג"ד והחייל היורה לדין בפני בית דין צבאי מיוחד.

ארגון "בצלם", שחשף את הפרשה, כינה בעבר את החלטת אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט להגדיר את התקרית כהתנהגות בלתי הולמת - "מבישה". לטענת "בצלם", "צבא המתייחס לירי מכוון מטווח אפס באדם כפות כ'התנהגות בלתי הולמת', מבזה את הערכים אותם הוא מתיימר לשאת". הארגון דרש לפתוח בחקירה פלילית כנגד מפקד חטיבת בנימין, אל"מ אביב רשף, שטייח את פרשת הירי.

בתום פגישה שקיים יום לפני העתירה הרמטכ"ל אשכנזי עם סגן אלוף עמרי בורברג, נמסר, כי בורברג "יועבר מתפקידו לאור האירוע בניעלין". בהודעה מטעם הרמטכ"ל נאמר, כי אשכנזי ואייזנקוט קבעו ש"מדובר בכשל פיקודי וערכי, אירוע פסול שלא צריך היה להתרחש". יחד עם זאת, ציינו השניים כי לזכותו של המג"ד עומדות שנות שירות רבות בצה"ל, ושיבחו את את האופן החיובי בו פיקד על הגדוד ואת הפעולות שביצע מיד לאחר האירוע.

  • עוד באותו נושא:
  • ניעלין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully