וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פינוי פיצוי" נוסח זימבבואה

טלי גולדשטין

16.9.2008 / 13:46

המדינה האפריקאית דורשת מהאימפריה הקולוניאלית לשעבר, לפצות 4,000 חוואים לבנים שאת קרקעותיהם הלאים נשיא המדינה מוגאבה

ממשלת האחדות החדשה בזימבבואה קיימת כיממה בלבד וכבר הצליחה להתעמת עם ממשלת בריטניה. הסכסוך פרץ על רקע דרישת זימבבואה ששליטתה הקולוניאליסטית לשעבר תפצה את 4,000 החוואים הלבנים שאת קרקעותיהם הלאים בזמנו נשיא המדינה רוברט מוגאבה.

מוגאבה וראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי חתמו אתמול (שני) על הסכם חלוקת סמכויות, שאמור לסיים את המשבר הפוליטי והכלכלי החמור שידעה בחודשים האחרונים המדינה האפריקאית. כתוצאה מכך ייחדל מוגאבה, שמחזיק בשלטון מאז עצמאותה של זימבבואה ב-1980, להיות דיקטטור כל יכול וצ'נגראי ימונה לתפקיד ראש הממשלה.

ההסכם נחתם בבית מלון בבירה הרארה, לאחר שבועות ארוכים של שיחות בין נציגי מפלגת השלטון (ZANU) והמפלגה לשינוי דמוקרטי (MDC). במקום נכחו נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי, שתיווך בין הצדדים, נשיא טנזניה ג'קיאה קיקווטה ויו"ר איחוד מדינות אפריקה.

בהסכם, תוארה הלאמת האדמות כפעולה בלתי הפיכה. כמו כן נכתב בו כי על ממשלת בריטניה "לקבל את האחריות לשלם דמי פיצויים על ההשתלטות על אדמות למטרת יישוב מחדש" בזימבבואה. משרד החוץ הבריטי הודיע כי יתמוך ברפורמת קרקעות אך אמר כי ממשלת בריטניה מעולם לא הסכימה לקבל את האחריות לתשלום הפיצויים.

זימבבואה קוראת לביטול הסנקציות

מוגאבה החל בהלאמת האדמות ב-2000 במטרה לשפר את הפופולריות הדועכת שלו. הוא האשים את בריטניה בכך שנמלכה בדעתה וחזרה בה מהתחייבותה משנת 1979, לשלם לחוואים לבנים פיצויים תמורת אדמותיהם, שחולקו מחדש לתושבים השחורים. מהלך זה הצית את קריסת הכלכלה עקב הריסתן של מאות חוות ואיבוד משרות של מאות אלפי עובדים שחורים. הקריאה לפיצוי עוררה חששות אתמול בקרב תומכי ממשלת האחדות כי מוגאבה אינו מתכוון כלל לנהל ממשלה שיוויונית.

לפי מקורות מערביים, ההסכם על חלוקת הסמכויות היה מעורפל ביותר ולא הוגדרו בו הסמכויות של הקבינט, בראשו יעמוד מוגאבה כנשיא ומועצת השרים, בראשה יעמוד צ'נגראי בתוקף תפקידו כראש ממשלה. הצבא, אחד ממוקדי הכוח של מוגאבה, צפוי ליפול תחת אחריותו של הנשיא. הלה יעמוד גם בראש מועצת הביטחון הלאומית, שתורכב מראשי הצבא, המשטרה ושירותי הביון. צ'נגראי יהיה חבר בה. מוגאבה יוכל גם לקבוע חוק צבאי בעת חירום למנות שרים ולפזר את הפרלמנט לאחר "התייעצות" עם ראש הממשלה.

ההסכם כלל גם קריאה לביטול הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על זימבבואה, צעד אותו רואה המדינה כאחראית למשבר הכלכלי. האינפלציה בזימבבואה היא הגבוהה בעולם. מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו מהמדינה על רקע האינפלציה העולה על 2 מיליון אחוז, שיעור האבטלה הגבוה והמחסור המתמשך במוצרי מזון בסיסיים.

הפן החיובי של ההסכם כולל התחייבות ממשלתית לפיתוח תוכנית להבראה כלכלית ועידוד חזרתם של 3 מיליון מתושבי המדינה הנמצאים בגולה. בריטניה ומדינות מערביות נוספות אמרו כי סיוע כספי בהיקף של מיליארדי דולרים לו זקוקה זימבבואה על מנת לשקם את כלכלתה, יינתן בתנאי שהממשלה החדשה לא תחזור על טעויות העבר. "רק כשתנאי המחייה ישתפרו, תהיה הקלה בסנקציות", אמר שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully