וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז רמז: פרקליטי רה"מ מאחורי ההדלפות

פנחס וולף

16.9.2008 / 12:24

לדברי היועץ המשפטי, הסיכוי להגיע למדליפים הוא קלוש. יועץ ראש הממשלה: ”אולמרט נחקר, אך המשטרה מעל החוק”

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

צוות משותף של המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים הגיש היום (שלישי) את המלצתו שלא לפתוח בחקירת ההדלפות של תמלילי עדויות של ראש הממשלה אהוד אולמרט במשטרה.

"עצוב לגלות שבמדינה שבה אפילו ראש הממשלה יכול להיחקר, דווקא המשטרה היא מעל החוק ומותר לה להדליף באופן מגמתי ולשבש חקירה מבלי שייתנו את הדין על כך", מסר בתגובה יועץ התקשורת של ראש הממשלה, אמיר דן. "זהו מסר מסוכן לציבור, שמשמעותו הוא שלגורמי אכיפת החוק מותר לנהוג ככל העולה על רוחם. נושא הדלפות המשטרה מחקירותיה הפך כבר למגיפה במדינת ישראל, וכנראה שאין איש במערכת אכיפת החוק שמעוניין לפתוח את תיבת הפנדורה הזאת".

ועדת החוקה של הכנסת ערכה היום ישיבה שעסקה בהדלפות מחומרי החקירות במשטרה. היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז סיפר במהלך הדיון כי הוא מינה צוות של המחלקה לחקירות שוטרים והמשטרה, שיבדוק האם כדאי לפתוח בחקירה אחר כל הדלפה. אותו צוות הגיע למסקנה שבשל המספר הרב של האנשים החשופים לחומר החקירה, הסיכוי לגלות את המדליפים הוא קלוש. מזוז כיוון בדבריו לחשודים, לעדים, לסניגורים ולאנשי הפרקליטות.

לדברי מזוז, "שני התמלילים שהתפרסמו בחקירת איש העסקים משה טלנסקי, היו אלו שנמסרו לסנגורים. אולם בחומר החקירה בפרשת "ראשונטורס" לא היו פרסומים, כי הם לא ניתנו לסנגורים. אם יש רצון ועניין להגביל או למנוע פרסום צריך להתמודד עם שלושת המקורות העיקריים של המידע - גורמי האכיפה, התקשורת והחשוד".

ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יוחנן דנינו, אמר במהלך הישיבה כי "במציאות הקיימת היום, ביצוע חקירה הוא כמעט בלתי אפשרי". ניצב דנינו ביקש להטיל את אחריות ההדלפות גם על המפרסמים ועל כלי התקשורת. "אין לכם מושג כמה חומרי חקירה מעניינים נגד אנשי ציבור אני מקבל מדי שבוע", אמר. "אם היינו רוצים פרסום, היינו מפרסמים את הדברים הללו. אבל משום שאנחנו חסים על שמם של המופיעים שם, נעשה הכל שהם לא ייפגעו כתוצאה מזה שאולי מישהו מנסה להעליל עליהם עלילה".

דנינו סיפר כי במשטרה הוחלט להרחיב את כמות השוטרים שיעברו בדיקת פוליגרף. "איננו מסירים אחריות מכך שההדלפות יוצאות גם מרשויות האכיפה", אמר. אם אנחנו רוצים להמשיך לקיים הליכי צדק ושלא ייגרם עוול ופגיעה בחיי האדם, חייבים להתחיל לדבר על שינוי".

"פגיעה קריטית בפרקליטות"

פרקליט המדינה משה לדור ביקר בדיון את התנהלות התקשורת בכל הנוגע לחקירות חסויות. "חלק מהכתבים סיימו אתמול את הצבא ויודעים לתקתק במהירות כל מה שאומרים. עוד לפני שאני מסיים לדבר, דבריי מופיעים בתקשורת. אין לה בוס אחד שיכול לתת הנחיות. זו מערכת מורכבת של מאות כלי תקשורת שמתחרים ביניהם מי ייצא עם הכותרת המושכת ביותר. לך תבלום ידיעה כזו. התקשורת צריכה להיזהר יותר ולהידמות לתקשורת שאני זוכר".

לדבריו, "הפגיעה בפרקליטות המדינה מהדלפות היא קריטית ממש. לפעמים, בשל כך, אנחנו לא מצליחים לקבל את שיתוף הפעולה של עדים או חשודים או לאסוף ראיות".

חברות הכנסת זהבה גלאון (מרצ) ושלי יחימוביץ (העבודה) דווקא הביעו תמיכה בהדלפות. "לא כל הדלפה היא פסולה", אמרה גלאון. "הדלפות שיש בהן עניין ציבורי צריכות להיות מוגנות. כבר ראינו איך נבחרי ציבור למדו לעשות שימוש מניפולטיבי ולהלך אימים על רשויות האכיפה. הדלפות הן ברירת מחדל, ועלינו להגן על מידע שיש בו עניין ציבורי ועל הבאים לחשוף שחיתויות".

ח"כ יחימוביץ טענה כי "הציבור חייב לדעת מה קורה בחדרי החקירה. אני חסידה של הדלפות, זו נשמת אפה של הדמוקרטיה, וחיסיון מקורות הוא נשמת אפו של חופש העיתונות. אסור להכניס את העיתונאים לדילמה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully