וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק התערבות תעצור את המשבר

דפנה מאור

16.9.2008 / 7:48

המערכת הפיננסית בארה"ב עוברת חוויה שרק משקיעים שנולדו בשנות ה-20 זוכרים. דפנה מאור חושבת שפעולת הממשל צריכה להיות נמרצת

הנבואה ניתנה לשוטים. ואולם אין מנוס אלא להסתכן בתווית השוטה ולהכריז כי המצב בוול סטריט עוד יחמיר, הכלכלה תמשיך ליפול, והקשיים לא יפסחו אף על ישראל, שנראית כמקלט בטוח לאחר ש"תיק נכסי הציבור איבד 5% במחצית הראשונה". רק 5%!

המערכת הפיננסית האמריקאית, ששימנה היטב לא מעט פעילות בעולם, עוברת עכשיו חוויה שרק משקיעים שנולדו בשנות ה-20 זוכרים כמותה. אין ספק שהמשבר הפיננסי אמיתי וקשה, ושהוא יגרום לצרות צרורות בכלכלה העולמית. אז מה עושים עכשיו? מתפללים? מממשים? קונים נכסים זולים? בורחים לחוות כבשים בניו זילנד?

עצות השקעה לא תקבלו פה, מלבד העצה הבסיסית ביותר: מוכרים בעליות וקונים בירידות. מי שאין לו כסף, ותיק ההשקעות שלו הצטמק בשנה האחרונה, מוטב שיחכה בסבלנות, אם הוא יכול. מימוש כעת הוא קיבוע ההפסדים.

מי שאינו צריך להצטייד בסבלנות הוא הממשל האמריקאי, ובכללו הבנק הפדרלי. הפעולה שלו צריכה להיות מהירה ונחרצת כמו זו של מנכ"ל מריל לינץ', שכנראה הבין בתוך כמה שעות שלשום שמריל הוא הבא בתור ברשימת הבנקים הקורסים. ג'ון תיין, הדומה דמיון מפתיע לסופרמן, לקח הצדה את מנכ"ל בנק אמריקה ואמר לו: שמע, יש לי בנק השקעות לא רע למכור לך בזול.

נוכל לקוות שהמשבר הפיננסי יחלוף בתוך שנה

הממשל האמריקאי צריך לפעול מיד ולאלץ את כל המוסדות הפיננסיים בארה"ב לערוך שידוד מערכות, לנקות את המאזנים במהירות, לקחת אפוטרופסות על הבנקים הקטנים העומדים ליפול, להעמיד לדין את הנוכלים שרימו את המשקיעים ולקבוע בתוך חודשים מעטים כללים וחוקים חדשים למה שמכונה "מערכת בנקאות הצללים", שהחליפה את תפקיד הבנקים המסורתיים במערכת המימון העולמית.

אם הוא יעשה כן, נוכל לקוות שהמשבר הפיננסי יחלוף בתוך שנה, נאמר, ושבתוך שנתיים נחזור לנתיב צמיחה. אם לא, וארה"ב תיקלע לשפל הגדול השני בתולדותיה, נוכל רק להתפלל לעבודה בחוות כבשים. בינתיים, מי שנכסיו הפסידו רק 5%, כמו תיק הנכסים של הציבור, שיגיד תודה ויתמודד מיד עם מה שעתיד לקרות בקרוב מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully