וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הסוהר הוויטנאמי בעד מקיין

טלי גולדשטין

15.9.2008 / 18:40

במהלך שהותו בשבי בהאנוי, פיתח המועמד הרפובליקני לנשיאות יחסי ידידות עם סוהרו הוויטנאמי. כעת מצטרף הסוהר לתומכיו של מקיין

המועמד הרפובליקני לנשיאות ג'ון מקיין זכה בתמיכה בלתי צפויה מהאיש שהיה סוהרו במהלך מלחמת ויטנאם. מטוסו של מקיין, טייס בצי הימי האמריקאי, נורה והוא נפצע קשה בעת ההפצצה על תחנת הכוח של האנוי במהלך המשימה ה-23 שלו בצפון ויטנאם ב-1967. הוא היה שבוי מלחמה במשך חמש שנים.
מאחר שאביו היה מפקד הכוחות האמריקאים באוקינוס השקט, כינו החיילים הווייטנאמים את השבוי מקיין "הנסיך".

טראן טרונג דויט, מפקד כלא "האו לו" בהאנוי בין השנים 1968 ל-1973, זוכר את מקיין כ"ילד טיפוסי של משפחה צבאית מסורתית. הוא היה שמרן ונאמן למדיניות של מדינתו במהלך מלחמת ויטנאם. במהלך שיחה בין גבר לגבר, שוחחנו על נושאים רבים, מנשים ועד אהבה", אמר דויט. לדבריו, מקיין לימד אותו אנגלית כשהיה בשבי. "אני חושב שמקיין אדם חכם מאד".

במהלך מרוצו לנשיאות, השנים שבילה מקיין בשבי מוזכרות שוב ושוב כראיה לאומץ הלב שהפגין למרות העינויים הקשים שעבר. מקיין מעולם לא חשף שום פרט שהיה יכול לשמש את התעמולה הווייטנאמית נגד ארה"ב באותה תקופה. ניסיונו הרב של מקיין בסוגיות מדיניות חוץ והתנגדותו הנחרצת לעינוי טרוריסטים חשודים נובעים, לפי הסברה, משהותו בכלא "האו לו".

דויט, חבר במפלגה הקומוניסטית בוויטנאם, אמר כי העדויות לגבי עינויים שעברו מקיין ועמיתיו האסירים בוויטנאם, מטרידים מאד. "זה מעולם לא קרה", אמר. "אם החיילים הוויטנאמים לא היו מצייתים לחוקי אמנת ז'נבה, הם היו נענשים. למרות זאת, אני מבין את מקיין ומדוע אמר את שאמר. כנראה שהוא רוצה לקבל את תמיכת האנשים שתמכו במלחמה. אני יכול להגיד בביטחה שאזרחי ויטנאם ידועים בטיפול הטוב שלהם באסירים", הוסיף.

"תנאי הכליאה היו מצוינים"

האסירים האמריקאים כינו בציניות את הכלא בו שהו "מלון הילטון". דויט התייחס בביטול לכינוי, ואמר כי התנאים בתוך הכלא היו טובים יותר מאשר התנאים בהם חייתה האוכלוסייה האזרחית בווייטנאם באותה תקופה.

הכלא הוויטנאמי משמש כעת מוזיאון, ומוצגת בו חליפת הטייס הישנה של מקיין. כמו כן, הוקמה אנדרטה לזכר לכידת מקיין על גדות אגם האנוי, המקום בו התרסק המטוס.

אף על פי ההיסטוריה העגומה של מקיין בוויטנאם, ויטנאמים רבים, בהם דויט, מוקירים לו תודה על התפקיד שמילא בשנות ה-90 – חידוש יחסי המסחר והקשרים הפוליטיים בין שתי המדינות. "כולי תקווה שבמידה ומקיין ייבחר כנשיא, הוא יקדם וישפר את מערכת היחסים בין ויטנאם וארה"ב. כחבר, אני רוצה לאחל לו בריאות שלמה והצלחה בבחירות", אמר דויט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully