וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת ליהמן ברדרס - סדר עולמי חדש?

טלי גולדשטין

15.9.2008 / 17:00

ההערכות הפסימיות ביותר התגשמו: מאז השפל הכלכלי הגדול של 1929 לא חוותה הכלכלה האמריקאית משבר כה נרחב כמשבר האשראי

מגזר הפיננסים עבר היום (שני) את השינוי הגדול ביותר מאז השפל הגדול שפקד את הכלכלה האמריקאית ב-1929. שניים מבנקי הפיננסים הגדולים בוול סטריט, מריל לינץ' וליהמן ברדרס, בדרכם להיעלם מעל פני המפה.

ליהמן ברדרס, בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב שנוסד לפני 158 שנה, הודיע מוקדם יותר כי הגיש בקשה להגנה מפני פשיטת רגל (מהלך המכונה באנגלית Chapter 11), לאחר שלא הצליח למצוא לעצמו קונה. מריל לינץ', בעל ותק של 94 שנה, הסכים להימכר "לבנק אוף אמריקה" בעבור 50 מיליארד דולר במסגרת עסקת חירום שנועדה להצילו מסגירה.

"הלוחות הטקטוניים מתחת למערכת הפיננסית העולמית זעים ונעים, וסדר פיננסי עולמי חדש יוולד כתוצאה מכך", אמר פיטר קני, מנכ"ל ה"ברוקראז' נייט קפיטל גרופ" לסוכנות הידיעות "בלומברג". "זהו תהליך מכוער וכואב", הוסיף.

המנועים שהניעו את הצמיחה הכלכלית במגזר הפיננסים בעשור האחרון – אשראי זול וזינוק במחירי הנדל"ן - עברו שינוי של 180 מעלות. חברות שבעבר שגשגו בעזרת הענקת משכנתאות ורכישת אג"ח מגובות משכנתאות נמצאות תחת מצור. התנודות במגזר, שהחלו להיות מורגשות ביתר שאת בשנה שעברה, הביאו לקריסתו של בנק ההשקעות בר סטרנס, שנמכר לעמיתו ג'יי.פי. מורגן במחיר מוזל. לפני שבוע הלאים משרד האוצר האמריקאי את בנקי המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק. אמריקן אינטרנשיונל גרופ, אחת מחברות הביטוח הגדולות בעולם, נאבקת לגייס מזומן על מנת להימנע מהורדה בדירוג האשראי שלה – מהלך שעלול להזיק לעסקיה.

מי ישרוד את המשבר?

למעשה, מתוך חמשת בנקי ההשקעות ששלטו בוול סטריט נותרו שניים: גולדמן סאקס ומורגן סטנלי. בעוד שתי החברות צפויות לדווח על ירידה ברווחי הרבעון השלישי השנה, היקף עסקיהן לא נפגע במהלך 2008 והן ממשיכות לייצר רווח, בניגוד לעמיתותיהן חסרות המזל.

"אני צופה שמורגן סטנלי וגולדמן סאקס ישרדו את המשבר", אמר מנכ"ל אוורקור פרטנרס וסגן שר האוצר לשעבר רוג'ר אלטמן בראיון לרשת CNBC. "אך לגבי השאלה האם המשבר עומד בפני סיום, אני חושב שהתשובה היא בבירור לא. מתי ייגמר ומה עוד יתרחש נותר לראות", הוסיף.

"גולדמן סאקס יוביל את ההתאוששות", העריך בראד הינץ, אנליסט בסנפורד ברנסטיין וסמנכ"ל כספים לשעבר בליהמן ברדרס. "מעולם לא ראינו משבר כה עמוק וכה חמור. אני לא בטוח שכדאי להשקיע במגזר", הוסיף הינץ במהלך מסיבת עיתונאים.

"אני עובד בוול סטריט שנים רבות ומעולם לא ראיתי סוף שבוע כזה לפני כן", אמר מייקל הולנד, יו"ר ומייסד הולנד אנד קו. "שנים של טיפשות בשווקים הפיננסיים גובות את מחירן עכשיו. טיפשות זו עולה למספר חברות בשווי מניותיהן", הוסיף.

על מנת להקל במעט על השלכות המשבר, עשרה בנקים הקימו קרן בשווי 70 מיליארד דולר שמטרתה להחדיר נזילות לחברות המתקשות לממן את נכסיהן. הבנק הפדרלי אמר גם הוא כי הוא מוכן להלוות כסף בתמורה לערבויות, לרבות מניות.

לדברי נוריאל רוביני, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק, המודל העצמאי של בנקי ההשקעות "לקוי" ועל חברות פיננסים אלה יהיה להתאחד עם בנקים אם ברצונן לקבל גישה להלוואות מהבנק הפדרלי.

ליהמן ברדרס, שהעסיק 25,935 עובדים ב-61 סניפיו ברחבי העולם וששווי השוק שלו עמד על 45.5 מיליארד דולר נכון לפברואר 2007, רשם צניחה של 93% בערך מניותיו במהלך השנה האחרונה. רק לפני חמישה חודשים, מנכ"ל החברה ריצ'רד פולד בן ה-62, אמר לבעלי המניות ש"הגרוע מכל מאחורינו" מבחינת המחנק בשוק האשראי. על רקע החששות הגוברים לגבי הירידה בערך נכסי ליהמן ברדרס הקשורים לנדל"ן פרטי ומחסרי, ערך פולד חילופי גברא בצמרת ההנהלה ופיטר את סמנכ"לית הכספים ארין קאלן ואת נשיא החברה ג'וזף גרגורי ביוני.

בספטמבר, חברת דירוג האשראי מוד'יס הודיעה כי היא שוקלת להוריד את דירוג האשראי של ליהמן ברדרס וציינה בדו"ח שלה כי, "עסקה אסטרטגית עם שותף פיננסי חזק דרושה על מנת להותיר את דירוג האשראי של החברה גבוה". מניית ליהמן ברדרס צנחה ב-50% ביום חמישי וביום שישי והקריסה התפשטה גם למריל לינץ', שדיווח על ארבעה רבעונים רצופים של הפסדים ועמד בפני הפסד נוסף גם ברבעון הנוכחי.

שני הבנקים שהביעו התעניינות גדולה ברכישת ליהמן היה בנק ברקליס הבריטי ו"בנק אוף אמריקה". שניהם משכו הצעותיהם לאחר שלא קיבלו את תמיכת הממשלה האמריקאית אותה דרשו במידה של רכישה. זאת כדי להגן על עצמם מהפסדים עתידיים. הממשלה האמריקאית, שספגה ביקורת עזה לאחר שחילצה את בנק ההשקעות בר סטרנס, הראשון שהראה סימני קריסה עקב משבר האשראי, ואת פרדי מאק ופאני מיי, סירבה לסייע הפעם וניסתה לשכנע את מנכ"לי החברות הגדולות בוול סטריט לעזור במקום.

אך כאן התגלתה הצביעות הגדולה של וול סטריט. בעוד בוול סטריט אוהבים להקסים את הלקוחות עם מספרים גדולים, חברות השקעה פרטית כגון בלקסטון מתפארות בניהול נכסים בשווי 120 מיליארד דולר ובבונוסים שלא יאומנו למנכ"לים, אף אחת מהן לא רצתה להשקיע אפילו דולר בודד בליהמן ברדרס. איל ההון וורן באפט, שהתקשורת כל כך אוהבת לעקוב אחר מעלליו והישגיו, חילץ לפני שני עשורים את בנק ההשקעות סלומון ברדרס, אך נראה כעת כי תיאבונו הגדול לסיכונים נעלם כלא היה.

וול סטריט משנה גישה

בעוד התקווה להצלת ליהמן ברדרס נמוגה, תשומת הלב הופנתה לעתידו של מריל לינץ', יריבו הגדול של ליהמן. חברה זו, עם 16,690 יועציה הפיננסיים, נראתה אטרקטיבית יותר ל"בנק אוף אמריקה" מאשר ליהמן. מנכ"ל מריל ג'ון ת'יין השתכנע במהלך סוף השבוע כי עליו להגיע לעסקה על מנת להימנע מאיבוד אמון המשקיעים וגורל זהה לזה של ליהמן. לפיכך, הוא פתח במשא ומתן עם קן לואיס מ"בנק אוף אמריקה".

"המשמעות של קריסת אחד מהמוסדות הגדולים שאיש לא האמין שייפלו היא קשה לקליטה. מספיק יהיה לציין כי מספר עצום של חברות יושפעו מכך", אמר מייקל אויאונג, מנכ"ל פסיפיק מיוצ'ואל פאנד. "השלכות 'שפיכות הדמים' במגזר תהיינה גלובליות ומקיפות", הוסיף.

"העובדה שעברנו לחמש חברות שולטות לשתיים בלבד כל כך מהר, עוצרת נשימה", אמר רוי סמית, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק ושותף לשעבר בגולדמן סאקס. "וול סטריט בוודאי תיאלץ לשקול מחדש את האסטרטגיה שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully