וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר המשבר בזימבבואה: סוכמה חלוקת סמכויות

גיל קדרון

15.9.2008 / 12:26

הנשיא רוברט מוגאבה מינה את ראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי לראשות הממשלה, לאחר שחתמו על הסכם שסיים את המשבר הפוליטי והכלכלי

(צילום: רויטרס)

נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה וראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי חתמו היום (שני) על הסכם חלוקת סמכויות, שאמור לסיים את המשבר הפוליטי והכלכלי החמור שידעה בחודשים האחרונים המדינה הדרום אפריקאית. כתוצאה מכך ייחדל מוגאבה, שמחזיק בשלטון מאז עצמאותה של זימבבואה ב-1980, להיות דיקטטור כל יכול. צ'נגראי ימונה לתפקיד ראש הממשלה.

ההסכם נחתם בבית מלון בבירה הרארה, לאחר שבועות ארוכים של שיחות בין נציגי מפלגת השלטון (ZANU) והמפלגה לשינוי דמוקרטי (MDC). במקום נכחו נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי, שתיווך בין הצדדים, נשיא טנזניה ויו"ר איחוד מדינות אפריקה ג'קיאה קילווטה.

בנאומו קרא צ'נגראי לאזרחי זימבבואה להתאחד מאחורי הדגל והממשלה החדשה, שיבח את מפלגת השלטון, והבטיח שהמדינה "נולדה מחדש". "אנחנו יכולים לבנות זימבבואה חדשה", אמר. "המטרה הראשונה של הממשלה תהיה לספק מזון ותרופות לתושבים. תחת הנהגתי, נאפשר לכלכלה לפרוח".

כעת צפוי הצבא, אחד ממוקדי הכוח של מוגאבה, ליפול תחת אחריותו של מוגאבה, אולם נדמה כי המשטרה תהיה תחת חסות צ'נגראי וה-MDC, במטרה להעניק לאופוזיציה אפשרות לאזן את כוחו הבלתי מוגבל של הנשיא.

תיעצר קריסת הכלכלה?

על צ'נגראי הופעל לחץ כבד לקבל את הצעתו של מבקי, שקרא לו לקבל את משרת ראש הממשלה, בעוד שמוגאבה הבטיח לו שיהיו לו די סמכויות על מנת לחולל שינוי.

בחודש מרץ ניצחו צ'נגראי וה-MDC בבחירות, אולם ועדת הבחירות עיכבה את פרסום התוצאות, ובסופו של דבר טענה שרק סיבוב שני יכריע את ההתמודדות. ברקע נשמעו טענות קשות להטיה. בחודש מאי פרש צ'נגראי מהמירוץ בעקבות מסע האלימות של מוגאבה כלפי תומכי ופעילי ה-MDC, שהוביל למותם של מאות ולהגלייתם של מאות אלפים, והותיר את מוגאבה ללא יריב.

מוגאבה זקוק להסכם עם האופוזיציה כדי שיוסרו מזימבבואה הסנקציות שחונקות את הכלכלה המתדרדרת שלה. האינפלציה במדינה הגיעה בחודשים האחרונים לשמונה ספרות והיא הגבוהה בעולם. מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו מהמדינה על רקע האינפלציה העולה על 2 מיליון אחוז, שיעור האבטלה הגבוה והמחסור המתמשך במוצרי מזון בסיסיים. מדינות המערב אינן מכירות בניצחונו של מוגאבה, אך כעת ישקלו את עמדתן מחדש.

מוגאבה בן ה-84, הנהיג את מפלגתו עוד מהכלא, שם בילה עשור, בימים בהם לזימבבואה קראו רודזיה, והשלטון של המיעוט הלבן על הרוב השחור היה מפלה ואלים, זכר לקולוניאליזם הבריטי. ב-1980 נבחר מוגאבה לראש הממשלה הראשון של המדינה החדשה, שינה את שמה, והלאים את קרקעותיהם של חוואים לבנים אמידים. 28 שנה מאוחר יותר הוא ניצח על סבב אלימות פוליטית כנגד האופוזיציה, והכריז כי רק אלוהים - ולא הבוחרים - יכול להדיח אותו מכס השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully