וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועצה הארצית אישרה לבנות בדרום על מגרשים של דונם

רוני רוזמן

14.9.2008 / 17:04

עד כה הותר לבנות על שטח של חצי דונם לכל היותר. ההחלטה נועדה למשוך אוכלוסייה מבוססת מהמרכז ליישובים מרוחקים בדרום

עוד מאמץ להפריח את השממה: המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לתכנן ולבנות על מגרשים בשטח של דונם במועצות רמת נגב, ערבה תיכונה וחבל אילות. ההחלטה התקדימית לשנות את תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) נועדה לאפשר באזור מגורים בצפיפות נמוכה ולהפוך את ההתיישבות באזור הדרום ליותר אטרקטיווית. ההחלטה היא פרי יוזמה משותפת של המועצות האזוריות, המצויות מרחק רב ממכרזים עירוניים.

כיום, תוכנית המתאר מאפשרת לבנות על מגרשים בשטח של חצי דונם לכל היותר (500 מ"ר), ובאזור המרכז מדובר אף בשטח קטן מזה. ההחלטה לאפשר בנייה על שטחים של דונם במועצות אזוריות מרוחקות מהמרכז תאפשר ליישובים להציע לאוכלוסייה מבוססת מעבר לסביבה פתוחה יותר וצפופה פחות.

החברה להגנת הטבע והארגונים הירוקים מתנגדים להחלטה, מכיוון שהיא פוגעת במשאב היקר ביותר, לשיטתם – הקרקע. עמדת הארגונים גורסת שטובת הכלל מחייבת מגורים בצפיפות, כדי להגן על עתודות הקרקע. ואולם ההחלטה שהתקבלה היא סופית, ולא דורשת אישור של ערכאה נוספת.

השינוי עליו הוסכם נוגע להרחבות של יישובים קיימים, וההנחה היא שיישומו לא ייצא לפועל מיד, מאחר שיש צורך לבצע שינויים בתוכניות מתאר. עם זאת, הציפיות גבוהות: ביישובים בדרום מקווים למשוך אליהם אוכלוסייה איכותית שיכולה להרשות עצמה לרכוש מגרשים גדולים ובאופן זה גם לתמרץ את תושבי הנגב ולהעניק להם יתרון על פני יישובים במקומות אחרים.

בצד התקוות, עם זאת, ישנה מודעות גבוהה לצורך במערך כולל של תעסוקה, חינוך ותרבות שיענה על הצרכים של האוכלוסייה החדשה ויהווה תמריץ משמעותי מספיק למעבר. בשנים האחרונות כבר ניכר גידול בתנועת משפחות מאזור המרכז לדרום, בין השאר הודות לכביש 6, אך ברור לכל כי מגרשים בלבד לא יכולים לחולל שינוי מקיף, וכי נדרשים לכך גם חיי קהילה, חינוך ותעסוקה מספקים.

במשרד השיכון והבינוי מביעים שביעות רצון רבה מההחלטה, שיכולה לפצות על הפסקת המענקים שהונהגו כתמריץ להתיישבות בדרום. "ההחלטה מאפשרת לתושבי המרכז להקים בית חלומות בדרום, עם איכות בנייה, נופים ומרחבים, ולהשביח את איכות חייהם בסכומים לא גבוהים", נמסר מהמשרד. "זהו מנוף חשוב ובשורה משמעותית לדרום, שיכול ליהנות משינוע אוכלוסיות לכיוונו".

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה לדברים כי החברה להגנת הטבע התנגדה לתוכנית והצביעה נגדה. לדברי איתמר בן דוד, המתכנן הסביבתי של החברה להגנת הטבע ונציג ארגוני הסביבה בוועדה, "גם בפריפריה יש לשמור על חיסכון בצריכת משאב הקרקע. אין מקום לחרוג מצפיפויות הנטו המינימליות שנקבעו בתמ"א 35, שנתיים לאחר אישורה. במידה שהוועדה המחוזית מעוניינת לשנות את הצפיפויות באזורים מסוימים במחוז – הדרך הנכונה לעשות זאת תהיה בעת העדכון התקופתי הקרוב של תמ"א 35.

"האכלוס בפריפריה הרחוקה לא בהכרח קשור לגודל מגרשים, אלא לאפשרויות תעסוקה ושירותי ציבור, בדגש על חינוך", אומר בן דוד. "כאשר הועדה המחוזית והמועצה הארצית מאפשרות הקמת יישובים חדשים בנפת אשקלון (בלכיש, לדוגמה) – זה יותר מכל מקשה על פיתוח הפריפריה הרחוקה בערבה ובנגב ומתחרה עם יישובי אזורים אלה על משיכת אוכלוסייה איכותית. אפשר להשיב לערבה את הבנים גם בצפיפויות הקיימות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully